AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Er det OK? Den er relativt skrå, så det blir en mellomting av å ligge/sitte. Han nekter å ligge i bagdelen, men koste seg godt i sportsdelen. Han vil se og følge med. ikke ligge. Tanker? Anonymkode: d6e79...80c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 En baby på 4 mnd skal vel helst ikke sitte for mye, er noe med at ryggen ikke er sterk nok enda. Anonymkode: 963bc...28f 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #3 Skrevet 14. september 2016 Bytta da babyen var 5 mnd, hadde den langt nede. Da hadde vi allerede bygd opp litt bak ryggen en stund i vognabaggen. Satt ikke timesvis i vogna uansett Anonymkode: 36c08...f3e
Aamu Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Det er ikke ok så lenge den er skrå, som du beskriver. Når så små babyer skal "sitte" i sportsdel, er det snakk om at de skal ligge helt flatt. 1
Arista Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Jeg ser ikke problemet. Det vel ikke snakk om mange timer hver dag. Men kan den legges flat når det soves? 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Nei, de skal ikke sitte før de er 6 mnd tidligst. Her var det også vognnekt fra 4 mnd. Så vi droppet stort sett trilling en periode. Var det noe vi måtte så tok jeg med bæresele i vogna for sikkerhetsskyld. Og masse leker Etter en mnd tid begynte han å trives i vogna i igjen Anonymkode: f7e98...39f
Arista Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, de skal ikke sitte før de er 6 mnd tidligst. Her var det også vognnekt fra 4 mnd. Så vi droppet stort sett trilling en periode. Var det noe vi måtte så tok jeg med bæresele i vogna for sikkerhetsskyld. Og masse leker Etter en mnd tid begynte han å trives i vogna i igjen Anonymkode: f7e98...39f Hvor har du det fra? Mener du at man ikke skal bruke sportsdelen før 6 mnd? Det er jo ikke som om de sitter rett opp og ned i vogna. Vi bruke mountain buggy fra 5 mnd og det var ikke noe problem. Satte ryggen litt opp da hun selv viste interesse for omgivelsene. Babyen til TS er tydeligvis klar for å sitte mer opp nå. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 Da vår var fem mnd, gjorde han bare sit-ups i vogna. Nektet å ligge flatt. Da gikk vi over til sportsdel på laveste sitte-nivå, og la den helt flatt når han sovna. Sittebelastningen ble vel omtrent like stor som om han skulle sittet tjue minutter i vippestol om dagen, tenker jeg. Ideellt sett bør de vente til de kan sitte selv, men vi valgte denne løsningen. Det er ikke alltid mulig å "bare la være å trille i en måned". Anonymkode: 07873...2ec 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 2 timer siden, Arista skrev: Hvor har du det fra? Mener du at man ikke skal bruke sportsdelen før 6 mnd? Det er jo ikke som om de sitter rett opp og ned i vogna. Vi bruke mountain buggy fra 5 mnd og det var ikke noe problem. Satte ryggen litt opp da hun selv viste interesse for omgivelsene. Babyen til TS er tydeligvis klar for å sitte mer opp nå. Har mountain buggy selv, og hvis du ser på selen så står det blant annet der at setet ikke skal brukes før baby er 6 mnd. Og det er jo ikke anbefalt å la babyen sitte noe særlig før den gjør det selv. Men selvfølgelig, litt slingringsmonn må man ha, er ikke nazi selv begynte å bruke sittedelen selv hele 5 dager før lillemann ble 6 mnd, hehe. Anonymkode: f7e98...39f 1
Clemencia Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det OK? Den er relativt skrå, så det blir en mellomting av å ligge/sitte. Han nekter å ligge i bagdelen, men koste seg godt i sportsdelen. Han vil se og følge med. ikke ligge. Tanker? Anonymkode: d6e79...80c Vi bytta ved fire mnd selv. Hadde da hatt ukeavis med skriking og sit-ups, og endelig kunne vi gå noen plass igjen. Mammapolitiet sier vel nei, men jammen vanskelig å skulle bare være på stua i to mnd også! 😛 Siden min ikke ville være i bæresele eller bilstol heller 🙊 Om du er usikker så hør med HS. Ville selvfølgelig prøvd med leker ol før sportsdel, men regner kanskje med at det allerede er prøvd. 3
