Adara Skrevet 13. september 2016 #1 Del Skrevet 13. september 2016 (endret) Hei dere, er ei jente på 28, sliter med å spise. Går ofte lange perioder uten å spise, blir ikke sulten. Jeg kan gå så lenge uten mat at jeg blir kvalm, men da orker jeg ikke spise da heller. Det jeg lurer på er om jeg kanskje skulle kjøpt noen sånne næringsdrikker fra apoteket? Ser på apotekets sider at 6 slike flasker om dagen dekker behovet for en voksen. Betyr det at jeg ikke behøver spise så lenge jeg drikker disse flaskene? Er det noen av dere som har erfaring med slike næringsdrikker? Smaker de greit? Takk for svar ^^ PS: var ikke sikker på om dette var rett subforum, men det er bare å flytte tråden til sin passende plass om den står feil! Endret 13. september 2016 av Adara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphyria Skrevet 13. september 2016 #2 Del Skrevet 13. september 2016 Noen av de smaker grusomt, mens andre går ned greit. Mat er selvfølgelig best, men dersom du ikkje klarer å spise, så er de næringsdrikkene gode å ha, særlig dersom du er litt undervektig fra før. De beste ville vært å spise litt i tillegg til å drikke ei flaske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #3 Del Skrevet 13. september 2016 Anbefaler deg å ta kontakt med lege før du begynner med det. Kan være du har underliggende sykdom. Det er mange forskjellige ernæringsdrikker. Noen er juicebasert, noen er melkebasert, noen har ekstra protein osv. Jeg anbefaler selv merket Fresubin. Men næringsdrikk skal være i tillegg til vanlig mat. Du ødelegger mage-tarmsystemet av bare flytende ernæring. Anonymkode: 8cce5...9de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 13. september 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 13. september 2016 Et øyeblikk siden, NordTroll skrev: Noen av de smaker grusomt, mens andre går ned greit. Mat er selvfølgelig best, men dersom du ikkje klarer å spise, så er de næringsdrikkene gode å ha, særlig dersom du er litt undervektig fra før. De beste ville vært å spise litt i tillegg til å drikke ei flaske. Takk for kjapt svar! Du husker vel ikke hvem av de som gikk greit ned? Tenkte å ta meg en tur ned på apoteket å plukke opp ett par flasker. De har mange å velge mellom https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/medisinsk-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker Jeg tenkte i de baner at kanskje næringsdrikke ville være en god start for å 'åpne' magesekken, altså at jeg blir mer sulten og kanskje får lyst på mat. Det er helt grusomt å ikke spise egentlig, føler seg bare kvalm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #5 Del Skrevet 13. september 2016 Et øyeblikk siden, Adara skrev: Takk for kjapt svar! Du husker vel ikke hvem av de som gikk greit ned? Tenkte å ta meg en tur ned på apoteket å plukke opp ett par flasker. De har mange å velge mellom https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/medisinsk-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker Jeg tenkte i de baner at kanskje næringsdrikke ville være en god start for å 'åpne' magesekken, altså at jeg blir mer sulten og kanskje får lyst på mat. Det er helt grusomt å ikke spise egentlig, føler seg bare kvalm. Dessverre er det sånn at du faktisk må spise vanlig mat for å utvide magesekken. Du kan spise alt du vil, så det må være NOE i butikken du har lyst på. Igjen bør du snakke med legen din for å få hjelp til dette her. Du bør skrive matliste sånn at legen kan ha kontroll på hvor mye du spiser. Anonymkode: 8cce5...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 13. september 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 13. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er det sånn at du faktisk må spise vanlig mat for å utvide magesekken. Du kan spise alt du vil, så det må være NOE i butikken du har lyst på. Igjen bør du snakke med legen din for å få hjelp til dette her. Du bør skrive matliste sånn at legen kan ha kontroll på hvor mye du spiser. Anonymkode: 8cce5...9de Ingenting jeg har lyst på, og om det er noe så er det sjokolade, godteri eller potetgull. Det er jo absolutt ikke greit. Stekte en pizza igår, og endte opp med å legge hele pizzaen i kjøleskapet, som jeg tok to små stykker av og tvang i meg rett før jeg la meg igår kveld. BAH, kan ikke skjønne at folk gjør sånn som dette mot seg selv med vilje. Tusen takk for svar, skal vente å se det an litt før jeg eventuelt tar kontakt med lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 13. september 2016 #7 Del Skrevet 13. september 2016 Gå til legen. Dette er legemat og ikke en sak for oss på KG. Slik du beskriver, så er