Gå til innhold

Dele pakkekalender

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Betrakteren skrev:

Jeg hadde gavekalender da jeg var liten, og ELSKET det. For meg var det naturlig å føre det videre til mine barn, så her har de alle fått gavekalender hver dag, helt til de flyttet ut :fnise:

Men i motsetning til hva flere av dere skriver, så var det for meg en stor glede å kjøpe småting til dem og jeg koste meg med innpakkinga mens jeg hørte julemusikk og drakk rødvin.

Julemusikk og rødvin ja, høres kjent ut! Begge mine har flyttet ut, men får fremdeles, like koselig å gjøre i stand nå. I tillegg er de studenter med litt dårlig råd, så de blir så glade for alt de får, gladere nå enn før faktisk!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde pakkekalender da jeg var liten, og elsket det. Det videreføres til mine barn. 

Men, der blir EN kalender på deling. Pakkekalenderen deles, og det blir ikke sjokoladekalender osv i tillegg. Om vi hadde sett på barne-TV kunne jeg til nøds vurdert barne-TV kalender på deling i tillegg. Barna mine er litt yngre enn dine. Men å operere med 3 kalendere til hver høres vilt ut, og jeg troe faktisk ikke barna blir mer glade for det enn en. At søsken må dele tror jeg også bare er sunt, like greit å allerede nå sette foten ned for kjøpegaloppen.

Hvordan kalenderen blir utformet har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Tripper det blir noen poser av et slag. Det er kjekt å kunne se at det blir færre og færre. 

Vi går for kombinert gave- og aktivitetskalender. Hyggelige juleforberedelser som vi uansett gjør, type bake pepperkaker, besøke pepperkakebyen, pynte juletre, se julefilm osv blir en del av kalenderen. Det samme med hyggelige ting som at barnet får bestemme middag den dagen, vafler til kvelds osv. 

Gavene blir nok noe snop og noe småting. Når de blir litt større tenker jeg å dele opp lego byggesett og fordele utover flere dager feks. 

Anonymkode: 63228...690

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har så smått begynt å tenke på juleforberedelser, og i den forbindelse også barnas pakkekalender. Mine er 2 og 4, og forrige jul (som var den første vi hadde pakkekalender), var begge såpass små at jeg syntes det var veldig greit at de delte på en kalender og fikk gave annenhver dag. I tillegg hadde de hver sin sjokoladekalender, så begge fikk uansett "noe" hver dag.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøre det samme løpet i år, og kanskje også ha barne-TV-julekalender i tillegg. De vil da altså få en pakkekalender og en barne TV-julekalender på deling, og så hver sin sjokoladekalender i tillegg.

Vi har absolutt råd til å gi de hver sin pakkekalender, det er bare det at det blir mye styr å ordne det.. Både det å greie å finne på 24 småting til hver av dem, og å pakke det inn :sjenert: Tenker også litt på det med at det med årene bare vil bli vanskeligere og vanskeligere å finne på 24 småting til hver av dem- så det kan kanskje være greit at de er vant til å få pakkekalender bare annenhver dag helg fra de er små. Videre synes jeg også det er fint å lære dem opp til deling fra tidlig alder, og å ha fokus på at det noen ganger er andre enn dem selv som skal få.

Men så begynte jeg å tenke på at kanskje det blir "vanskelig" for fireåringen dersom han hører at alle de andre barna i barnehagen har egen pakkekalender med gave hver dag. Vi bor i et veldig pengesterkt/velstående område, og jeg ser for meg at en del av de andre barna antakelig kan få VELDIG fine/dyre gaver i julekalenderene sine. Da blir det kanskje sårt for min gutt dersom han attpåtil må dele kalenderen sin med lillebror?? Han er ikke mer enn akkurat fylt fire når julen begynner, så jeg tror ikke han er helt gammel nok til å forstå samtalen om at "hos oss gjør vi det sånn og slik fordi vi synes det er best, men hos Jørgen gjør de sånn og slik fordi de synes det er best".

Hva synes dere? Burde vi gå for separate pakkekalenderen i år, eller er det "innafor" å holde på at mine barn skal dele selv om alle barna rundt viser seg å få hver sin?

Anonymkode: 596b2...af2

Mulig jeg er litt "hard" her, men jeg tenker at dette må barna lære seg å takle, først som sist. Å ikke få kalender i det hele tatt, eller å ikke få noe særlig julegaver i det hele tatt, eller ha foreldre som ikke gidder å gjøre noe som helst ut av julefeiringen, DET er sårt.  Å måtte dele pakkekalender med et søsken bør ikke være sårt. Da må vi som voksne hjelpe barna med å se ting i perspektiv,.

Mine barn får pakkekalender på deling, selv om vi gatt hadde hatt råd til å lage fire. Det handler om nettopp det du sier, gleden ved å se andre bli glade, kunsten å dele, vanskelig å finne spennende, små gaver (98 stk, for vår del). Og ikke minst at jeg synes vi bruker vanvittig mye penger og ressurser på kjøpefesten rundt jul uansett...

Anonymkode: f23af...8be

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare i min familie vi ikke fikk sjokoladekalender en gang? Vi måtte klare oss med papirkalender som fulgte barneTV. Det var jo stas det da. Var bare når vi ble rundt 10 at vi syntes det virket moro med en sjokoladekalender. Men vi fikk det jo ikke, så vi maste aldri om det heller. Vi bare aksepterte at vi ikke fikk det

Anonymkode: ad0cf...61f

Som liten hadde jeg sikkert mye heller villet ha papirkalender og Barne-TV enn sjokoladekalender. Jeg vokste opp uten TV i det heletatt 😛

Anonymkode: 78525...c00

Skrevet

Jeg gir ungene hver sin legokalender og den er de veldig glad for alle 3 for det er spennende å se hva de får og så rekker de akkurat å bygge tingene sammen før vi må ut døra.

De har aldri fått pakkekalender noen av dem. Men jeg har skjønt at en pakkekalender kan være mye forskjellig.

Bake- og formingsaktiviteter har jeg begynt å planlegge før 1. desember og den planen henges opp og da står det dato og klokkeslett for det enkelte barn og de ulike aktivitetene. To og to blir med for å kjøpe gave til 3. barn. Mann og barn kjøper gaver til meg. Barna og jeg kjøper gaver til mann. Vi må ha en sånn plan for å få gjort ting for det er avslutninger på fritidsaktiviteter, skole og barnehage og det er julebord for begge oss voksne og mye annet som skjer i desember samtidig som det skal skapes en slags ro og forventning mot julaften.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Men det skaper fortsatt bortskjemte unger som forventer å få ting hele tiden. Gir dere også barn gaver på andres bursdag? Et barn trenger ikke 24 gaver fordelt utover desember og i tillegg titalls gaver på selve dagen.

Anonymkode: d5ec8...ac2

Nei det trenger absolutt ikke skape bortskjemte unger. Min søster og jeg fikk pakkekalender hvert år som små, og vi ble, tro det eller ei, ikke bortskjemte.

Tvert i mot ser jeg tilbake på det som fine år hvor spenningen hver morgen bidro til koselig julestemning jeg fortsatt tenker tilbake på.

• Liker 2
Skrevet

Vi delte kalender, så jeg fikk gave hver fjerde dag (fire unger). Det var ikke noe problem for meg/oss, selv om andre fikk egen kalender. Vi stod alle fire rundt kalenderen når den ene åpnet og var like spent selv om vi ikke fikk hver vår ting. Synes det virker veldig voldsomt slik mange gjør nå, med dyre gaver hver dag til alle ungene, totalt unødvendig etter min mening. De får nok gaver på julaften stort sett. 

• Liker 2
Skrevet
Den 13.9.2016 at 15.28, AnonymBruker skrev:

Er det bare i min familie vi ikke fikk sjokoladekalender en gang? Vi måtte klare oss med papirkalender som fulgte barneTV. Det var jo stas det da. Var bare når vi ble rundt 10 at vi syntes det virket moro med en sjokoladekalender. Men vi fikk det jo ikke, så vi maste aldri om det heller. Vi bare aksepterte at vi ikke fikk det

Anonymkode: ad0cf...61f

Nå kostet jo barnetv kalenderen gjerne mer enn hva en enkel sjokoladekalender gjorde! Nå koster jo barne tv kalenderne alt fra 100-250 kr!

Skrevet

De kan fint dele, våre tre barn må det, og de klager ikke. Det er slik det er, og det er de vant med. Og de får ikke noen annen kalender enn pakkekalenderen, det får jo være grenser for hva de skal ha. At et barn skal åpne flere kalendere om dagen er jo bare helt vilt!?

Skrevet

Mine kommer til å være 2 og 4 i desember, og det er ikke snakk om at jeg kommer til å styre med en gave hver hele desember. Kanskje noen dager hvis det passer seg slik, andre dager får de dele, eller så fikser vi en aktivitet. Jeg tenker å kjøpe ting de uansett trenger - hårstrikker, hårspenner o.l. ikke ræl som jeg kjøper bare for å ha noe å pakke inn. 

Anonymkode: 533b0...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...