Gå til innhold

Sønn med glups appetitt, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene sønnen vår som nå går på ungdomsskolen har alltid vært undervektig som barn, men etter han kom i puberteten har han lagt på seg og spiser som en hest. Dette liker jeg aldeles ikke som mor, har ikke lyst på en feit sønn. Har alltid vært glad i han, men merker at det er vanskelig for meg å være like god og kjærlig mot han nå når alt jeg tenker på når jeg ser han er det ekstra fettet som ligger i veien rundt midjen hans. Jeg klarer ikke å ikke irritere meg når jeg ser han stapper i seg mat når han heller burde trent vekk de unødvendige kiloene. På det værste så har jeg skreket til han og kjeftet, så forholde oss i mellom har blitt ganske bånn det siste halvåret. 

Så nå tror han at jeg ikke er glad i han, men det er jo ikke tilfelle. Det eneste jeg hater er at han ikke forstår hvor usunn og dårlig han er blitt, og at jeg ikke ønsker at han skal være så feit. Han nekter å fortelle meg hvor mye han veier, men ligger vel et sted mellom 80-90 kilo tror jeg, så har prøvd begrense matinntaket eller nekte han kveldsmat, men han finner alltid en måte å proppe i seg unødvendig mat uten min tillatelse. Hva skal jeg gjøre for å få han tilbake til den tynne gutten han en gang var? Merker at dette tærer på forholdet mitt til min sønn, og at jeg kommer til å miste all kontakt med han om vi ikke får gjort noe med den ekstra vekta hans... Faren er dessverre ikke til noe hjelp, da han ikke ønsker å blande seg inn, han mener sønnen var bør velge selv hvordan han vil leve. Men jeg mener jammensanten at vi som foreldre har som ansvar å passe på barna våre slik at de ikke ender opp som tjukke bomser og samfunnstapere.

Anonymkode: 4c1aa...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bah.... Finn på noe bedre. Er det ikke noe på tv i kveld?

Anonymkode: ae354...ded

• Liker 10
Skrevet

Hva med å låse han inne på rommet hans i det sekundet han kommer hjem fra skolen? Først må du selvsagt saumfare rommet hans for spiselige ting.. og så kan du servere han salater til middag og kveldsmat. Han trenger jo litt frisk luft også, så det du gjør da er å feste et bånd rundt livet hans og feste det til tilhengerfestet på bilen din og så kjøre en tur. Da skal du se at det ekle fettet renner av fort som svint. 

Anonymkode: 2889c...517

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å låse han inne på rommet hans i det sekundet han kommer hjem fra skolen? Først må du selvsagt saumfare rommet hans for spiselige ting.. og så kan du servere han salater til middag og kveldsmat. Han trenger jo litt frisk luft også, så det du gjør da er å feste et bånd rundt livet hans og feste det til tilhengerfestet på bilen din og så kjøre en tur. Da skal du se at det ekle fettet renner av fort som svint. 

Anonymkode: 2889c...517

Vel takk for svar, nå prøver jeg allerede å nekte han kveldsmat, så salat til kvelds er aldeles ikke aktuelt. Saumfare rommet hans for spiselig ting var et godt tips å ta med seg, heller ikke så dumt å sperre han inne på rommet sitt som straff dersom han spiser fra maten i kjøleskapet uten tillatelse. 

Det med bilen ble noe for ekstremt for min smak, men takk allikevel for gode tips :)

trådstarter

Anonymkode: 4c1aa...03a

Skrevet

Jeg håper dette er en tulletråd, og at det ikke finnes sånne mennesker med de holdningene du fremviser i denne tråden ts. 

Har litt erfaring med gutter i den alderen der. For det første så har jeg en fostersønn som nå er straks 20 år. I tillegg så har jeg 5 brødre (jeg er eldst). Felles for alle er at i den alderen sønnen din er i nå var at de alle fikk en enorm apetitt. De kunne spise hvem som helst ut av hus tror jeg. Tenåringsgutter er som et åpent sluk når det kommer til mat. Og ja, i en periode så endret alle fasong, og fikk litt valpefett over magen. Noe som er helt normalt. Det gikk ikke lenge før de begynte å vokse og strekke seg. Nå er de alle flotte og slanke unge menn, er rundt 1.90 alle 6. 

Å begynne å nekte han kveldsmat, begrense maten er så totalt feil som du bare kan gjøre det. Han trenger MAT! Proteiner, sunt fett, karbohydrater! Kjøp inn masse mat, pass på at det du har i skap og fryser er relativt sunt. Masse grønnsaker, grove knekkebrød, frukt, grovbrød. Bak gjerne opp grove rundstykker og horn som du har i fryseren og som er kjapt å varme opp i microen. Legg til rette for at sønnen din har tilgang til sunn og næringsrik mat sånn at det er lettere å velge det enn å slenge en grandiosa i ovnen eller koke en pakke nudler. Men, gi han MAT!

(gutter kan også få anoreksia, så hvis du fokuserer for mye på at han har lagt på seg og du synes det er ekkelt så kan veien være kort å gå til en langvarig spiseforstyrrelse som er vanskelig å bli frisk av)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...