Gå til innhold

hvor lang tur med 4,5 mnd valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valp på litt over 4 mnd, ca 20 kilo nå. Hvor lang tur kan jeg gå med valpen nå? 

Har lest et sted at man bare skal gå korte turer på rundt 30 minutter når valpen er rundt denne alderen pga mykt skjelett, men betyr det 30 minutter per tur (gå en runde om morgen og på kveld) eller totalt på bare en tur for dagen? Akkurat nå blir det bare kort lufting for tissetrening og litt lek flere ganger utover dagen, med en halvtimes/førtifem minutters gåtur i rolig tempo på enten morgen eller kveld. Vi går i valpen sitt tempo og jeg lar den lukte og kose seg så mye den vil. Går på asfalt, svak bakkestigning her og der, noen ganger en kort trapp.

Tingen er at valpen liker å gå (hopper nesten av glede når den forstår vi skal gå litt), og blir gjerne litt pøbel dersom den ikke får ut noe av energien ved å svinse og svanse litt på tur hvor den også finner mange flere steder å lukte på.

Har også et problem med at den noen ganger hopper etter hendene mine, har ikke tall på hvor mange gensere som har fått hull i seg pga det eller hvor mange små sår jeg har fått pga skrape valpe tenner. Tips til hva jeg kan gjøre for å få den til å slutte med akkurat det? Fryktelig irriterende når klær blir ødelagt av tull og fjas.

Anonymkode: 45ccc...eed

Skrevet

Det viktigste for en valp i den alderen er ikke å gå så mye tur, men å få sosialisert og miljøtrent seg. Ta ham med deg i parken, sett deg på en benk i en gågate osv. La ham se og erfare det du vil han skal være trygg på som voksen. Bruk mye tid på at han skal treffe (trygge!) voksne hunder i ulike størrelser, farger og fasonger. Det er noe av det viktigste du kan gjøre nå for å forebygge at han blir redd miljøer, folk eller hunder som voksen.

Ang. hopping så er det en typisk valpeting som den vokser av seg. Men tren mye kontakt - da helst frivillig kontakt. Dvs at du ikke roper eller lokker på ham for å få kontakt, men at han tar kontakt med deg av seg selv. Kontakt gir kontroll og det roer ned. Start med å trene det inne til han er vant med det, også kan du gradvis ta det med deg ut.

Gjør valpen godsliten gjennom miljøtrening, sosialisering samt å trene hverdagslydighet, så vil den også sove mer når den er i ro. Anbefaler også boken "100% positiv hverdagslydighet", det står det mye om å oppdra valp. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg går stort sett bare i skogen med min valp på samme alder.

Der får han løpe lykkelig rundt uten bånd- leke med kongler og pinner.. og jeg får meg en deilig skogstur. Hver kveld går vi sånn ca 1 time..

Min mening er at det er yppelig for en valp å få love til å utvikle kroppen og bygge muskler ved å bevege seg i ulendt terreng..også er det skikkelig terapi for meg .. vinn vinn kalles det ;-)

Skrevet
Den 13.9.2016 at 6.40, Tabris skrev:

Det viktigste for en valp i den alderen er ikke å gå så mye tur, men å få sosialisert og miljøtrent seg. Ta ham med deg i parken, sett deg på en benk i en gågate osv. La ham se og erfare det du vil han skal være trygg på som voksen. Bruk mye tid på at han skal treffe (trygge!) voksne hunder i ulike størrelser, farger og fasonger. Det er noe av det viktigste du kan gjøre nå for å forebygge at han blir redd miljøer, folk eller hunder som voksen.

Ang. hopping så er det en typisk valpeting som den vokser av seg. Men tren mye kontakt - da helst frivillig kontakt. Dvs at du ikke roper eller lokker på ham for å få kontakt, men at han tar kontakt med deg av seg selv. Kontakt gir kontroll og det roer ned. Start med å trene det inne til han er vant med det, også kan du gradvis ta det med deg ut.

Gjør valpen godsliten gjennom miljøtrening, sosialisering samt å trene hverdagslydighet, så vil den også sove mer når den er i ro. Anbefaler også boken "100% positiv hverdagslydighet", det står det mye om å oppdra valp. :)

Takk for svar.

Vi driver ofte med miljøtrening og går rett som det er bort til sentrum, finner oss en benk vekk fra den verste trafikken og blir sittende en times tid. Valpen reagerer ikke noe særlig på ting og er ikke redd noe som helst egentlig Den er svært nysgjerrig på ting den ikke har vært borti før, og sitter gjerne å kikker på rare ting med hodet på skakke. Den er også ekstremt glad i folk av alle slag, noe som er ganske slitsomt for meg for jeg må være på vakt hele tiden, siden valpen drar hardt i båndet for å komme seg bort til folk, og dersom jeg ikke følger med risikerer jeg å bli dratt overende, og dersom folk kommer for nær oss, så hopper den på de. Hunder har den dessverre ikke fått møte særlig mange av, jeg kjenner bare en eller to personer som eier hund, og de vi har møtt på tilfeldig har enten vært uinteresserte i å komme nær valpen min, eller jeg har sett tegn til at de ikke er så vennlig innstilt, og da velger jeg å unngå de for å ikke la det bli en dårlig opplevelse.

Ang. kontakt, mener du da at valpen ser på meg og søker kontakt, eller at den kommer bort til meg og søker kontakt? Jeg har øvd litt på en kontakt-kommando, hvor jeg sier ordet og valpen da stopper opp, snur seg mot meg og kommer bort. Den fungerer som regel når det ikke er forstyrrende elementer i nærheten, men ofte er den for fokusert på å kikke på folk/dyr/ting den er nysgjerrig på når de er innenfor øye- og hørevidde.

Boken er notert, skal kjøpe den straks jeg har penger til det (pengene får jaggu ben å gå på med valp i hus).

Skrevet

I første omgang at valpen står (sitter eller ligger) foran deg og gir deg øyekontakt. Frivillig kontakt, dvs at den gjør det uten noen kommando eller noen lokking. Med en gang den ser på deg, si "bra" (eller klikk om du bruker klikker) og gi en godbit. Så venter du igjen og gjentar det samme om den ser på deg igjen. Start med dette inne og tren det noen ganger om dagen til valpen raskt tar kontakt - og ikke minst raskt tar kontakt igjen etter den har spist godbiten. Så kan du ta det med deg ut i gradvis mer forstyrrende miljøer.

Boken forklarer også innlæring av en kontaktlyd slik at den kan brukes også når det er forstyrrende elementer tilstede. :)

• Liker 1
Skrevet
Den 17.9.2016 at 10.33, Tabris skrev:

I første omgang at valpen står (sitter eller ligger) foran deg og gir deg øyekontakt. Frivillig kontakt, dvs at den gjør det uten noen kommando eller noen lokking. Med en gang den ser på deg, si "bra" (eller klikk om du bruker klikker) og gi en godbit. Så venter du igjen og gjentar det samme om den ser på deg igjen. Start med dette inne og tren det noen ganger om dagen til valpen raskt tar kontakt - og ikke minst raskt tar kontakt igjen etter den har spist godbiten. Så kan du ta det med deg ut i gradvis mer forstyrrende miljøer.

Boken forklarer også innlæring av en kontaktlyd slik at den kan brukes også når det er forstyrrende elementer tilstede. :)

Takk for svar igjen.

Dette skal prøves ut ordentlig. Har gjort dette innendørs og utendørs i noen dager nå (utendørs kun når det ikke har vært noen forstyrrende elementer i nærheten naturligvis), og det virker som om valpen forstår greia temmelig raskt når det er godbiter involvert. Godtegris. Valpen blir sittende å stirre meg rett i øynene nesten konstant etter noen få minutter med dette. Men med en gang det er noe annet i nærheten som er mer interessant, så blir jeg ignorert :sukk: 

• Liker 1
Skrevet
Den 13.9.2016 at 8.23, xinnia skrev:

Jeg går stort sett bare i skogen med min valp på samme alder.

Der får han løpe lykkelig rundt uten bånd- leke med kongler og pinner.. og jeg får meg en deilig skogstur. Hver kveld går vi sånn ca 1 time..

Min mening er at det er yppelig for en valp å få love til å utvikle kroppen og bygge muskler ved å bevege seg i ulendt terreng..også er det skikkelig terapi for meg .. vinn vinn kalles det ;-)

Høres herlig ut for valpen. Men husk å gi han trening i å gå pent i band, og ikke minst å sosialisere han.

Anonymkode: 63c02...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...