det stor mulighet for underliggende sykdom, enten fysisk eller psykisk eller kombinasjon. Lykke til. ps. jeg ber om at tråden stenges, da vi ikke kan noe om emnet eller kjenner deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphyria Skrevet 13. september 2016 #8 Del Skrevet 13. september 2016 8 minutter siden, Adara skrev: Takk for kjapt svar! Du husker vel ikke hvem av de som gikk greit ned? Tenkte å ta meg en tur ned på apoteket å plukke opp ett par flasker. De har mange å velge mellom https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/medisinsk-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker Jeg tenkte i de baner at kanskje næringsdrikke ville være en god start for å 'åpne' magesekken, altså at jeg blir mer sulten og kanskje får lyst på mat. Det er helt grusomt å ikke spise egentlig, føler seg bare kvalm. Eg har ikkje prøvd så mange typer selv, for den gangen eg fikk det servert hadde de bare eple og sjokolade, og ingen av de var gode. Eg tvang heller i meg mat enn å tvinge i meg de drikkene som smakte fælt. Eg vil si at du bør gå for ein smak du liker på vanlig mat, siden det er størst sjanse for at du klarer å drikke de. Mat hjelper å utvide magesekken, men det er mange som går på juicefaste og lignende, så man overlever jo selv om man ikkje spiser. Men som sagt, dersom du allerede er tynn fra før, så bør du prøve å få i deg litt mat i tillegg. Har du snakket med lege om dette forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 13. september 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 13. september 2016 (endret) 1 minutt siden, NordTroll skrev: Eg har ikkje prøvd så mange typer selv, for den gangen eg fikk det servert hadde de bare eple og sjokolade, og ingen av de var gode. Eg tvang heller i meg mat enn å tvinge i meg de drikkene som smakte fælt. Eg vil si at du bør gå for ein smak du liker på vanlig mat, siden det er størst sjanse for at du klarer å drikke de. Mat hjelper å utvide magesekken, men det er mange som går på juicefaste og lignende, så man overlever jo selv om man ikkje spiser. Men som sagt, dersom du allerede er tynn fra før, så bør du prøve å få i deg litt mat i tillegg. Har du snakket med lege om dette forresten? Ja, skal gå ned nå å se hvilke smaker de har så velger jeg noe som høres ålreit ut Har ikke snakket med lege nei, føler ikke at det er verdt å gå til legen for det. :/ Er vel relativt tynn, ikke sykelig tynn men veldig slank. kanskje. Endret 13. september 2016 av Adara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 13. september 2016 #10 Del Skrevet 13. september 2016 3 minutter siden, Adara skrev: Ja, skal gå ned nå å se hvilke smaker de har så velger jeg noe som høres ålreit ut Har ikke snakket med lege nei, føler ikke at det er verdt å gå til legen for det. :/ Er vel relativt tynn, ikke sykelig tynn men veldig slank. kanskje. Du bør absolutt oppsøke lege. Det er verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphyria Skrevet 13. september 2016 #11 Del Skrevet 13. september 2016 2 minutter siden, Adara skrev: Ja, skal gå ned nå å se hvilke smaker de har så velger jeg noe som høres ålreit ut Har ikke snakket med lege nei, føler ikke at det er verdt å gå til legen for det. :/ Er vel relativt tynn, ikke sykelig tynn men veldig slank. kanskje. Tenker det kan være lurt å ta ein prat med lege, for det kan jo være noe medisinsk som gjør at du sliter med å spise. Og kanskje han har noen gode råd til hva du bør gjøre, og henvise deg til ernæringsfysiolog for ein prat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abrahima Skrevet 13. september 2016 #12 Del Skrevet 13. september 2016 Næringsdrikkene som inneholder jern (fullverdige) får en veldig markan ettersmak. Den kan sammenlignes med smaken du får etter du har kastet opp. Dersom du har mulighet til å ta jerntilskudd ville jeg gjort det, og heller gått for den typen som er "nest best". Addera Resource Plus har mange forskjellige smaker, og den er juicebasert. Det er løgn å si at den smaker godt, men er den iskald så går den ned. Ellers er de med kaffesmak helt ok. Disse juicene er forferdelig dyre, med en enhetspris på 33 kr for 2 dl. Vil også anbefale deg at du oppsøker lege før du begynner, slik at du blandt annet kan ta blodprøver. Næringsdrikker kan være slitsomt for nyrene dine, så det er i mitt hode galskap å begynne å drikke de uten å bli fulgt opp av fastlege/ernæringsfysio. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #13 Del Skrevet 13. september 2016 1 time siden, Adara skrev: Ingenting jeg har lyst på, og om det er noe så er det sjokolade, godteri eller potetgull. Det er jo absolutt ikke greit. Stekte en pizza igår, og endte opp med å legge hele pizzaen i kjøleskapet, som jeg tok to små stykker av og tvang i meg rett før jeg la meg igår kveld. BAH, kan ikke skjønne at folk gjør sånn som dette mot seg selv med vilje. Tusen takk for svar, skal vente å se det an litt før jeg eventuelt tar kontakt med lege. For å si det sånn er iskrem bedre enn ingenting. Men gå til legen, herlighet! Anonymkode: 8cce5...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #14 Del Skrevet 13. september 2016 Hvorfor har du problem med å spise? Du blir bare ikke sulten? I så fall må du spise etter klokken. Bestem tidspunkt hver dag der du skal spise, og spis litt til hvert måltid. Selv om du ikke er sulten Anonymkode: f4549...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adara Skrevet 13. september 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 13. september 2016 Takk for alle svar Jeg skal bestille timen hos legen i løpet av neste uke dersom jeg ikke merker noen forbedringer. Tenker at det kanskje går bedre når jeg er bevisst på det 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du problem med å spise? Du blir bare ikke sulten? I så fall må du spise etter klokken. Bestem tidspunkt hver dag der du skal spise, og spis litt til hvert måltid. Selv om du ikke er sulten Anonymkode: f4549...740 Ja, blir ikke sulten, og orker ikke spise. Vet ikke hvorfor :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #16 Del Skrevet 13. september 2016 Mange merkverdige svar i denne tråden, og høyst ukyndige svar. Næringsdrikker er for mennesker som av ulike årsaker ikke klarer å spise vanlig mat, eller ikke får i seg nok næring ved inntak av mat. Magesekkern og magetarmsystemet fungerer helt utmerket selv om et menneske aldri spiser men får i seg flytende næringsinnhold som opprettholder næringsbalansen kroppen trenger. Jeg har i flere lange perioder på grunn av sykdom levd utelukkende på apotekets fullverdige næringsdrikker. Akkurat nå bruker jeg dem i kombinasjon med mat. ,age tarmsystemet mitt har ikke tatt skade av å bruke næringsdrikkere, snarere tvert i mot. En bivirkning er at man ikke får samme tyngde og metthetsfølelse som ved å spise vanlig mat. En får og mer luft i magen og tarmene. Næringsdrikker av proteintypen er ikke bra å drikke for mye av, særlig dersom man har nyreproblemer. Disse er og beregnet på pasienter som har hatt operasjon, brudd ol. Altså ikke for folk flest. Å ta blodprøver før du begynner på næringsdrikker seg jeg ingen hensikt i, det blir som å anbefale folk å slutte å spise fordi de skal ta blodprøver ved neste legebesøk. Hvilken smak en liker må en prøve seg frem til. Men de er dyre op du ikke får dem på blå resept etter søknad fra lege til Helfo. En boks koster i overkant av 30 kroner, en trenger fra 6 - 7 bokser for dagen dersom en ikke spiser annen mat. Du bør ta en prat med legen din, ts. Anonymkode: 6517c...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 13. september 2016 #17 Del Skrevet 13. september 2016 De smaker noe så inni helvete jævlig. De eneste tålelige er de Fresubin med juice-smak, men de er ikke fullverdige så da må du ha noe mer i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 13. september 2016 #18 Del Skrevet 13. september 2016 Forresten, Nestlé resource complete pulver er ganske ok. Du kan ha det i grøt, saus og supper f. eks, men bare etter det er varmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #19 Del Skrevet 13. september 2016 Selvfølgelig er det best å spise vanlig mat, men om man ikke får i seg vanlig mat av ulike grunner, så er disse næringsdrikkene et godt alternativ. Jeg levde på disse i to uker etter operativ fjerning av visdomstann og påfølgende betennelse i kjeven. Tygging og var utelukket, og jeg orket ikke styre med pureer og supper. Men næring måtte jeg jo ha. Ser at mange syns det smaker ille, men jeg likte faktisk smaken. Anonymkode: ff071...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #20 Del Skrevet 13. september 2016 Jeg syes mange av de er gode,men hvis du kun skal leve på det må ikke gå for de med protein og for de er egnet som fullverdig næring.De brukes som tillskudd til vanlig mat. Disse er fullverdige : https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/medisinsk-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker Jeg liker av disse: Sjokolade,kaffe/mocca/cappuchino, og vanilje i alle merkene (både compact og vanlig) Karamell i Fresubin Vanilje i alle merkene(både compact og vanlig) Kid smoothie i nutridrink Yoghurtstyle begge smaker til nutri Anonymkode: f5c05...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg