AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 To ganger i livet har jeg fått servert pasta kokt på en måte som gjør at jeg likte det veldig godt! Det smakte salt, og var tykke og litt "slimete". Det er godt mulig at de som lagde pastaen ikke var så flinke på kjøkkenet, og at slik jeg liker pastaen ikke er slik den egentlig skal være. Har prøvd å koke den slik flere ganger, men til ingen nytte :/ jeg pleier å vente til vannet (rikelig med vann) koker før jeg heller oppi mye salt, smør og pasta. Så koker det like lenge som pakken sier før jeg heller av vannet. Noen forslag til hva jeg kan gjøre annerledes for å oppnå ønsket resultat? Anonymkode: 67fb7...8f1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Har du olje på pastaen etter du har kokt den? Det som gjør pastaen "slimete" som du så fint kaller det, eller glatt. Anonymkode: b6678...305 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har du olje på pastaen etter du har kokt den? Det som gjør pastaen "slimete" som du så fint kaller det, eller glatt. Anonymkode: b6678...305 Ikke olje, men smør. Har vel samme effekt ? Anonymkode: 67fb7...8f1
Lauge Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Putt en smørklump i det kokende vannet sammen med spagettien. Når det er ferdigkokt og du hiver den i et dørslag kan du slenge på enda litt mer smør, eventuelt olje. La det tørke ordentlig, gjerne legg det tilbake i den varme gryta (som nå er tom for vann) og rist litt rundt så de absolutt siste restene vann damper i kontakt med de varme sidene. 👍
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke olje, men smør. Har vel samme effekt ? Anonymkode: 67fb7...8f1 Det vet jeg ikke, har iværtfall alltid olje på pastaen etter jeg har kokt den for at den skal bli glatt. Smør har jeg derimot aldri brukt i vannet, dette var iværtfall nytt for min del. Bruker kun salt her, og olje etter at den er ferdigkokt. Anonymkode: b6678...305
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Det kan være kvaliteten på pastaen også. Skikkelig kvalitetspasta av durumhvete avgir mye stivelse som hjelper å lage/binde saus til pastaen. Kok pastaen i lettsaltet vann til ønsket konsistens, hell av vannet og bland pastaen med smør, olje eller saus og server med en gang. Ikke damp vekk vann eller la pastaen renne av for lenge. Litt av det stivelsesrike vannet er med å på å gi en smidig saus. Anonymkode: 23af4...431 2
Gjest Zeitgeist Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 (endret) 1) Bruker stort sett kun pasta fra De Cecco. Den er 100% durumhvete, og har mye stivelse i seg som gjør at den blir klebrig og kremete (De Cecco-pastaen er relativt gunstig her i utlandet. Får 1,5 kg for under femti-lappen) 2) Bruker en stor kasserolle slik at pastaen kan boltre seg fritt. Dette hjelper forøvrig til med å gjøre den kremete og klebrig 3) Koker opp rikelig med vann og lar det fosskoke 4) Har i godt med salt (dette er visstnok en feil mange gjør at de har i for lite salt) 5) Lar vannet koke opp igjen 6) Har i pastaen og koker den til den er ferdig (tar tiden på gefühlen) 7) Slår alt gjennom et dørslag med ei serveringsskål under, rister litt på dørslaget for å få vekk noe av vannet (avhenger av pastatype), og har pastaen tilbake i kasserollen 8) Slår ut vannet i serveringsskåla (vannet varmer den opp) og har pastaen i ELLER rører pastaen sammen med sausen. Alt ettersom hva slags saus det er. Endret 13. september 2016 av Zeitgeist Byttet ut "slimete" med "klebrig og kremete"
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 Uff, slutt å kalle pastaen slimete, folkens. Anonymkode: 8f188...233 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #9 Skrevet 13. september 2016 Bruk salt, kjøp dyr pasta, bruk olje, husk ta opp og bit for ikke koke for lenge (ala dente) Anonymkode: b7c35...e4b
Gjest Zeitgeist Skrevet 13. september 2016 #10 Skrevet 13. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, slutt å kalle pastaen slimete, folkens. Anonymkode: 8f188...233 Ja, det er litt ekkelt Kanskje klebrig er et bedre uttrykk?
Gjest Jacklost Skrevet 13. september 2016 #11 Skrevet 13. september 2016 Legger det i en gryte med vann og that's it
Gjest hva som helst Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 http://www.seriouseats.com/2010/05/how-to-cook-pasta-salt-water-boiling-tips-the-food-lab.html
Aamu Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 Vel.. hvis du lar pastaen ligge i gryten, uten vann, blir den seig og "sticky". Tar du fett på pastaen, blir den glatt. Koker du den for lenge, blir den veldig myk. Koker du den for lite er den hard. Koker du den litt mindre enn oppgitt koketid, blir den "al dente", litt tyggemotstand. Jeg følger alltid anvisningen på pakken. Koker opp vann, med rikelig salt, har pastaen oppi. Prøver å aldri koke lenger enn angitt tid, og foretrekker nok pastaen noe hard. Unntaket er spagetti.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå