Gå til innhold

Tannregulering til hunder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett spørsmål: Hvorfor?

Hunder bryr seg ikke om utseende i samme grad, om noe, som menneskene, så hvorfor forskjønne tennene deres med tannregulering? Er visst big business i USA.

Latterlig.

Igjen: Hvorfor?

Anonymkode: 25e65...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dersom tennene vokser på en måte som gir skjevt bitt, hjørnetenner som vokser opp i ganen eller ned i tannkjøttet, kan det gi smerter for de hundene det gjelder. Da kan det være hensiktsmessig. Men kun for det estetiske er det ikke anbefalt her i Norge i alle fall, da regulering også kan påføre hunden smerter.

Endret av ArtyFarty
Skrevet

Jeg "måtte" ta regulering  på min hund da tennene var så skjeve at det ga problemer for hunden å spise.
Det sto mellom regulering eller å trekke tennene, da syns jeg det er bedre for hunden å beholde tennene så han kan spise skikkelig mat, istedet for kun våtfor.

Anonymkode: ea3e0...89c

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett spørsmål: Hvorfor?

Hunder bryr seg ikke om utseende i samme grad, om noe, som menneskene, så hvorfor forskjønne tennene deres med tannregulering? Er visst big business i USA.

Latterlig.

Igjen: Hvorfor?

Anonymkode: 25e65...cd0

Tannregulering for mennesker er i all hovedsak hverken kosmetisk eller forskjønnende. Hvordan tennene står i kjeven påvirker bittet og er bittet skjevt kan det føre til alt fra kjevesmerter til hodepine, til kronisk vond nakke og rygg pga muskelstivhet. At noen velger å benytte seg av tannregulering av kosmetiske årsaker er derfor fullstendig irrelevant.

De samme problemene kan oppstå for hunder med skjeve tenner. At det er big business i USA kan både være påvirket av at det er et mer belyst problem nå enn før, (slik som feks autisme og ADHD i mennesker i dag kontra tjue-tredve år siden) eller at hunderasene som avles opp er mer disponert for skjeve tenner pga bedriten avl.

• Liker 1
Skrevet

Og hvis det ikke er helsemessig er det for å dekke over medfødte tannfeil, slik at hunden kan stilles ut, få championat og avles på likevel. Folk farger jo feilfargede hunder av samme grunn, så det er mye det jukses med. 

Anonymkode: d502e...37f

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg "måtte" ta regulering  på min hund da tennene var så skjeve at det ga problemer for hunden å spise.
Det sto mellom regulering eller å trekke tennene, da syns jeg det er bedre for hunden å beholde tennene så han kan spise skikkelig mat, istedet for kun våtfor.

Anonymkode: ea3e0...89c

Jeg mener det hadde vært bedre å trekke tennene.. tannregulering på hunder er dyremishandling, intet annet

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis det ikke er helsemessig er det for å dekke over medfødte tannfeil, slik at hunden kan stilles ut, få championat og avles på likevel. Folk farger jo feilfargede hunder av samme grunn, så det er mye det jukses med. 

Anonymkode: d502e...37f

Sykt.

Skrevet

Jeg overtok en pomlasseringshund for en stund tilbake. Han måtte trekke en tann fordi den stakk oppi ganen. Han hadde gått med det så lenge at mye av beinmassen i ganen hadde blitt slitt bort og han hadde derfor et hull opp i ganen. Han var for gammel for streng (og jeg hadde aldri hørt om det før), så tannen måtte ut. Han må ha gått med mye smerter før dette. Om streng kan hjelpe for slikt så må det jo være en god ting? 

Tar forbehold om at jeg ikke har noen peiling på hund og streng her. 

Anonymkode: 11630...32e

Skrevet
2 timer siden, Aamu skrev:

Jeg mener det hadde vært bedre å trekke tennene.. tannregulering på hunder er dyremishandling, intet annet

Hvorfor?

Anonymkode: e0a42...de0

• Liker 1
Skrevet
Den 14.9.2016 at 12.27, Aamu skrev:

Jeg regner med at dyrlegen hadde ikke anbefalt det, om det er dyremishandling. Og heller ikke gjort det på hunden.

Så hvorfor er det dyremishandling?

Anonymkode: e0a42...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...