Gjestemannen Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 ...Åssen går det?, Og ellers...(går det bra)...? Også videre... Dette er det verste spørsmålet jeg får. Jeg føler at hvis jeg skal svare ordentlig på dette spørsmålet, så blir jeg nødt til å åpne meg fullstendig, og det gjør jeg ikke til hvem som helst. Derfor ljuger jeg heller og svarer det som er forventet, nemlig bra. Og tenker etterpå at, nei jeg har det ikke bra. Mulig jeg er sær i dette tilfellet, og jeg vet at folk ikke har lyst til å trenge seg på, men likevel føler jeg det som det. Hva tenker dere? 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Det er ikke meningen at du skal svaret enn "bra", " bare fint" osv. Sprøsmålet fungerer dels som en innledning til interaksjon (steget etter "hei"), og dels som høflighetsfrase og for å anerkjenne tilstedeværelse. Dette er uskreven regler for samhandling mellom mennesker. I Usa vil du ofte få det samme "How are you". Er ikke meningen det skal tas bokstavelig. Et annet eksempel på uskreven regel for sosial samhandling, bare for å sette det i perspektiv, er håndhilsing/klem. Anonymkode: 0e449...239 2
Gjest morhjertegod Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Jeg spørr ofte kjentfolk om dette, spes om det er lenge siden jeg har møtt dem. Tror bare jeg prøver være hyggelig og jeg er jo oppriktig opptatt og intresert i hvordan de har det. Er ikke spes nysjerrig, så er ikke ute etter et store nyheter, men vil bare vise at jeg bryr meg. Har nok aldri tenkt over at dette kan føles påtrengende, takk for at du deler.
Gjest NotNaomi Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 En må jo ikke åpne seg helt pga det spørsmålet da. Hva med å svare at " akkurat nå går det bra " eller " ikke så bra,men det går jo opp og ned,så venter på opptur ". Om du vil ta det bokstavelig. Jeg svarer det når det er folk jeg kjenner godt,og jeg svarer med et smil og positiv tone,for folk vil ikke få hele historien når du møter på dem bare. Ellers så svarer jeg bare " Jo,det går greit ". Det er nok mer en høflighetsfrase enn en invitasjon til å dele masse greier :-)
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Jeg svarer som regel at joda, det går så bra så - og du? Kan bli litt vanskelig å forholde seg til hvis man er litt nedfor eller litt frynsete om man vil. Jeg hadde en slik periode og da ble det tungt å skulle svare på slike høflighetsfraser til mennesker jeg forsøkte mitt beste for å unngå, jeg var ikke helt i form og følte meg litt invadert. Men, det var jo bare mine følelser da. Jeg hadde en sånn klegg eller mygg, kanskje knott.... som bare hadde en ubehagelig personlighet, som spurte meg for n`te gang; går det bra eller?? Nei. Svarte jeg da. Så var jeg kvitt henne. Ellers har jeg også svart sånn, jo det rusler og går, hehe.. Anonymkode: 5a776...a68
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Det er bare en høffelighetsfrase, men jeg er enig med deg at det er en uting! Det er forventet at man skal svare at det går bra, men det er jo ikke alltid det faktisk går bra. Nårman ikke har det bra er det ubehagelig å skulle svare på det spørsmålet, fordi man enten må lyve, eller si noe man kanskje egentlig ikke hadde tenkt å si, og som den andre egentlig ikke hadde lyst til å vite. Jeg prøver å unngå å bruke de frasene, det er godt mulig å innlede en samtale uten. F.eks.med, "det var lenge siden, hva har du holdt på med i det siste?" eller noe i den duren. Anonymkode: ed530...dac
Gjest The damned Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 Folk forventer ikke annet enn at man skal svare "jo,det går fint" eller noe i den dur. Det er vel mest for å være høflig at folk spør om det. Å begynne og legge ut om hvordan man har det tror jeg ikke ville blitt så godt mottatt av de fleste. Folk vil jo faktisk ikke høre om at det ikke går bra. Akkurat som når folk spør "hva jobber du med?" så synes de at det er ubehagelig om man sier at man er arbeidsledig. Da må man liksom legge til "men jeg håper at jeg får jobb snart da". Om det blir for personlig så trekker folk seg unna,men jeg forstår ikke helt hvorfor man spør om sånne ting hvis man ikke er forberedt på at ikke alle lever et perfekt A4-liv. Ja,ok egentlig forstår jeg jo hvorfor folk spør. De gjør det for å være høflige eller starte en samtale,men det kan være litt kjipt at man alltid skal føle at man er nødt for å dekke over ting. Ikke det at man nødvendigvis trenger å legge ut om ting,men det burde jo gå an å kunne si "nei,det har vært litt tøft i det siste,så håper det kommer til å gå litt bedre snart" eller noe.
Arktis Skrevet 15. september 2016 #8 Skrevet 15. september 2016 At det er en høflighetsfrase. "Hei, hvordan går det?", "bra, takk, hvordan går det med deg?" osv. Hadde man svart ærlig på dette spørsmålet til en hver tid, hadde det nok blitt mange "hakeslepp-øyeblikk", noe som egentlig hadde vært litt morsomt siden man kun fikk svar på det man faktisk spurte om.
Møringen Skrevet 15. september 2016 #9 Skrevet 15. september 2016 (endret) Den 13.9.2016 at 22.52, Gjestemannen skrev: ...Åssen går det?, Og ellers...(går det bra)...? Også videre... Dette er det verste spørsmålet jeg får. Jeg føler at hvis jeg skal svare ordentlig på dette spørsmålet, så blir jeg nødt til å åpne meg fullstendig, og det gjør jeg ikke til hvem som helst. Derfor ljuger jeg heller og svarer det som er forventet, nemlig bra. Og tenker etterpå at, nei jeg har det ikke bra. Mulig jeg er sær i dette tilfellet, og jeg vet at folk ikke har lyst til å trenge seg på, men likevel føler jeg det som det. Hva tenker dere? Dette er en ironien med de som spør hvordan du har det, og faktisk bryr seg og vill hjelpe: Fordi de vill være der for deg, sann som ingen er for dem. Nokke dere får å tenke på neste gang en venn spør deg om hvordan du har det. Endret 15. september 2016 av Møringen
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #10 Skrevet 15. september 2016 Hvis tilfeldige folk jeg møter på spør, er det slik; "hei, det var lenge siden! Hvordan går det?" "Hei, med meg går det bra, akkurat ferdig med skole, så ser etter leilighet. Starter i ny jobb om en ukestid. Med deg da?" Osv.... Trenger ikke å handle om indre tanker. Anonymkode: 1d9e7...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå