Gå til innhold

Erfaring med Alvesco

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle om sine erfaringer med Alvesco? 

Har lest at sprayen kan svekke immunsystemet og gjøre noe med binyrene. Stemmer dette?

Skrevet

Gjøre noe med binyrene? Jeg tror du mener binyrebarken? I sjeldne tilfeller kan man få noe som heter binyrebarksuppresjon av kortisonsprayer, men det er ikke farlig. Det er bare fordi man inntar kortison sånn at binyrebarken ikke produserer sitt eget, og de som tar tabletter med kortison (f.eks prednisolon) får som oftest det. Når man da trapper ned vil binyrebarken begynne å produsere sitt eget igjen. Det er også derfor det er bedre å ta inhalasjon siden det virker nesten kun lokalt og at man svært sjeldent får binyrebarksuppresjon. 

Jeg har brukt alvesco før, men de passet ikke meg så bruker en annen kortisoninhalator og er fornøyd med den. Jeg har ingen problem med bivirkinger annet enn litt uregelmessig puls ved inntak av høyere dose (som jeg må bruke dersom jeg f.eks er forkjølet siden forkjølelse trigger astmaen min), men det er ikke farlig.

Hvis du skal begynne med astmamedisin bør du snakke med legen din om dette. 

Anonymkode: 90458...90b

Skrevet
48 minutter siden, Smul1 skrev:

Noen som kan fortelle om sine erfaringer med Alvesco? 

Har lest at sprayen kan svekke immunsystemet og gjøre noe med binyrene. Stemmer dette?

Dette er et spørsmål du må ta med forskrivende lege. Om du ikke får forskrivning, trenger du ikke den informasjonen. Dette er et medikament du absolutt ikke skal ta uten forordning og oppfølging fra lege.

Anonymkode: c90af...d36

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

/lillesky (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...