AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Jeg har lyst å kjøpe meg hund. Har ikke hatt hund før så jeg må jo vurdere det litt til, også må jeg vurdere hvilken rase som passer meg/en nybegynner. Men jeg lurer på hvor mye penger jeg bør spare opp for å ha i bakhånd dersom noe skjer med hunden? Tenker på f.eks uforutsette hendelser hos veterinær. Det er jo dumt å ikke ha litt penger oppspart. Og hva koster forsikring pr mnd/år? Jeg er ikke opptatt av å ha det dyreste og mest fancy utstyret, så lenge ting fungerer som det skal og hunden trives med det. Anonymkode: 173fd...c21
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Jeg betaler 2400kr i året i forsikring og har en buffer på 20.000 Anonymkode: 13a10...2ce
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Pris på forsikring kommer helt an på hvilken rase og hvilket forsikringsselskap du velger. Jeg husker ikke helt, men mener jeg betalte ca 250,- i mnd i forsikring på min gamle blandingshund. De dekker 80% av beløpet man må ut med. Jeg følte ikke at jeg måtte ha en stor sum i bakhånd så lenge jeg hadde forsikringen. Ellers så er det årlige vaksiner, utstyr og mat av utgifter. Utstyr er jo ikke noe man trenger å bytte ut særlig ofte, så det er dyrest det første året når hunden fort vokser ut av valpeutstyret. Anonymkode: d1d47...892
Skywise Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Kommer helt an på rase. Forsikringssummen varierer veldig etter rase og hva du velger å ha inkludert, og forsikringsselskap ikke minst, men rundt 3000,- i året må du nok forvente. Skal du ha forsikring, trenger du ikke å ha så mye i bakhånd. Ville likevel hatt minimum 10 000 -15 000 avsatt, i tilfelle forsikringsselskapet er treg, veterinær vil ha forhåndsbetalt for noe eller til egenandeler. Tenker du på en gigant rase eller en rase som er kjent for store helseproblemer, må du nok regne med en mye høyere forsikringssum og buffer.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, Skywise skrev: Kommer helt an på rase. Forsikringssummen varierer veldig etter rase og hva du velger å ha inkludert, og forsikringsselskap ikke minst, men rundt 3000,- i året må du nok forvente. Skal du ha forsikring, trenger du ikke å ha så mye i bakhånd. Ville likevel hatt minimum 10 000 -15 000 avsatt, i tilfelle forsikringsselskapet er treg, veterinær vil ha forhåndsbetalt for noe eller til egenandeler. Tenker du på en gigant rase eller en rase som er kjent for store helseproblemer, må du nok regne med en mye høyere forsikringssum og buffer. Vet du litt om hvilke raser som kan få billigere forsikring? Og hvilke raser som er "dyre"? Vil nok ha litt i bakhånd uansett, for man vet jo aldri hva man må punge ut med. Det blir jo din beste venn, så man vil jo ikke svikte hunden om noe skjer. Tenker gjerne på en mellomstor rase. Ikke grand danois, men heller ikke en liten mops. Anonymkode: 173fd...c21
Lofilteret Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Det er jo alltid kjekt å ha noe i bakhand, men er det virkelig mange som har avsatt så mye som 20000,- til hund, i tilfelle det skjer noe? Jeg har det ikke. Men jeg skulle uansett klart å funnet pengene ved akutt behov. Solgt ting e.l.
Skywise Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du litt om hvilke raser som kan få billigere forsikring? Og hvilke raser som er "dyre"? Vil nok ha litt i bakhånd uansett, for man vet jo aldri hva man må punge ut med. Det blir jo din beste venn, så man vil jo ikke svikte hunden om noe skjer. Tenker gjerne på en mellomstor rase. Ikke grand danois, men heller ikke en liten mops. Anonymkode: 173fd...c21 Det blir veldig mange å ramse opp, det du må se på er hvor sykdomutsatt rasen er. Jo sykere rasen er jevnt over, jo mer betaler forsikringsselskapene ut og jo dyrere blir rasen i forsikring. Noen av verstingene er boxer, dobermann, mops og bulldoger, men det er mange andre raser som også koster skjorta å forsikre. Om du leser om rasen og lager en tråd enten her eller på et hundeforum, får du som regel en god idé om hvordan helsetilstanden er. Du kan leke deg litt med denne kalkulatoren til agria; http://www.agria.no/hund/hundeforsikring/#productTitle (Legg inn at det er en valp på fødselstdato fra 8 uker til 12 uker). 3000-4000,- er nok gjennomsnittet på den, alt over og under er dyrt/billig. Når du har bestemt deg for rase ville jeg likevel sjekket ut andre forsikringsselskaper, pris kan ofte variere mellom ulike selskaper. Bare vær nøye på vilkårene i kontrakten så du er sikker på hva du får dekket. Noen selskap reserverer seg mot forskjellige sykdommer og skader på enkelte raser, samt dekker ikke utgifter til enkelte sykdommer (f.eks. HD) om ikke foreldredyrene har fri status (A eller B). 5 minutter siden, Betrakteren skrev: Det er jo alltid kjekt å ha noe i bakhand, men er det virkelig mange som har avsatt så mye som 20000,- til hund, i tilfelle det skjer noe? Jeg har det ikke. Men jeg skulle uansett klart å funnet pengene ved akutt behov. Solgt ting e.l. Har man forsikring trenger man sjeldent det, men det finnes nok av dem som maxer ut forsikringen og må punge ut med mye penger på rappen. Egenandeler kan også raskt ende opp på ganske mange tusen. Mange veterinærer operer ikke uten forsikring om å få betalt, da trenger man ofte pengene på dagen. Skjer det noe akutt kveld eller helg, er det snakk om en del tusen. Hvor man får pengene fra er ikke nøye, det kan være fra forsikring, buffer, kredittkort eller å låne av noen. Poenget er at man ikke nødvendigvis har tid til å skaffe penger på andre måter.
