Redlady Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Ble tilbudt å kjøpe aksjer i et selskap, og har betalt inn kr. 10 000 tilsvarende 1 %. Når jeg nå får aksjebeviset mitt, står det at jeg eier 10 av 1000 aksjer, pålydende kr. 100 for hver aksje. 10 x 100 = 1 000. Er det noen naturlig forklaring til hvorfor det her mangler 9 000kr? Altså 90 % av min investering? Jeg finner noe om tegningsverdi og aksjeverdi, men er litt grønn på området.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Jeg er ikke så kjent på området, men ser at du ikke har fått svar, så prøver meg. Pålydende tilsvarer vel innskuddet som ble gjort når selskapet ble opprettet/når de første aksjene ble laget. Si at en starter bedrift med 100,000 kr og bestemmer seg for at selskapet skal ha 1000 aksjer, da blir pålydende 100 kr. Hver aksje har kapital på 100 kr. Om bedriften så selges 20 år senere, vil pålydende fortsatt være 100 kr, selv om aksjene sannsynligvis har en anenn markedsverdi. Statoil har vel pålydende på 2,5 kr, om jeg ikke husker feil og markedsverdi på ca 130 kr i dag. Syns du selskapet er verdt 1 mill (10,000/0,01)? Har du sett på regnskapet og bestemt selv at verdien er rimelig? Anonymkode: 8b29e...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 søk på selskapet på proff.no å se om du kan finne noe om de der. Anonymkode: 3cd2e...2af
CutTheRope Skrevet 15. september 2016 #4 Skrevet 15. september 2016 Hei, Det første svaret du fikk stemmer det, verdiøkningen fra selskapet ble stiftet frem til du investerer vil bli differansen du omtaler. Men i tillegg til dette så er det også en del selskap som stiftes med "overkurs". Om det er slik i ditt tilfellet vil det si at en av dine aksjer er pålydende 100 som aksjekapital, men i tillegg 900 som overkurs. Det er altså skutt inn 1 000 per aksje, men bare 100 av det er aksjekapital. Årsaken til at det gjøres slik er at det er strenge formaliakrav for tilbakebetaling av aksjekapital til aksjonærer, mens overkurs kan enklere utbetales. Så om selskapet i fremtiden ikke trenger så mye cash så har de da større fleksibilitet til å betale tilbake deler av investeringen til aksjonærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå