Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, penny_ skrev:

Kanskje du tåler litt laktose, men at du kommer over det nivået du tåler i et enkelt måltid når du drikker proteinshake?
Spiser du noe annet sammen med shaken? Om du spiser noe annet, så kan det gjøre at du ikke reagerer like kraftig på laktosen. Blander du med melk eller vann? 

Du kan jo prøve Casein 80 (http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/casein-80-750g) fra gymgrossisten. Den inneholder 80% kasein og 20% myse. Den er mye bedre enn alt det billige mysepulveret jeg har smakt.

Ja jeg spiser noe til, så det ikke blir bare proteinshake. Jeg har blandet med vann☺ Jeg fikk tips fra gymgrossisten å evt prøve whey 80 naturell, den inneholder ikke søtstoff. Regner med jeg enten reagerer på laktosen, eller søtstoffene.. vet at man kan bli litt rar i magen i starten, men dette er altså ille. Har vondt og er dårlig i over 3 dager etter inntak av usle 2 dl, det vil jeg si er litt mer enn "litt dårlig"😝 😁

Samboeren min drikker sikkert 2- 3X mengden av det jeg har gjort, og merker ingenting av det.

Men vil gjerne prøve den du nevner, kan du forklare forskjellen på myse vs kasein..? ☺

Skrevet
7 minutter siden, *Bumblebee* skrev:

Ja jeg spiser noe til, så det ikke blir bare proteinshake. Jeg har blandet med vann☺ Jeg fikk tips fra gymgrossisten å evt prøve whey 80 naturell, den inneholder ikke søtstoff. Regner med jeg enten reagerer på laktosen, eller søtstoffene.. vet at man kan bli litt rar i magen i starten, men dette er altså ille. Har vondt og er dårlig i over 3 dager etter inntak av usle 2 dl, det vil jeg si er litt mer enn "litt dårlig"😝 😁

Samboeren min drikker sikkert 2- 3X mengden av det jeg har gjort, og merker ingenting av det.

Men vil gjerne prøve den du nevner, kan du forklare forskjellen på myse vs kasein..? ☺

Proteinpulver inneholder ikke spesielt mye laktose, så med mindre du er laktoseintolerant så er det nok ikke der problemet ligger. Det er et veldig vanlig problem med magetrøbbel i forbindelse med inntak av protein, fordi magen ikke er vant til det økede inntaket av protein. 

Forskjellen på myse- og kaseinprotein er at myse er et raskere protein, hvilket er en fordel i forbindelse med trening, og kasein brytes da langsommere ned, hvilket er en fordel å innta på kvelden slik at man får protein under natten. Det er ikke sikkert at det vil hjelpe på problemet, men det kan fungere med et pulver som er en blanding av myse og kasein siden alt ikke kommer til å brytes ned i samme takt. 

Et tips kan være dette pulveret: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/lean-protein-900-g

Det er tilsatt ekstra ensymer for å hjelpe magen med å bryte ned proteinet. 

Anonymkode: 44b21...7dc

• Liker 1
Skrevet

Spis egg og grønnsaker. Da får du i deg nok protein. Proteinpulver er dyrt og veldig oppskrytt synes jeg. 

Anonymkode: 28b32...69d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Cottage Cheese er skikkelig proteinbombe. Hvis du smaker til en Cottage Cheese med nøtter og bær så er det i tillegg kjempegodt, og det er lettvint.

Pulver, som Herbalife , er veldig mye soya. Noe som ligner litt på Soya er erter. Erter og bønner er proteinrikt. Det er bedre å spise erter som grønnsak, en ett raffinert pulver.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
17 timer siden, *Bumblebee* skrev:

Ok, hvilket merke anbefaler du? ☺

Optimum nutrition 

Anonymkode: ef1e0...abc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spis egg og grønnsaker. Da får du i deg nok protein. Proteinpulver er dyrt og veldig oppskrytt synes jeg. 

Anonymkode: 28b32...69d

... frem til man trener mye og ser hvor bra effekt det har ;) 

Anonymkode: ef1e0...abc

• Liker 2
Skrevet

Forstår at det er frustrerende.
Er selv på "høyproteindiett", og tenkte jeg kunne slenge inn noen tips. 

Andre typer proteinpulver enn myseprotein er allerede nevnt, som f.eks. erter, hamp og soya. Sjekk Gymgrossisten og "øvrige" under proteinpulverfanen. Eventuelt kan du sjekke ut en helsekostbutikk og be om proteinpulver tilpasset veganere. Et annet aspekt er at ALLE som spiser veldig mye protein får vondt i magen/luft. Anbefaler å ta melkesyretabletter daglig (kjøpes på apoteket). I tillegg kan du jo kjøpe BCAA (forgrenede aminosyrer) og ha i drikkeflaska på trening. Det vil hjelpe til med muskelvekst. 

I tillegg vil jeg anbefale gresk yoghurt (den fra Synnøve med 2% fettinnhold), mager kesam og cottage cheese. Hvis du tar en tur til Sverige får du både billigere kyllingfilet og eggehvite på literflaske! Disse er pasteuriserte og har lang holdbarhet. Stek eggehvitene i panna, legg kylling-/kalkunpålegg og grønnsaker i midten og bruk eggehviteomeletten den som "wrap". 

Dersom du ikke har forsøkt å logge makronæringsstoffer vil jeg anbefale deg å gjøre det. MyFitnessPal (app i AppStore/Google) er appen jeg bruker, og jeg er veldig fornøyd med den. Her kan du scanne strekkoden på varen du spiser, blant annet. Dette er en fin måte å få oversikt over hvor mye protein/karbo/fett som er i matvarene du spiser. Tenk at du bør legge deg på 1,5-2g protein pr. kg. kroppsvekt, det er en god regel. 

Håper dette var til hjelp! 

Anonymkode: 931a9...5ea

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Proteinpulver inneholder ikke spesielt mye laktose, så med mindre du er laktoseintolerant så er det nok ikke der problemet ligger. Det er et veldig vanlig problem med magetrøbbel i forbindelse med inntak av protein, fordi magen ikke er vant til det økede inntaket av protein. 

Forskjellen på myse- og kaseinprotein er at myse er et raskere protein, hvilket er en fordel i forbindelse med trening, og kasein brytes da langsommere ned, hvilket er en fordel å innta på kvelden slik at man får protein under natten. Det er ikke sikkert at det vil hjelpe på problemet, men det kan fungere med et pulver som er en blanding av myse og kasein siden alt ikke kommer til å brytes ned i samme takt. 

Et tips kan være dette pulveret: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/lean-protein-900-g

Det er tilsatt ekstra ensymer for å hjelpe magen med å bryte ned proteinet. 

Anonymkode: 44b21...7dc

Ok flott, takk for tips og info😄 kanske det hadde vært verdt å prøve! Og så adde litt ekstra melkesyrebakterier og se om det vil fungere da😊

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at det er frustrerende.
Er selv på "høyproteindiett", og tenkte jeg kunne slenge inn noen tips. 

Andre typer proteinpulver enn myseprotein er allerede nevnt, som f.eks. erter, hamp og soya. Sjekk Gymgrossisten og "øvrige" under proteinpulverfanen. Eventuelt kan du sjekke ut en helsekostbutikk og be om proteinpulver tilpasset veganere. Et annet aspekt er at ALLE som spiser veldig mye protein får vondt i magen/luft. Anbefaler å ta melkesyretabletter daglig (kjøpes på apoteket). I tillegg kan du jo kjøpe BCAA (forgrenede aminosyrer) og ha i drikkeflaska på trening. Det vil hjelpe til med muskelvekst. 

I tillegg vil jeg anbefale gresk yoghurt (den fra Synnøve med 2% fettinnhold), mager kesam og cottage cheese. Hvis du tar en tur til Sverige får du både billigere kyllingfilet og eggehvite på literflaske! Disse er pasteuriserte og har lang holdbarhet. Stek eggehvitene i panna, legg kylling-/kalkunpålegg og grønnsaker i midten og bruk eggehviteomeletten den som "wrap". 

Dersom du ikke har forsøkt å logge makronæringsstoffer vil jeg anbefale deg å gjøre det. MyFitnessPal (app i AppStore/Google) er appen jeg bruker, og jeg er veldig fornøyd med den. Her kan du scanne strekkoden på varen du spiser, blant annet. Dette er en fin måte å få oversikt over hvor mye protein/karbo/fett som er i matvarene du spiser. Tenk at du bør legge deg på 1,5-2g protein pr. kg. kroppsvekt, det er en god regel. 

Takk for forståelse og supre tips! Den appen skal jeg sjekke ut. Bor langt unna sverige så noe handling der blir nok ikke så lett😉 Men får bruke de alternativene vi har her i butikkene, samt prøve meg forsiktig på et annet type pulver og se om det kan fungere☺🖒

Skrevet

Kom plutselig på at jeg forresten har hørt om noe peptid-proteinpulver, der proteinene var ferdig spaltet(?) så kroppen tok det svært lett opp. Dette skulle være helt supert for de med følsom mage?

Men vet ikke noe mer om det, har forsøkt å google osv men ble ikke mye klokere av det. Vet dere hva det er snakk om..? ☺

Skrevet
15 timer siden, Wiggins skrev:

Det er 3,4 gram protein i 100 gram skummet melk, altså 17 gram i en halvliter, det burde være rikelig med protein. Er det mye for deg å drikke en halvliter? Det går an å øve seg opp til å drikke mer om gangen. Jeg har aldri hatt noen problemer med å drikke og/eller spise mye om gangen, men noen har det. F. eks. før Aten-OL i 2004 øvde de norske utholdenhetsutøverne seg på å drikke mye, ikke bare under konkurranse, men hele dagen, siden det var ventet å bli svært varmt der.

Jeg synes melk er et ypperlig drikk for å få i seg litt ekstra protein, men noe stort tilskudd er ikke 17 g. Man trenger bare litt cottage cheese for å komme opp i samme mengde og mer, så for min del er det cc som er proteinsupermat.

Anonymkode: 6a3ad...ebe

Skrevet
Den 13.9.2016 at 9.30, *Bumblebee* skrev:

Har du prøvd å spise ordentlig mat?

• Liker 2
Gjest Baremenneske
Skrevet
Den 13.9.2016 at 11.43, *Bumblebee* skrev:

Var da voldsomt til negativitet! Er sikkert mennesker på KG også som har tips å komme med. IGJEN,  det var ikke snakk om å bruke/ikke bruke pulver. 😉

Det blir jo OM å bruke pulveret eller ikke når det pulveret du reagerer sånn på....-blir det ikke kanskje???😉

Skrevet
4 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Har du prøvd å spise ordentlig mat?

Har du prøvd å lese side 1? :P

Det gjelder en som synes at 1/2 l skummet melk er mye å drikke i tillegg til mat, så jeg kan forstå at hun har behov for lure tiltak for proteininntak og utnyttelse. Jeg personlig pleier heller å venne meg til å spise en god del mer totalt, for kroppen må jo ha andre næringsstoffer enn bare proteiner, for å bygge opp (som fett, vitaminer og mineraler, og fiber for å holde magen i normal form) og så blir jeg utrolig lei av ensidig kost.

• Liker 1
Gjest Baremenneske
Skrevet

Før i tiden var det mye fine muskler da...og naturlige! - muskler som var der pga arbeide....- og vanlig sunt kosthold...☺ 

....men det var avsporing fra tråden her...sorry...

Lykke til videre med ditt☺

Skrevet
4 minutter siden, Baremenneske skrev:

Det blir jo OM å bruke pulveret eller ikke når det pulveret du reagerer sånn på....-blir det ikke kanskje???😉

Det er jo det det gjør. Men her inne antar man at mennesker som ikke bruker pulver ikke vet noe om muskelbygging 😉

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske vanlig å bli uggen i magen av proteinpulver, selv om du ikke er laktoseintolerant, noen er verre enn andre. Jeg liker den Tommi Thorvaldsen selger, smaker faktisk godt og ingen sånn "pføy dette var næsty" følelse etterpå :-)

Skrevet
5 timer siden, *Bumblebee* skrev:

Ja jeg spiser noe til, så det ikke blir bare proteinshake. Jeg har blandet med vann☺ 

Hva med å blande med yoghurt (evt gresk) naturell? Da får du magehjelp i samme slengen. Eventuelt venne magen til pulveret, litt etter litt.

Skrevet

100 g kyllingfile er 20 g proteiner. De fleste filene er større enn 100 g

Mer enn 2 g protein/kroppsvekt er totalt bortkastet, da blir det bare gjort om til fett.

Det er så mye bedre for kroppen å få proteinene via mat. Da slipper man bl.a alle mageproblemene

Til med de på olympiatoppen har ikke det som mål.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page467.html

yper utøver og trening Proteinbehov 
(gram per kg kroppsvekt per dag)

Mosjonist 0,8-1,0

Utholdenhet 1,2-1,6
-moderat treningsmengde 1,2
-stor treningsmengde 1,6

Styrke-/kraftidretter 1,2-1,8

Unge utøvere i vekst 2,0

Figuren viser proteinbehov for idrettsutøvere. Kvinners proteinbehov antas å være 10-15 % lavere.

Protein i alle måltider

Ideelt sett bør protein inntas i alle måltider, samt før og etter trening, for å sikre at de essensielle aminosyrene er tilgjengelige til enhver tid. Tabellen under viser hvilke mengder av henholdsvis animalske og vegetabilske matvarer som gir ca. 10 gram protein.

Animalske Vegetabilske
3 dl lettmelk 3 skiver fullkornbrød
3 dl yoghurt 100 g kornblanding
4 skiver hvitost 220 g kokt pasta
80 g cottage cheese 340 g kokt ris
1 stort egg 100 g bønner/linser
50 g fiskefilet 200 g tomatbønner
40 g kyllingfilet 120 g tofu
50 g filet av kjøtt 50 g nøtter eller frø
40 g tunfisk (på boks) 3 dl soyamelk

Anonymkode: 543ec...62a

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg vil jeg anbefale gresk yoghurt (den fra Synnøve med 2% fettinnhold), . 

Når du er inne på syrnet melk-sporet må jeg nevne det grommeste bakteriekulturproduktet,nemlig Tjukkmjølk (Rørosmeieriet).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...