Hunkjønn Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Heisann. Skal fly fra Gardermoen om noen dager nå, ha en mellomlanding i Frankfurt, fly til Houston og ha en mellomlanding på en dag der før flyet går videre til Costa Rica. Må jeg hente ut bagasje underveis noe sted? Noen snakket om at en må hente ut bagasje når det er så lang mellomlanding som i Houston. Har bestilt hele reisen samlet og skal fly først med Lufthansa så med United Airlines. Tar gjerne i mot tips også! (Er noobie når det kommer til langdistansereising)
Gjest morhjertegod Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Håper du får svar, er usikker på denne. Men ville bare innom å ønske deg en strålende tur, Costa Rica høres ut som en drøm!
Hunkjønn Skrevet 13. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2016 4 minutter siden, morhjertegod skrev: Håper du får svar, er usikker på denne. Men ville bare innom å ønske deg en strålende tur, Costa Rica høres ut som en drøm! Tusen takk for det! Gleder meg veldig!
Christiane_W Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Når du har kjøpt reisen samlet med gjennomgående billett vil jeg ikke tro det er noe problem å sende bagasjen hele veien, men jeg er ikke 100% sikker. På vei hjem fra Sør-Afrika i våres hadde vi en 23-timers mellomlanding i Dubai og bestemte oss for å benytte muligheten til å oppleve litt av byen. Da sjekket vi inn bagasjen til Dubai, hentet vi ut bagasjen da vi ankom der og sjekket den inn på nytt neste morgen (vi overnattet på hotell). Da vi sjekket inn i Johannesburg fikk vi tilbud om å sjekke inn bagasjen hele veien til Oslo, men vi takket nei siden vi ikke hadde hatt plass å pakke det vi trang for en overnatting i håndbagasjen pga kamera- og datautstyr vi ikke turte å pakke i koffertene som skulle sjekkes inn og hadde behov for klesskift, toalettsaker etc. Er mulig det er andre regler som gjelder når man reiser via USA, så er kanskje en ide å kontakte firmaet du har kjøpt billetten av å spørre om du er usikker?
reiseglad Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Med så lang stopover i Houston ville jeg fått ut bagasjen uansett. Tenker at risikoen for at den blir borte, er større hvis den skal stå "å vente" på flyplassen i et døgn. Men den lar seg helt sikkert sjekke igjennom helt frem, hvis du ønsker det.
superdupermeg Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Jeg har bare mellomlandet i USA når jeg skal videre innad i USA, og da må man hente ut bagasjen. Mener at det er sånn når du skal videre ut av USA også, men skal ikke si det helt sikkert siden jeg ikke har egen erfaring med det:)
Akay Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 (endret) Jeg har reist utallige ganger rundt om i hele verden. Aldri hentet ut bagasjen noen plasser annet enn når man kommer fra utlandet og skal videre innelands i norge faktisk. så du trenger neppe å hente ut noe bagasje noen plass reiste f.eks fra norge > london > johannesburg > durban og hentet bagasjen i durban når vi kom dit. Sjekket bagasjen inn i norge Endret 14. september 2016 av Akay
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 1 time siden, Akay skrev: Jeg har reist utallige ganger rundt om i hele verden. Aldri hentet ut bagasjen noen plasser annet enn når man kommer fra utlandet og skal videre innelands i norge faktisk. så du trenger neppe å hente ut noe bagasje noen plass reiste f.eks fra norge > london > johannesburg > durban og hentet bagasjen i durban når vi kom dit. Sjekket bagasjen inn i norge Har du mellomlandet i USA? For der har de samme system som i Norge. Anonymkode: f660b...43a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 TS får vente å se hva som står på bagasjekvitteringen.. Anonymkode: 75552...2d6
Hunkjønn Skrevet 14. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2016 Takk for svar! Har prøvd å google meg frem det ene og det andre, men ser ut til at det letteste blir å spørre i skranken på flyplassen og bare ta ting som det kommer : )
