Gå til innhold

Når slekta skal "feire" hver eneste barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å invitere hele slekta, altså voksne i barnebursdag hvert år?  

Dette er slekta til min samboer og der er det mange barn. I tillegg til barnebursdager så er det dåp, konfirmasjoner, julegaver og det blir ganske dyrt med alle disse gavene:(

Da jeg var barn feiret jeg bursdagen min med vennene mine, ikke andre voksne... Hvordan feirer dine barn bursdag? 

Anonymkode: c25c7...cf1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt feirer vi bursdagene til barna med en familiebursdag, hvor besteforeldre, tanter og onkler inviteres. Noe annet høres rart ut syns jeg.

Skrevet

Hva legger du slekta?

Syntes det er naturlig med tanter og onkler, men ikke noe særlig mer enn det.

• Liker 4
Skrevet

Nå har min kun hatt to bursdager, men jeg har flere nieser og nevøer. Og i min familie og slekt (og i svigerfamiliens), så er det vanlig å ha en "familiebursdag" lagt til en lørdag eller søndag, med åpen invitasjon, men med svært høy aksept for at folk ikke har anledning til å komme i alle. I juni dukket en tredjedel av mitt barns tantet og onkler opp, og kun ett søskenbarn av totalt 14. Året før var det tre søskenbarn innom, det er de som bor nærmest. 

Vi bor også et stykke unna svigerfamilien, og dersom vi er hos svigermor og svigerfar en langhelg og noen har familiebursdag til et barn da - så stiller vi. Ellers, så reiser vi ikke tre timer hver vei for en tilfeldig seksårsdag. Men vi sender en gave. :)

• Liker 6
Skrevet

Her har vi alltid to bursdagsfeiringer. En "voksenbursdag" med besteforeldre, tanter og onkler og en barnebursdag for venner. slik gjør vi det i hele slekta, så det blir jo noen bursdager i løpet av året, men jeg syns det er kjempekoselig. Mange av slektningene ser vi jo kun i disse bursdagene.

• Liker 5
Skrevet

Er det ikke vanlig med familieselskap? Alle i min familie har hatt de, hvertfall opp til konfirmasjonsalder. Noen frem til 18 år eller fe har flyttet hjemmefra. Der har stort sett barnets foreldre, søsken, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn vært invitert. Noen har også invitert litt breder, min mann sin kusine feks inviterer alltid oss til deres barn sine bursdager. 

Fest med barnets venner kommer i tillegg. 

(I min omgangskrets er det ganske mange som steller i stand en familiebursdag, en bursdag med foreldrenes venner som har noenlunde jevnaldrende barn og en bursdag med barnets venner fra bhg/skole. Nå skal det sies at de fleste har droppet feiringen med foreldrenes venner når barnet blir større/skolealder. Evt droppet det når de begynte med bsrmehagebursdag)

Anonymkode: f29ba...1b9

• Liker 2
Skrevet

Voksenselskaper er veldig vanlig, de aller fleste har det. Hos oss er det besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn og en oldemor som blir invitert :) 

Anonymkode: f9afe...d04

• Liker 2
Skrevet

Her feires alle barnebursdagene med voksne, men det er ikke alltid folk kan komme, og det er helt greit. Men jeg har forståelse for at du synes det er dyrt. Jeg er ikke så begeistret for barnebursdagene til mannens familie heller. Selve selskapet er koselig, men det er et enormt fokus på hvor høyt beløp ungen drar inn. I fjor brukte de et "se-så mange-penger-jeg-fikk-til-bursdagen" skrytebilde som julekort. 

Anonymkode: 84dc1...912

Skrevet

Her har vi en bursdag med de i klassen til de to minste og eldste har noen venner på besøk en fredag el lørdagskveld, så har vi familieselskap med besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Vanligvis har vi barneselskap på lørdag og familieselskap på søndag. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her feires alle barnebursdagene med voksne, men det er ikke alltid folk kan komme, og det er helt greit. Men jeg har forståelse for at du synes det er dyrt. Jeg er ikke så begeistret for barnebursdagene til mannens familie heller. Selve selskapet er koselig, men det er et enormt fokus på hvor høyt beløp ungen drar inn. I fjor brukte de et "se-så mange-penger-jeg-fikk-til-bursdagen" skrytebilde som julekort. 

Bare fordi jeg ikke skjønte helt og ble nysgjerrig : hva slags motiv ??

Skrevet
4 minutter siden, NotNaomi skrev:

Bare fordi jeg ikke skjønte helt og ble nysgjerrig : hva slags motiv ??

Motivet på julekortet? 

En unge som holder en seddelbunke i vifte. Seddelbunken i forgrunnen, og det smilende bursdagsbarnet i bakgrunnen.

• Liker 4
Skrevet

I min familie har det pleid å være et lite familieselskap på selve bursdagen. Ikke noe stort, bare middag i spisestua med sølvbestikk og lys, og kake i salongen etterpå. Familie som er i byen er velkommen, men det er ikke noe krav om å komme.

Gjestene er slike som uansett gir gave på bursdagen, så den eneste forskjellen er at om de kommer tar de med gaven da i stedet for å gi den på forhånd. Om perifere slektninger skulle dukke opp er et kort rikelig som gave, og heller ikke det er nødvendig. Det er ikke forventet at mors søskenbarn skal gi gave bare fordi hun ble invitert på kake fordi hun tilfeldigvis var i byen.

Barneselskap blir vanligvis lagt til en helg det passer bra, altså utenom fotballkamper, langhelger og andre hindringer. Noen ganger blir barnebursdagen over en uke før eller etter den egentlige bursdagen, eventuelt på en ukedag om det virkelig ikke går med helg.

Anonymkode: 4f950...60f

• Liker 1
Skrevet

Ja vi har familiebursdag og barnebursdag for begge barna hvert år. Trodde det var helt vanlig??

Her inviteres barnas besteforeldre, og tanter og onkler, så ikke hele slekta, men det holder.

Nå blir mannen snart onkel, så jeg regner med å bli invitert i barnbursdag der i mange år fremmover, og det gleder jeg meg til!

siden vi blir onkel/tante er det jo en selfølge med bursdagspressang uansett, og da er det jo ekstra koselig å kunne gi gaven i selskapet og se reaksjonen til barnet.

Men klart jeg skjønner det kan bli både mye og dyrt hvis dere begge har flere søsken med barn.

Anonymkode: 880a4...d30

• Liker 1
Skrevet

Ja det er da helt vanlig? VI blir til og med fortsatt invitert til noen av mine søskenbarns bursdager. Men det er nok mest fordi de er så mye yngre enn alle de andre søskenbarna, så mine barn er de eneste i slekta som er på deres alder. Synes det er hyggelig jeg. :) Men nå har jeg ingen tantebarn selv da, kan skjønne at det kan bli for mye hvis det er veldig mange.

Anonymkode: 9df79...c40

• Liker 1
Skrevet

En ting er når "slekta skal feire alle barnebursdager" Det er nokså vanlig. Verre er det når slekta også skal feire alles bursdag, tanter, onkler, fettere, besteforeldre osv hvert år, i tillegg til barnebursdager. Jeg og mannen min feirer ikke oss selv med familien, fordi alle de andre gjør det og det blir sykt mye bursdager😯 

Anonymkode: ae5c0...2fa

• Liker 3
Gjest Pistasjnøtt
Skrevet

Har alltid to selskap når barna har bursdag - et med klassevenner, og et med familien. Helt naturlig for oss.

Skrevet

Min datter som blir 7 år, feirer egen barnebursdag på leid lokale. Min datter som blir 3 gjør ikke det enda.

Også har vi en egen familiefeiring hjemme selvsagt. Begge er født samme mnd så det holder med et familieselskap til de😊

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å invitere hele slekta, altså voksne i barnebursdag hvert år?  

Dette er slekta til min samboer og der er det mange barn. I tillegg til barnebursdager så er det dåp, konfirmasjoner, julegaver og det blir ganske dyrt med alle disse gavene:(

Da jeg var barn feiret jeg bursdagen min med vennene mine, ikke andre voksne... Hvordan feirer dine barn bursdag? 

Vi pleier å ha både barnebursdag og familieselskap, litt av grunnen til at familieselskap er så viktig for vår del, er at det er en fin måte for hele familien å treffes. I hverdagen tar vi oss så sjelden tid til å besøke hverandre, og da er slike selskaper viktig for å holde kontakta rett og slett :) 

Anonymkode: 95e42...8bb

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid feiret en familiebursdag og en barnebursdag :)

Anonymkode: abffc...32d

• Liker 1
Skrevet

Oi ok, da er det visst veldig vanlig:) Det er ikke det at det ikke er koselig, men det blir så mye penger til gaver som sagt. Med slekt mener jeg onkler tanter søskenbarn og besteforeldre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...