Gå til innhold

Iatrogen Cushing - noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar prednisolon fast, og har altså fått Iatrogen Cushing (medikamentindusert hyperkortisolisme).

Tidligere fikk jeg symptomer ved 7,5 mg prednisolon, men nå ser det ut til at jeg får symptomer allerede ved 5 mg.

Fastlegen min sier at jeg må bare holde dosen så lav som jeg bare kan, og redusere dosen raskt hvis jeg må øke.  Det gjør jeg naturligvis. 
Videre ser han ikke hensikten med å henvise meg til spesialist, for han mener at spesialisthelsetjenesten ikke kan gjøre noe mer for meg.

Men hvis jeg får Iatrogen Cushing på lavere dose enn før, påvirker det jo både helsen, og måten jeg må ta medisinene på.  (For eksempel må jeg velge mellom betennelser eller Cushing, pest eller kolera)
Jeg føler at jeg behøver flere svar, noe fastlegen ikke kan gi meg.

Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med dette, og som vet om det er vanlig at Iatrogen Cushing inntrer ved en lavere dose etter langtidsbruk.

Hvis det ikke er vanlig må det være andre årsaker enn Cushing som gjør at jeg får symptomer ved lavere dosek, og det burde etter min mening undersøkes nærmere.

Anonymkode: b649d...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålene du stiller gir deg god grunn til å be om henvisning til endokrinolog.

Anonymkode: 46989...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålene du stiller gir deg god grunn til å be om henvisning til endokrinolog.

Takk.

Jeg spurte om det, men legen så ikke hensikten.

Jeg vet ikke hva jeg skal argumentere med for å få ham til å endre mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk.

Jeg spurte om det, men legen så ikke hensikten.

Jeg vet ikke hva jeg skal argumentere med for å få ham til å endre mening.

Jeg kan ikke kommentere en legevurdering jeg ikke kjenner. Derfor er det vanskelig for meg å vite om legen din er vanskelig, eller om det er du som ikke klarer å akseptere hans faglige vurderinger.

Det eneste jeg kan råde deg til er å be om konsultasjon hos en annen lege, og be om ny vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke kommentere en legevurdering jeg ikke kjenner. Derfor er det vanskelig for meg å vite om legen din er vanskelig, eller om det er du som ikke klarer å akseptere hans faglige vurderinger.

Det eneste jeg kan råde deg til er å be om konsultasjon hos en annen lege, og be om ny vurdering.

Det er nok jeg som er problemet, både hos legen og her, i og med at det er tydelig at jeg ikke klarer formidle hva jeg er ute etter.

Alt jeg vil ha, er et svar på om det er vanlig at Iatrogen Cushing inntrer ved lavere dose etter langtids bruk av prednisolon.

Fastlegen min kunne/ville ikke svare på det, og han ville heller ikke henvise meg til noen andre som kunne besvart spørsmålet mitt.  Det var derfor jeg spurte her om noen hadde erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel heller at spørsmålet ditt ikke er helt i overensstemmelse med hvordan slike tilstander arter seg. Problemet er nettopp at prednisolon forrykker balansen i hormonelle signalveier, og denne forskyvningen blir ikke borte så lenge du tar medikamentet. Det er nok ikke mulig å definere noe terskelpunkt for dette når tilstanden er etablert.

Løsningen på dette er egentlig å slutte å ta medikamentet. Når du ikke kan det, får man en vanskelig balansegang. Det eneste jeg kan råde deg til- utover å ta en konsultasjon hos en annen lege - er å ta en telefon til seksjon for spesiell endokrinologi ved rikshospitalet (tlf. 23 07 46 82) og spørre der. Men som sagt - spørsmålet ditt er litt preget av at du ikke helt forstår mekanismene som virker her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler strengt tatt mer om behandlingen av betennelsestilstanden din enn om endokrinologi.  Jeg forstår derfor tankegangen til legen din.  Når du nå har fått iatrogen Cushing, så vil du ha dette problemet så lenge du tar glukokortikoider - dog mindre uttalt på lavere doser.  Løsningen er å behandle betennelsestilstanden din så godt som mulig på lavest mulig dose prednisolon. 

Det at du har symtomer på Cushing på lavere dose nå enn tidligere, er i seg selv ikke en indikasjon på at du har en primær Cushing.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel heller at spørsmålet ditt ikke er helt i overensstemmelse med hvordan slike tilstander arter seg. Problemet er nettopp at prednisolon forrykker balansen i hormonelle signalveier, og denne forskyvningen blir ikke borte så lenge du tar medikamentet. Det er nok ikke mulig å definere noe terskelpunkt for dette når tilstanden er etablert.

Løsningen på dette er egentlig å slutte å ta medikamentet. Når du ikke kan det, får man en vanskelig balansegang. Det eneste jeg kan råde deg til- utover å ta en konsultasjon hos en annen lege - er å ta en telefon til seksjon for spesiell endokrinologi ved rikshospitalet (tlf. 23 07 46 82) og spørre der. Men som sagt - spørsmålet ditt er litt preget av at du ikke helt forstår mekanismene som virker her.

Takk for at du besvarte spørsmålet mitt.

At jeg ikke helt forstår mekanismene er ikke en hemmelighet, det er derfor jeg spør legen.

2 timer siden, LedigNavn skrev:

Dette handler strengt tatt mer om behandlingen av betennelsestilstanden din enn om endokrinologi.  Jeg forstår derfor tankegangen til legen din.  Når du nå har fått iatrogen Cushing, så vil du ha dette problemet så lenge du tar glukokortikoider - dog mindre uttalt på lavere doser.  Løsningen er å behandle betennelsestilstanden din så godt som mulig på lavest mulig dose prednisolon. 

Det at du har symtomer på Cushing på lavere dose nå enn tidligere, er i seg selv ikke en indikasjon på at du har en primær Cushing.      

Primær Cushing har ikke vært i tankene mine i det hele tatt, men jeg så for meg 3 alternativer.

1. Jeg får symptomer på Cushing på en lavere dose enn før.
2. Flere av symptomene på betennelsestilstanden min og Cushing er ganske like.  Det kunne være at jeg mistolket symptomene for økt betennelsesaktivitet på grunn av lavere kortisondose, og symptomer på Cushing.
3. Andre muligheter.

Jeg fikk fra legen med flere spørsmål enn jeg hadde da jeg kom inn, og ingen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...