Whoops Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 Det varierer, men om du har forskjellige billetter/reservasjoner på reisene (selv om det er samme flyselskap) må du i de aller aller fleste tilfeller hente ut og sjekke inn på nytt. Jeg er også usikker på USA, men i Norge er det som nevnt slik at du må gjennom tollen med bagasjen på første stopp om du skal videre innenlands. Andre veien (Bergen-Oslo-London f.eks) kan den gå direkte fra A til C. Jeg vet dwet jobbes med løsninger for dette, slik at det blir enklere.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 22 timer siden, Hunkjønn skrev: Heisann. Skal fly fra Gardermoen om noen dager nå, ha en mellomlanding i Frankfurt, fly til Houston og ha en mellomlanding på en dag der før flyet går videre til Costa Rica. Må jeg hente ut bagasje underveis noe sted? Noen snakket om at en må hente ut bagasje når det er så lang mellomlanding som i Houston. Har bestilt hele reisen samlet og skal fly først med Lufthansa så med United Airlines. Tar gjerne i mot tips også! (Er noobie når det kommer til langdistansereising) Systemet i USA er helt annerledes enn i Europa. Selv om du skal videre ut av USA, må du gjennom immigration (husk ESTA, ellers vil du bli nektet i boarde flyet i Frankfurt!!), og du må også gjennom tollen. I USA er det ikke skille på internasjonal og innenlands-terminal. Er 95% sikker på at du må ta med bagasjen din gjennom tollen i USA selv og deretter sende den videre, selv om bagasjen er merket helt fram. Dette gjelder usnsett lengde på mellomlandingen, så det er bra du har god tid. Et par timers mellomlanding når man ankommer USA er ikke lurt... Anonymkode: 21c90...b06
Maleficenta Skrevet 14. september 2016 #13 Skrevet 14. september 2016 23 timer siden, Hunkjønn skrev: Heisann. Skal fly fra Gardermoen om noen dager nå, ha en mellomlanding i Frankfurt, fly til Houston og ha en mellomlanding på en dag der før flyet går videre til Costa Rica. Må jeg hente ut bagasje underveis noe sted? Noen snakket om at en må hente ut bagasje når det er så lang mellomlanding som i Houston. Har bestilt hele reisen samlet og skal fly først med Lufthansa så med United Airlines. Tar gjerne i mot tips også! (Er noobie når det kommer til langdistansereising) Tror ikke det... har bare opplevd det på tilbaketur fra utland når jeg skulle mellomlande på Gardermoen. Hadde jo vært meningsløst å smugle noe fra rike land inn til et land der alt garantert er billigere.
Whoops Skrevet 14. september 2016 #14 Skrevet 14. september 2016 Grunnen til at man slipper å gå gjennom tollen osv i de fleste europeiske land er at de er med i EU. Flypassasjerer fra Norge (og andre ikke-EU-land) blir jo ofte sluset gjennom egne avgangshaller i EU-landene, fordi det ikke er fri flyt på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #15 Skrevet 14. september 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Systemet i USA er helt annerledes enn i Europa. Selv om du skal videre ut av USA, må du gjennom immigration (husk ESTA, ellers vil du bli nektet i boarde flyet i Frankfurt!!), og du må også gjennom tollen. I USA er det ikke skille på internasjonal og innenlands-terminal. Er 95% sikker på at du må ta med bagasjen din gjennom tollen i USA selv og deretter sende den videre, selv om bagasjen er merket helt fram. Dette gjelder usnsett lengde på mellomlandingen, så det er bra du har god tid. Et par timers mellomlanding når man ankommer USA er ikke lurt... Anonymkode: 21c90...b06 http://www.fly2houston.com/iah/international-travel/ Jeg ble nysgjerrig etter at jeg skrev dette, og googlet litt. Fant endel motstridende svar når det gjaldt Houston (og Miami), men iflg dette (link, flyplassen i Houstons egen side) ser det ut til at du må ta med bagasjen gjennom tollen selv. Jeg ville spurt flypersonalet for sikkerhets skyld, du kan ikke regne med at de i innsjekkingsskranken vet! Det er ikke uvanlig at man må hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen selv, selv om bagasjen er tagget til final destination. Regner vel med de vil informere om dette på flyet uansett. Anonymkode: 21c90...b06
La Luna Skrevet 14. september 2016 #16 Skrevet 14. september 2016 For noen år siden, da jeg brukte å reise den veien, så var det kun i Miami at de sendte bagasjen videre. I Houston (og New York) måtte vi alltid plukke opp bagasjen og bære den gjennom tollen og immigrasjon, før vi slapp den av på "baggage drop" på andre siden. Dette selv om bagasjen var merket helt fram til destinasjonen. Og de i skranken på Gardermoen svarte alltid feil på dette, de trodde at siden bagasjen ble merket hele veien, så måtte vi ikke hente den i Houston. Du vil uansett få informasjon om dette på flyet.
Brimi Skrevet 14. september 2016 #17 Skrevet 14. september 2016 Jeg reiste til USA en gang og mellomlandet to ganger. En gang i Frankrike og en gang i New York. På vei ned måtte jeg sjekke inn på nytt i New York og på vei tilbake måtte jeg sjekke inn bagasjen på nytt i Frankrike. Mener å huske at det stod på billetten min. 1
Hunkjønn Skrevet 14. september 2016 Forfatter #18 Skrevet 14. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Systemet i USA er helt annerledes enn i Europa. Selv om du skal videre ut av USA, må du gjennom immigration (husk ESTA, ellers vil du bli nektet i boarde flyet i Frankfurt!!), og du må også gjennom tollen. I USA er det ikke skille på internasjonal og innenlands-terminal. Er 95% sikker på at du må ta med bagasjen din gjennom tollen i USA selv og deretter sende den videre, selv om bagasjen er merket helt fram. Dette gjelder usnsett lengde på mellomlandingen, så det er bra du har god tid. Et par timers mellomlanding når man ankommer USA er ikke lurt... Anonymkode: 21c90...b06 ESTA er søkt og godkjent for en stund siden:) Regnet med jeg må igjennom immigrasjon og toll da det er inn/ut av land. Alltid bedre å ha litt for god tid enn for lite, det er sikkert og visst!
Hunkjønn Skrevet 14. september 2016 Forfatter #19 Skrevet 14. september 2016 3 timer siden, La Luna skrev: For noen år siden, da jeg brukte å reise den veien, så var det kun i Miami at de sendte bagasjen videre. I Houston (og New York) måtte vi alltid plukke opp bagasjen og bære den gjennom tollen og immigrasjon, før vi slapp den av på "baggage drop" på andre siden. Dette selv om bagasjen var merket helt fram til destinasjonen. Og de i skranken på Gardermoen svarte alltid feil på dette, de trodde at siden bagasjen ble merket hele veien, så måtte vi ikke hente den i Houston. Du vil uansett få informasjon om dette på flyet. Det er jo greit å vite! På tidligere turer har det som regel vært de i skranken jeg har henvendt meg til om det er noe jeg har lurt på. Da krysser jeg fingrene for informasjon på flyet da : ) Men det ordner seg nok!
Hunkjønn Skrevet 14. september 2016 Forfatter #20 Skrevet 14. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.fly2houston.com/iah/international-travel/ Jeg ble nysgjerrig etter at jeg skrev dette, og googlet litt. Fant endel motstridende svar når det gjaldt Houston (og Miami), men iflg dette (link, flyplassen i Houstons egen side) ser det ut til at du må ta med bagasjen gjennom tollen selv. Jeg ville spurt flypersonalet for sikkerhets skyld, du kan ikke regne med at de i innsjekkingsskranken vet! Det er ikke uvanlig at man må hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen selv, selv om bagasjen er tagget til final destination. Regner vel med de vil informere om dette på flyet uansett. Anonymkode: 21c90...b06 Tusen takk for link! Var mye god informasjon der som jeg ikke visste om:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå