Gå til innhold

HJELP MEG!- ang statsborgerskap!

Anbefalte innlegg

Skrevet

NÅ sitter jeg her å lurer på en ting....Dette gjelder ikke meg, men ei jeg kjenner.

Denne dama er gravid (termin i begynnelsen av april). Hun er norsk statsborger, og gift med en mann fra IRan. Han søkte om oppholdstillatelse i Norge, men fikk det ikke. Likevel tør han ikke å dra tilbake til Iran pga at han regner med å få dødsstraff. De bor nå i Tyrkia.

Spørsmålet mitt er som følgende: Denne dama tenker å føde i Tyrkia om mannen ikke får lov å komme inn i Norge. Hun vil ikke ta fra han opplevelsen av å få være med på fødslen av sitt første barn.....Jeg forstår henne så innmari godt, men så begynner jeg å tenke:

Hvordan blir det med barnets statsborgerskap? Jeg regner med at barn av norske mødre følger mors statsborgerskap, men hvordan er det når HAN kommer fra Iran? jeg regner med at statsborgerskapet kanskje følger mannen der?

Vil kvinnen få nedkomststønad om hun føder utenfor landet?

Dette ble langt, men jeg har ikke peiling på hvor jeg skal lete etter svar, så jeg prøver her...

Videoannonse
Annonse
Gjest Carrot and Coriander
Skrevet

Barnet blir norsk statsborger i og med at mor er det. Hun har ikke rett på nedkomststønad dersom hun er fast bosatt i Tyrkia. Har hun flyttet fra Norge har hun altså ikke krav på disse pengene, men er de "på ferie", altså oppholdet er tidsbegrenset og hun fremdeles har fast bopæl i Norge, blir det noe annet.

Skrevet

Barnet har rett på begge statsborgerskap. barnet kan ha begge foreldra sine statsborgerskap, men når det 18 eller 21 år kan de ha kun et. da må de altså velge. er du norsk, men bor i utlandet(født i utlandet altså) må statsborgerskapet bekreftes når barnet er 18 eller 21 år.

Skrevet
Barnet har rett på begge statsborgerskap. barnet kan ha begge foreldra sine statsborgerskap' date=' men når det 18 eller 21 år kan de ha kun et. da må de altså velge. er du norsk, men bor i utlandet(født i utlandet altså) må statsborgerskapet bekreftes når barnet er 18 eller 21 år.[/quote']

Det stemmer ikke. Man kan fint ha to statsborgerskap hele livet (jeg er f.eks. både norsk og fransk, har ikke trengt å bekrefte noe som helst). Det er helt avhengig av hvilke regler som gjelder for hvert land. Norge krever at en person må ha bodd i Norge minst tre år for å beholde statsborgerskapet. Hadde jeg bare bodd i Frankrike hadde jeg dermed måttet gi opp mitt norske statsborgerskap, men siden jeg bor i Norge og Frankrike ikke har en slik regel, kan jeg ha begge uten problemer.

Skrevet

Barnet kan også bli tyrkisk, noen land gir barn som fødes i landet rett til å få statsborgerskap (eks USA). Men jeg kjenner ikke reglene i Tyrkia.

Skrevet

Man kan ha to stasborgerskap så lenge en vil.Er selv 26 og har to stasborgerskap.Går helt fint det.

Skrevet

Vel, da behøver jeg kanskje ikke å bekymre meg mer over dette. For meg var det jo viktig at barnet får et statsborgerskap - og av disse to, så ønsker jeg selvfølgelig at barnet skal få det norske, med de fordeler det bringer med seg.......

Gjest Bunnygirl
Skrevet

Hvis barn av norsk + utenlandsk foreldre er født i Norge og bor i Norge kan det ha to statsborgerskap. Er barnet født i utlandet og i tillegg bosatt i utlandet, må h*n være bosatt i Norge i to år får å kunne beholde det norske før fylte 22 år, ellers mister en den retten. I noen tilfeller må en søke om å få beholde det norske (sk bibehold), men det gjelder da ikke dersom en har bodd i Norge i minst to år, etter en viss alder (16 kanksje?) er det faktisk nok med 6mnd skolegang/jobb. Sjekk med UD. Før var det andre regler enn det er nå, for de ble endret tidligere i år.

Forskjellige land har forskjellige regler, så en må ta kontakt med det "andre landet" i tvilstilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...