Gå til innhold

Hva er sunt og godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ganske ny på trening og kosthold. Treningen har jeg begynt å få til bra, men jeg er dårlig når det gjelder kosthold. Vet jo selvfølgelig at junkfood er usunt, og holder meg unna det jeg ser på som junkfood. Har også byttet ut en del av brødmåltidene med knekkebrød, drikker mye mindre brus enn før osv. 

Men jeg lurer på om dere har noen gode råd og tips til meg? Er ikke noe glad i sjømat, brekker meg av både lukt og smak og kan heller ikke spise nøtter. Ellers kan jeg spise det meste. 

Lurer også på hva som er god og sunn mat etter trening? Pleier som regel å bare ta en banan, men jeg føler det er litt lite. I dag ble det to speilegg og litt pytt i panne, sikkert ikke det sunneste, men som sagt så er jeg ganske lost når det gjelder kosthold. 

Anonymkode: e1730...7f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smoothie, knekkebrød med pålegg, omelett, kesam med bær/frukt, grove rundstykke med pålegg, wrap med grønnsaker, yoghurt uten tilsatt sukker, egg.

Anonymkode: 00dd2...dcd

Skrevet

Har du prøvd godt tilberedt ovnstekt laks eller ørret? Min mann sa han ikke likte hvit fisk til jeg laget hvit fisk i en gryte med tomatsaus, oliven, ost osv, og da likte han plutselig hvit fisk. På samme måte sier han at han ikke liker reker, men i fiskesuppe er det plutselig kjempegodt ;) Det blir litt for dumt å si man ikke liker sjømat hvis man ikke har smakt mange forskjellige retter mener jeg. Og så trenger du jod som du får via sjømat. Uten jod kan man få struma. 

Sunn mat etter trening trenger ikke være noe mer enn en skive med egg. Selv drikker jeg proteinpulver etter trening fordi jeg ikke spiser innen 1 time i tillegg til at jeg gjerne kan få i meg de kaloriene. 

Kylling er sunt. Kyllingsalat er sunt og kjempegodt (hvis du bare bruker oliven som dressing eller ingenting) og du kan ha mango i kyllingsalaten for å gjøre den ekstra god. Ikke spis alt for mye rødt kjøtt, men litt er selvsagt greit. Fårekjøtt og svin er bra! 

Anonymkode: b62ae...6f2

Skrevet

Naturbit.no sier jeg bare. Hjalp meg ned i vekt, og ikke minst å holde et stabilt og lavt kaloriinntak 👍

Anonymkode: eb4ef...6dc

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturbit.no sier jeg bare. Hjalp meg ned i vekt, og ikke minst å holde et stabilt og lavt kaloriinntak 👍

Anonymkode: eb4ef...6dc

Reklame? TS sier ikke et ord om at h*n skal ned i vekt og du anbefaler lavt kaloriinntak?

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd godt tilberedt ovnstekt laks eller ørret? Min mann sa han ikke likte hvit fisk til jeg laget hvit fisk i en gryte med tomatsaus, oliven, ost osv, og da likte han plutselig hvit fisk. På samme måte sier han at han ikke liker reker, men i fiskesuppe er det plutselig kjempegodt ;) Det blir litt for dumt å si man ikke liker sjømat hvis man ikke har smakt mange forskjellige retter mener jeg. Og så trenger du jod som du får via sjømat. Uten jod kan man få struma. 

Sunn mat etter trening trenger ikke være noe mer enn en skive med egg. Selv drikker jeg proteinpulver etter trening fordi jeg ikke spiser innen 1 time i tillegg til at jeg gjerne kan få i meg de kaloriene. 

Kylling er sunt. Kyllingsalat er sunt og kjempegodt (hvis du bare bruker oliven som dressing eller ingenting) og du kan ha mango i kyllingsalaten for å gjøre den ekstra god. Ikke spis alt for mye rødt kjøtt, men litt er selvsagt greit. Fårekjøtt og svin er bra! 

Anonymkode: b62ae...6f2

Kom på når du skrev nå at jeg faktisk liker ovnsbakt laks fylt med diverse grønt og urter, så det kan jeg jo kanskje lage en dag :)

Takk for gode tips!

Anonymkode: e1730...7f4

• Liker 1
Skrevet

Ville komme med noen tips til sunn snacks hvis man får et sug etter noe å spise :) 

Rista kikerter 

Frosne druer

Speltlompe chips

Frosne bær og mage vanilje kesam

Stava grønnsaker og hummusdip

Kanel knekkebrød med cottage cheese og epleskiver/sukkerfritt eple syltetøy

Anonymkode: 7a489...9b2

• Liker 1
Skrevet

-Cottage cheese med banan
-Cottage cheese med eple og Yoplait dobbel 0% vanilje
-Cottage cheese med Lerum jordbærsyltetøy uten sukker
-Soyayoghurt med honningmelon og mango
-Gulrøtter, bær, melon, annen frukt
-Ristede kikerter
-Skyr
-Skyr med cottage cheese
-Epleskiver med kanel
-Havregrøt med eple, cottage cheese og kanel

(Ja, jeg er fan av cottage cheese :tongue:)

Snacks:
-Riskaker med sjokolade fra Tgr
-Snack a jacks
-Ristede kokosflak fra Tgr (ikke det sunneste å spise, men bedre enn f.eks. potetgull

Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

Reklame? TS sier ikke et ord om at h*n skal ned i vekt og du anbefaler lavt kaloriinntak?

Dette! Jeg er lut lei de som tror at hele verden dreier seg om færrest mulig kalorier.

Det første jeg tenkte på var dette:

Avocado med sitron, salt og pepper.

Salsa! Kan brukes (nesten) overalt.

Bønner, linser, finnes mange knallbra oppskrifter på supper og gryter basert på dette, på nett.

Ovnsbakte rotgrønnsaker (rødbeter, fenikkel, kålrot osv) med olivenolje og timian.

Bakte epler. Eplechips som er tørket i ovn.

Mmmmmm! :) 

Anonymkode: 6d6ee...6a8

• Liker 2
Skrevet

Et tips til er å sjekke ut vegetarblogger for gode og ofte svært enkle oppskrifter med nye spennende smaker og krydder.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips til er å sjekke ut vegetarblogger for gode og ofte svært enkle oppskrifter med nye spennende smaker og krydder.

Men det er da absolutt ikke all vegetarmat som er sunt? 

Anonymkode: d8b34...69a

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er det f.eks gratinert i store mengder ost (som mye av vegetarmaten i kantina vår dessverre ofte er) kan nok sunnhetsgraden diskuteres ja....

Skrevet

matprat sin sunn kategori har mye gode oppskrifter. Både med normal kalorimengde og med litt lavere. De har også oppskrifter og ideer til annet enn middag :) 

Anonymkode: e85e2...e58

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Det var tips til hvor hun kunne finne oppskrifter på noe som var sunt og godt. Det å lage maten selv er som regel mye sunnere enn det å kjøpe ferdig mat som man ikke har oversikt over innholdet til.

17 minutter siden, -jk- skrev:

Nei, er det f.eks gratinert i store mengder ost (som mye av vegetarmaten i kantina vår dessverre ofte er) kan nok sunnhetsgraden diskuteres ja....

Det er en klassiker at ikke-vegetarianere lager vegetarmat som verken er særskilt sunn eller næringsrik. Noen ganger ikke vegetarisk en gang, da enkelte tror at kylling ikke regnes som kjøtt. Og det er litt typisk at andre også har fordommer.

Det er derfor jeg anbefaler trådstarter å sjekke ut vegetarblogger, for jeg vet at det finnes mange gode, sunne og svært enkle oppskrifter på vegetarmat. Måltider som får normal norsk kost til å smake skosåle og være kjempeinnviklet i sammenligning ;)  Særlig det at man tar i bruk helt andre typer krydder og proteinrike matvarer gjør at maten ofte fremstår som eksotisk og er lett å imponere selv kjøttspisere med. Selv trener jeg og bygger muskler med pescetarisk kost, og har stor interesse av kosthold og trening, så jeg vet det går an å spise SVÆRT sunt og SVÆRT godt på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...