Arista Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 jeg klarer bare ikke skjønne hva som skulle gå galt med en baby på 4 mnd i sportsete. Vi bruker jo, bilsete, vippestol, newborn sete til trapp trapp osv. Det blir jo akkurat det samme. Jeg antar at det viktigste er variasjon. 8
Harlekin Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være så galt med en skråliggende stilling. Det blir jo det samme som bilsete og vippestol? Mitt barn hatet bagvognen, og hver eneste trilletur endte med baby på armen og meg trillende en tom vogn. Vi byttet til sportsvogn ved 5 måneder, og trilleturene ble noe helt annet. Hun satt aldri oppreist, men lå på skrå i vognen slik at hun kunne se litt.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #13 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, Arista skrev: jeg klarer bare ikke skjønne hva som skulle gå galt med en baby på 4 mnd i sportsete. Vi bruker jo, bilsete, vippestol, newborn sete til trapp trapp osv. Det blir jo akkurat det samme. Jeg antar at det viktigste er variasjon. Her har vi verken brukt vippestol eller newbornsete, nettopp fordi det ikke er anbefalt. Har ikke savnet det heller. Bilsete må man jo bruke innimellom, men de andre tingene er jo mest for foreldrene. Anonymkode: f7e98...39f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #14 Skrevet 14. september 2016 11 minutter siden, Harlekin skrev: Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være så galt med en skråliggende stilling. Det blir jo det samme som bilsete og vippestol? Mitt barn hatet bagvognen, og hver eneste trilletur endte med baby på armen og meg trillende en tom vogn. Vi byttet til sportsvogn ved 5 måneder, og trilleturene ble noe helt annet. Hun satt aldri oppreist, men lå på skrå i vognen slik at hun kunne se litt. Ved skråliggende stilling så blir det belastning på korsryggen og babyen kan i verste fall få senskader. Nå virker jeg sikkert ordentlig streng og kjip i den tråden her, men det er jo en grunn til at det ikke er anbefalt. Når det er sagt så utvikles babyer svært forskjellig noen er jo som en 6 mnders baby når de er 5 mnd. Men 4 mnd syns jeg personlig er altfor tidlig. Ikke at det gir meg noen rett til å diktere hva andre foreldre skal gjøre. Også tenker jeg at det er litt forskjell på å gjøre det fordi det er nødvendig og ikke. Hvis man MÅ trille en kjapp tur på butikken og man unngår en hylende baby ved å la den sitte opp så tenker jeg at det er greit nok. Om man gjør det for å slippe en hylende baby når man går timeslange trilleturer fordi man SELV har lyst så syns jeg heller man kan droppe å gå lange trilleturer, det er tross alt noe man gjør for sin egen skyld. Anonymkode: f7e98...39f 2
Harlekin Skrevet 14. september 2016 #15 Skrevet 14. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved skråliggende stilling så blir det belastning på korsryggen og babyen kan i verste fall få senskader. Nå virker jeg sikkert ordentlig streng og kjip i den tråden her, men det er jo en grunn til at det ikke er anbefalt. Når det er sagt så utvikles babyer svært forskjellig noen er jo som en 6 mnders baby når de er 5 mnd. Men 4 mnd syns jeg personlig er altfor tidlig. Ikke at det gir meg noen rett til å diktere hva andre foreldre skal gjøre. Også tenker jeg at det er litt forskjell på å gjøre det fordi det er nødvendig og ikke. Hvis man MÅ trille en kjapp tur på butikken og man unngår en hylende baby ved å la den sitte opp så tenker jeg at det er greit nok. Om man gjør det for å slippe en hylende baby når man går timeslange trilleturer fordi man SELV har lyst så syns jeg heller man kan droppe å gå lange trilleturer, det er tross alt noe man gjør for sin egen skyld. Anonymkode: f7e98...39f Det gikk i alle fall fint her. Jeg tenker at man gjerne kan prøve å unngå det ved å prøve alt mulig annet først, men man må også tenke litt på hvordan hverdagen skal fungere. Jeg hadde et barn som kun sov i vogn i bevegelse, men som altså ikke klarte å roe seg nok i bagvogn til å sovne, annet enn helt i begynnelsen. Derfor tok jeg trilleturer og la vognen helt ned når barnet var sovnet (hadde en vogn der det var mulig). Er det altså skadelig å la barnet sitte i bilstol? 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #16 Skrevet 14. september 2016 16 minutter siden, Harlekin skrev: Det gikk i alle fall fint her. Jeg tenker at man gjerne kan prøve å unngå det ved å prøve alt mulig annet først, men man må også tenke litt på hvordan hverdagen skal fungere. Jeg hadde et barn som kun sov i vogn i bevegelse, men som altså ikke klarte å roe seg nok i bagvogn til å sovne, annet enn helt i begynnelsen. Derfor tok jeg trilleturer og la vognen helt ned når barnet var sovnet (hadde en vogn der det var mulig). Er det altså skadelig å la barnet sitte i bilstol? Ja, der er vi i grunn enige om det er den eneste måten baby sover på så er det jo en nødvendighet. Mangel på søvn er jo også skadelig Bilstol er vel på samme måte som de andre tingene her potensielt skadelig. Man skal jo f.eks ikke la babyen sitte å sove i stolen når man har kommet frem. Altså; alt med måte, og unngå mest mulig sitting det første halvåret. Men om man bruker både vippestol, newborn-sete og bilstol så og si daglig så ville jeg IHVERTFALL unngått å la ungen sitte i vogna i tillegg. Da er det ikke lenger snakk om måtehold Anonymkode: f7e98...39f
Harlekin Skrevet 14. september 2016 #17 Skrevet 14. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, der er vi i grunn enige om det er den eneste måten baby sover på så er det jo en nødvendighet. Mangel på søvn er jo også skadelig Bilstol er vel på samme måte som de andre tingene her potensielt skadelig. Man skal jo f.eks ikke la babyen sitte å sove i stolen når man har kommet frem. Altså; alt med måte, og unngå mest mulig sitting det første halvåret. Men om man bruker både vippestol, newborn-sete og bilstol så og si daglig så ville jeg IHVERTFALL unngått å la ungen sitte i vogna i tillegg. Da er det ikke lenger snakk om måtehold Anonymkode: f7e98...39f Ja, da er vi enige Jeg hadde ikke newborn-sete (vet ikke helt hva det er ) og ikke sertifikat, så det ble veldig lite tid i bilsete på den lille.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #18 Skrevet 14. september 2016 41 minutter siden, Harlekin skrev: Ja, da er vi enige Jeg hadde ikke newborn-sete (vet ikke helt hva det er ) og ikke sertifikat, så det ble veldig lite tid i bilsete på den Hehe, samme her. Newborn-sete ligner egentlig litt på en liten og nett bilstol og kan festes på toppen av tripp-trapp-stolen. Kan brukes fra de er nyfødte siden det er samme stilling som i bilsetet Anonymkode: f7e98...39f
Arista Skrevet 14. september 2016 #19 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved skråliggende stilling så blir det belastning på korsryggen og babyen kan i verste fall få senskader. Nå virker jeg sikkert ordentlig streng og kjip i den tråden her, men det er jo en grunn til at det ikke er anbefalt. Når det er sagt så utvikles babyer svært forskjellig noen er jo som en 6 mnders baby når de er 5 mnd. Men 4 mnd syns jeg personlig er altfor tidlig. Ikke at det gir meg noen rett til å diktere hva andre foreldre skal gjøre. Også tenker jeg at det er litt forskjell på å gjøre det fordi det er nødvendig og ikke. Hvis man MÅ trille en kjapp tur på butikken og man unngår en hylende baby ved å la den sitte opp så tenker jeg at det er greit nok. Om man gjør det for å slippe en hylende baby når man går timeslange trilleturer fordi man SELV har lyst så syns jeg heller man kan droppe å gå lange trilleturer, det er tross alt noe man gjør for sin egen skyld. Anonymkode: f7e98...39f Hva basere du dette på? Hva slags senskader? Det er ikke bra å komme med slike påstander hvis det ikke er dokumentert. Så fint om du kan legge ut link til kilde. Ellers bidrar det bare til å gjøre mange foreldre usikre der ute. 3
Pearl2.0 Skrevet 14. september 2016 #20 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, Arista skrev: Hva basere du dette på? Hva slags senskader? Det er ikke bra å komme med slike påstander hvis det ikke er dokumentert. Så fint om du kan legge ut link til kilde. Ellers bidrar det bare til å gjøre mange foreldre usikre der ute. Her står det litt om hvorfor det anbefales å la baby ligge flatt så mye som mulig☺ this HTML class. Value is http://www.babyverde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå