Gå til innhold

Bli med på turdag (forelder)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klassen til dattera mi (1.klasse) skal ha friluftsdag i neste uke og skal da gå en relativt lang tur. Skolen har åpnet opp for at foreldre kan være med, og siden jeg er hjemme i permisjon, tenker jeg at jeg kanskje burde blitt med. Men så kræsjer det for det første med sovetida til babyen, så jeg er avhengig av at hun sovner i meisen (hvis ikke blir det baluba). Jeg har heller aldri bært henne så langt og bratt før (har båret henne i bæresele, men må evt ha meis i morgen fordi jeg må ha med mat/drikke og ekstra klær), og er rett og slett usikker på om jeg klarer det (får ganske raskt vondt i skuldrene). Den viktigste grunnen er imidlertid at jeg er redd for at datteren min kommer til å henge mye på meg hvis jeg blir med. Hun kjente ingen andre i klassen da hun begynte på skolen, men begynner å få noen venner nå, og jeg er redd hun vil foretrekke å gå sammen m meg hvis jeg er der. Hun har tidligere vært veldig avhengig av oss foreldre, men begynner å bli mer selvstendig nå, så jeg tenker at en slik dag vil være bra for henne å klare på egenhånd. Hun har også en tendens til å klage og syte mer hvis vi foreldre er med. Hun gleder seg til turen, er trygg på læreren sin og har ikke selv uttrykt noe ønske om at jeg skal bli med. Hva tenker dere?

Anonymkode: a3fbd...443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dette er en strålende anledning for datteren din å bonde med sine medelever, så ser jeg på det som negativt at du er med når du sier at hun trenger å øve seg på selvstendighet og bli mer kjent med sine medelever.

• Liker 9
Skrevet

I utgangspunktet tenkte jeg at det ville jeg ha blitt med på når det først er mulighet for det, men du har flere gode grunner til å bli hjemme denne gangen, så jeg ville nok landet på det.

Anonymkode: da222...aa2

Skrevet

Jeg ville nok helt klart blitt med. Regner ikke med dere skal gå timesvis og det er utrolig stas for ungene at vi foreldre er med. det er også e super mulighet til å få m seg samspillet mellom datteren din og resten av klassen. Synes vi voksne har blitt veldig dårlig til å stille opp de få gangene det åpnes for at vi kan bli med. 

Anonymkode: 756eb...f38

Skrevet

Du nevner jo flere grunner til at du ikke bør bli med her. Ikke føl at du er forpliktet fordi dere KAN bli med,og du er ingen "dårlig"foreldre om du blir hjemme akkurat denne gangen. Det kommer flere muligheter,og jeg tenker mest på det du skriver om at datteren din har begynt å bli mer selvstendig,så er et godt argument. Og som sagt,det kommer flere muligheter :-)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok helt klart blitt med. Regner ikke med dere skal gå timesvis og det er utrolig stas for ungene at vi foreldre er med. det er også e super mulighet til å få m seg samspillet mellom datteren din og resten av klassen. Synes vi voksne har blitt veldig dårlig til å stille opp de få gangene det åpnes for at vi kan bli med. 

Jo, det er snakk om å gå i noen timer (heldagstur). Vi forsøker å stille opp på alt vi kan, men her er jeg litt redd for at min datter skal bli hengende på meg og ikke være sammen med de andre i klassen. Men takk for svar!

Skrevet

Jeg ville ikke blitt med. La babyen sove i senga si/vogna/der hvor den er vant til å sove. Plutselig ender du opp med en sutrete baby og en 1.-klassing som henger etter deg i stedet for å være med de nye vennene sine. 

Anonymkode: b6772...0f4

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville syntes det var flaut om moren min var med, så ikke tro alle barn synes det er stas...

Anonymkode: 9c7c3...0fe

Skrevet

Jeg ville syntes det var flaut om moren min var med, så ikke tro alle barn synes det er stas...

I 1. klasse? De fleste ungene synes da det er stas og ikke flaut med foreldre når de er så små. 

Når det er sagt hørtes det ut som du hadde flere gode grunner til å droppe det enn til å være med, så da hadde jeg blitt hjemme. 

Skrevet

Jeg hadde droppet det. Mye bedre at hun for mulighet til å bli bedre kjent med de i klassen. 😊

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen som er flau over foreldrene sine i 1 klasse, 7 klasse hadde jeg forstått. Må være veldig spesiell mor om man er flau så tidlig. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er snakk om å gå i noen timer (heldagstur). Vi forsøker å stille opp på alt vi kan, men her er jeg litt redd for at min datter skal bli hengende på meg og ikke være sammen med de andre i klassen. Men takk for svar!

Om det stadig er aktiviteter på skolen som inkluderer foreldre skjønner jeg det, men her er det kun en turdag i året hvor vi kan være med så jeg tok utgangspunkt i det . Skjønte det var heldagstur, men jeg er da vant til at vi går rundt en times tid, stopper og spiser og har aktiviteter og går tilbake, aldri vært med på turer der vi går hele dagen i 1 klasse, beklager misforståelsen. Da hadde jeg nok blitt hjemme. 

Skrevet

Du kan bli med, men det kan naturligvis ikke baby. Så da må du skaffe barnevakt til den.

Anonymkode: a6b20...0c7

• Liker 1
Skrevet

Om det stadig er aktiviteter på skolen som inkluderer foreldre skjønner jeg det, men her er det kun en turdag i året hvor vi kan være med så jeg tok utgangspunkt i det . Skjønte det var heldagstur, men jeg er da vant til at vi går rundt en times tid, stopper og spiser og har aktiviteter og går tilbake, aldri vært med på turer der vi går hele dagen i 1 klasse, beklager misforståelsen. Da hadde jeg nok blitt hjemme. 

Neida, de skal ikke gå hele dagen, men dette er 1.-5.klasse, så det er ikke en tur bare tilpasset førsteklassingene. Har gått samme tur tidligere, og jeg vil nok tro at de bruker ca.2 t hver vei. Overkommelig det altså, men hvis babyen begynner å sutre, er det langt nok... Og til deg som sier at jeg må ha barnevakt: Det har jeg ikke mulighet til. Ingen her kan passe hele dagen. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, de skal ikke gå hele dagen, men dette er 1.-5.klasse, så det er ikke en tur bare tilpasset førsteklassingene. Har gått samme tur tidligere, og jeg vil nok tro at de bruker ca.2 t hver vei. Overkommelig det altså, men hvis babyen begynner å sutre, er det langt nok... Og til deg som sier at jeg må ha barnevakt: Det har jeg ikke mulighet til. Ingen her kan passe hele dagen. 

Da hadde jeg blitt hjemme med beste samvittighet, det kommer flere turer der du kan bli med. Ser for meg det hadde lett blitt et ork å blitt med denne gangen med en liten baby. 

Skrevet

Takk for svar. Tror jeg ender opp m å ikke bli med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...