Lofilteret Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 6 minutter siden, Skywise skrev: Har man forsikring trenger man sjeldent det, men det finnes nok av dem som maxer ut forsikringen og må punge ut med mye penger på rappen. Egenandeler kan også raskt ende opp på ganske mange tusen. Mange veterinærer operer ikke uten forsikring om å få betalt, da trenger man ofte pengene på dagen. Skjer det noe akutt kveld eller helg, er det snakk om en del tusen. Hvor man får pengene fra er ikke nøye, det kan være fra forsikring, buffer, kredittkort eller å låne av noen. Poenget er at man ikke nødvendigvis har tid til å skaffe penger på andre måter. Jeg skjønner alt det du skriver, men jeg lurer likevel på hvor mange som er så framsynte/har en slik økonomi at de kan ha en så stor sum stående.
Gjest Crazydoglady Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 Hele poenget med forsikring er at man slipper de sjokk-regningene på mange tusen. Tror max egenandel blir rundt 2000 kr ved uhell/sykdom, og både gjensidige og agria tar direkte oppgjør med dyrlegen. Pass på at du har en forsikring som dekker veterinær og medisinutgifter, slik at du ikke blir lurt til å kjøpe en som bare dekker hundens verdi om den dør. Ellers må du passe på at du har god nok økonomi til å kjøpe for, forsikring og vaksiner, det blir ca 1000 kr mnd til sammen på min mellomstore hund. Det er alltid lurt med en buffer for uventete ting her i livet, men å ha 20 000 kr på lavrentekonto øremerket hunden hadde jeg ikke giddet.
Aamu Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst å kjøpe meg hund. Har ikke hatt hund før så jeg må jo vurdere det litt til, også må jeg vurdere hvilken rase som passer meg/en nybegynner. Men jeg lurer på hvor mye penger jeg bør spare opp for å ha i bakhånd dersom noe skjer med hunden? Tenker på f.eks uforutsette hendelser hos veterinær. Det er jo dumt å ikke ha litt penger oppspart. Og hva koster forsikring pr mnd/år? Jeg er ikke opptatt av å ha det dyreste og mest fancy utstyret, så lenge ting fungerer som det skal og hunden trives med det. Anonymkode: 173fd...c21 Jeg har alltid bare hatt nok til hva hunden koster, karenstiden på 28 dager pleier å gå greit ift forsikring. Jeg har betalt maks 5000 kr for veterinærregninger, for forsikringen har dekket resten. I fjor høst kom regningen på 14 000 kr, men forsikringen betalte alt bortsett fra 3000 kr... Har man dårlig råd, så trenger man kanskje en buffer til sånt? Men man skal ha EKSTREMT med uflaks dersom det skjer noe med hunden/valpen de første 5 mnd av hundeholdet, gitt... Så jeg mener at det ikke er nødvendig å spare opp en buffer på forhånd, og at forsikringen dekker det meste. Jeg betalte 5000 kr/året i forsikring, og fikk valuta for pengene (Agria). Valgte ofte vet. som har direkteoppgjør (f.eks vet.høgskolen i Oslo).
Skywise Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 18 timer siden, Betrakteren skrev: Jeg skjønner alt det du skriver, men jeg lurer likevel på hvor mange som er så framsynte/har en slik økonomi at de kan ha en så stor sum stående. Har man ikke forsikring, håper jeg alle har minimum det stående. De fleste har jo forsikring på hundene og da trenger man sjeldent en slik sum.
Lofilteret Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 2 timer siden, Skywise skrev: Har man ikke forsikring, håper jeg alle har minimum det stående. De fleste har jo forsikring på hundene og da trenger man sjeldent en slik sum. Ja, men da er vi jo helt enige ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå