AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Er dere venner med de andre som bor der eller er dere mest på rommet? Jeg har bodd i kollektiv i litt over to år nå, og har tidligere alltid kommet godt overens med de jeg har bodd med. Vi har blitt gode venner, godt ut sammen, funnet på ting osv. Nå bor jeg bare med en person, det er felles stue her med tv, men hun beveger seg ikke ut fra rommet sitt. Hun spiser alle måltidene sine på rommet, er aldri på stua og ser på tv, jeg ser henne knapt. Jeg er ikke verdens mest sosiale person, men jeg synes det hadde vært koselig å bli litt kjent med mennesket jeg bor med. Jeg synes det er vanskelig, vi har aldri hatt en ordentlig samtale og jeg er usikker på om hun er sjenert eller om hun rett og slett ikke er interessert i å bli kjent med meg. Jeg har litt lyst å spørre henne om vi skal finne på noe en dag, men det er kanskje litt rart siden vi overhodet ikke kjenner hverandre? Jeg prøver jo å snakke med henne om vi er på kjøkkenet samtidig, men det er alltid jeg så må starte samtalen, om ikke jeg sier noe, så blir ingenting sagt, og jeg begynner å bli litt lei. Orker ikke tvinge henne til å bli kjent med meg om hun ikke vil. Så hva tror dere? Noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 5c04c...88c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Dette høres ærlig talt ut som en veldig fantastisk person å bo i kollektiv sammen med! Folk som stadig vekk nærmest okkuperer hele stuen og / eller kjøkkenet i mange timer av gangen, bråker og roter er veldig irriterende. Anonymkode: 1b84c...287 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ærlig talt ut som en veldig fantastisk person å bo i kollektiv sammen med! Folk som stadig vekk nærmest okkuperer hele stuen og / eller kjøkkenet i mange timer av gangen, bråker og roter er veldig irriterende. Anonymkode: 1b84c...287 Helt enig. Jeg ønsker i utgangspunktet å bo alene, men hvis jeg i en periode måtte bo i kollektiv pga kostnader, hadde dette vært perfekt for meg. Kan ikke fordra at folk blander seg oppi hverdagen min, så jeg ikke får ha mitt eget liv. Anonymkode: 20f54...25c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Typisk norsk. Livredd sosial kontakt. Du kan IKKE bo i kollektiv om man ikke er sosial og i det minste kan slå av en prat av og til med de du bor med. Anonymkode: 59f40...37a
Nøste~ Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Høres ut som meg. Jeg tar heller ikke kontakt med hun andre i kollektivet og jeg holder meg bare på rommet mitt og stortrives å være alene her. Hun andre har banket på 2 ganger for å snakke om ting og jeg merker at hun har en trang til å ville skravle som ei kjerring når jeg tilfeldigvis møter på henne utenfor rommet. Det er slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Hallo. Vanlig norsk protokoll er at begge er brisne- først da er det ok å snakke med fremmende !! Anonymkode: baf60...abb 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 Jeg trodde kollektiv var sånn "super stay together"? Haha kanskje ikke så ille. Du kan jo spørre henne, og hvis hun sier nei bare lev videre som ingenting har skjedd. Anonymkode: 78810...180
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Typisk norsk. Livredd sosial kontakt. Du kan IKKE bo i kollektiv om man ikke er sosial og i det minste kan slå av en prat av og til med de du bor med. Anonymkode: 59f40...37a Du hadde vært slitsom å bo sammen med. Anonymkode: 20f54...25c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #9 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, Nøste~ skrev: Høres ut som meg. Jeg tar heller ikke kontakt med hun andre i kollektivet og jeg holder meg bare på rommet mitt og stortrives å være alene her. Hun andre har banket på 2 ganger for å snakke om ting og jeg merker at hun har en trang til å ville skravle som ei kjerring når jeg tilfeldigvis møter på henne utenfor rommet. Det er slitsomt. Deg hadde jeg likt å dele bolig med, så jeg fikk ha mitt eget liv i fred. Anonymkode: 20f54...25c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #10 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, Nøste~ skrev: Høres ut som meg. Jeg tar heller ikke kontakt med hun andre i kollektivet og jeg holder meg bare på rommet mitt og stortrives å være alene her. Hun andre har banket på 2 ganger for å snakke om ting og jeg merker at hun har en trang til å ville skravle som ei kjerring når jeg tilfeldigvis møter på henne utenfor rommet. Det er slitsomt. Jeg vil også bo i samme kollektiv som deg! Anonymkode: 1b84c...287 1
EvaLena Skrevet 13. september 2016 #11 Skrevet 13. september 2016 Jeg bodde i kollektiv i 4 uker sammen med. 2 andre jenter. Jeg hadde allerede kjæreste, men ikke de. Jeg så kjæresten min kun i helgene for da dro jeg hjem. 4 uker var nok for meg, da takket jeg for meg og dro for godt. Det var festing så og si hver dag selv om vi skulle på skolen dagen etter. Nye gutter hver kveld og rommet mitt lå rett ved siden av fellesstua. Kjøkkenet så it som en svinesti etter de, så nei takk. Jeg ville heller bodd med en som satt på rommet sitt døgnet rundt enn de jeg bodde med. Kan jo tenkes at hun har sosial angst eller er så opptatt av lekser at hun prioriterer det fremfor å skravle med deg.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #12 Skrevet 13. september 2016 Høres ut som meg da jeg bodde i kollektiv selv om jeg synes at det kan være ok å slå av en prat. Det som blir slitsomt er når folk skal prate hele tiden og blande seg opp i alt. Jeg har aldri bodd med noen som er litt mer rolige og ikke maser konstant,så derfor har jeg ikke lyst til å bo i kollektiv. Virker som mange skal være supersosiale hele tiden,ha fest ofte,bråke og okkupere kjøkkenet og andre fellesområder konstant. Så nå bor jeg alene og stortrives med det. Ingen kan nå synes at jeg er sær og rar fordi jeg liker alene-tiden min. Når det er sagt så kan hun være sjenert eller for eksempel ha sosial angst. Jeg har sosial angst og selv om jeg noen ganger ønsket å prate litt så startet ikke jeg samtalen. Du kan jo spørre henne om dere skal finne på noe og bli litt kjent. Sier hun nei så er det ikke så mye du kan gjøre med det. Anonymkode: 08249...60f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #13 Skrevet 13. september 2016 Jeg er som sagt ikke supersosial selv, og trives veldig godt i mitt eget selskap. Men det hadde jo vært fint og blitt kjent med hun jeg bor sammen med, ikke at vi skal bli bestevenner eller noe. Jeg forventer ikke at hun skal være på fellesarealet hele tiden når hun er hjemme (jeg er mye på rommet jeg også), men det hadde jo vært koselig om vi kunne sett en film sammen om kveldene, kanskje spise middag sammen en gang i blant. I hvert fall klare å veksle noen andre ord en "hei" sammen. Jeg vet heller ikke helt hva som er normalt, men virker tydeligvis som om ganske mange ikke ønsker å bli kjent med dem de bor sammen med? Tidligere har jeg blitt godt kjent med samboere, og vi har hatt det veldig fint i lag samtidig som det har vært rom for å trekke seg tilbake på rommet og bare være alene. Om hun vil være alene så skal hun selvsagt få lov til det, men jeg vil jo synes det er trist om hun bare er på rommet sitt fordi hun er redd meg, ikke liker meg eller ikke vil være til bry, hun har jo like mye rett til å være på stua som jeg har, håper hun forstår det! TS Anonymkode: 5c04c...88c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #14 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er som sagt ikke supersosial selv, og trives veldig godt i mitt eget selskap. Men det hadde jo vært fint og blitt kjent med hun jeg bor sammen med, ikke at vi skal bli bestevenner eller noe. Jeg forventer ikke at hun skal være på fellesarealet hele tiden når hun er hjemme (jeg er mye på rommet jeg også), men det hadde jo vært koselig om vi kunne sett en film sammen om kveldene, kanskje spise middag sammen en gang i blant. I hvert fall klare å veksle noen andre ord en "hei" sammen. Jeg vet heller ikke helt hva som er normalt, men virker tydeligvis som om ganske mange ikke ønsker å bli kjent med dem de bor sammen med? Tidligere har jeg blitt godt kjent med samboere, og vi har hatt det veldig fint i lag samtidig som det har vært rom for å trekke seg tilbake på rommet og bare være alene. Om hun vil være alene så skal hun selvsagt få lov til det, men jeg vil jo synes det er trist om hun bare er på rommet sitt fordi hun er redd meg, ikke liker meg eller ikke vil være til bry, hun har jo like mye rett til å være på stua som jeg har, håper hun forstår det! TS Anonymkode: 5c04c...88c Hva med å prate med henne om det? Eller spør om dere skal se en film sammen eller lage middag sammen en dag? Eller et eller annet. Det kan jo hende at hun bare er veldig sjenert. Tror mange,inkludert meg,har dårlige erfaringer fra det å bo i kollektiv så derfor blir vel svarene litt farget utifra det Anonymkode: 08249...60f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #15 Skrevet 13. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å prate med henne om det? Eller spør om dere skal se en film sammen eller lage middag sammen en dag? Eller et eller annet. Det kan jo hende at hun bare er veldig sjenert. Tror mange,inkludert meg,har dårlige erfaringer fra det å bo i kollektiv så derfor blir vel svarene litt farget utifra det Anonymkode: 08249...60f Jeg ville syntes det var hyggelig å dele en middag eller en film en gang i blant, men det er vanskelig å spørre en som virker som har trukket seg helt tilbake. Vet ikke hvordan jeg ville foreslått det, hadde vel sagt at jeg mener ikke være påtrengende, men hvis du har lyst kan vi gjerne ha felles middag når det passer, eller se en film sammen. Det kan jo hende hun har dårlige erfaringer med å bo i kollektiv og derfor trekker seg unna sosial kontakt. Anonymkode: cb2a5...0ac
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #16 Skrevet 13. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville syntes det var hyggelig å dele en middag eller en film en gang i blant, men det er vanskelig å spørre en som virker som har trukket seg helt tilbake. Vet ikke hvordan jeg ville foreslått det, hadde vel sagt at jeg mener ikke være påtrengende, men hvis du har lyst kan vi gjerne ha felles middag når det passer, eller se en film sammen. Det kan jo hende hun har dårlige erfaringer med å bo i kollektiv og derfor trekker seg unna sosial kontakt. Anonymkode: cb2a5...0ac Ja,det er sant det. Bare tenkte at hvis ts ønsker kontakt så kan hun jo prøve å slenge det ut mens begge er på kjøkkenet eller noe. Det kan godt hende ja. Ikke unormalt å ha dårlige erfaringer med å bo i kollektiv. Anonymkode: 08249...60f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #17 Skrevet 13. september 2016 Du kan jo foreslå å lage middag til dere, se en film sammen eller spille et spill en kveld, evt. en kombinasjon. Prøv en gang eller tre, og se om hun kommer ut av "hula" si. Det kan jo hende hun bare er litt sjenert og at hun trenger en liten dytt, slike aktiviteter kan være dytten hun trenger. Men det er selvfølgelig ingen garanti, vil hun ikke selv etter gjentatte forslag fra din side, så er det ikke sikkert du får gjort så mye med det. Forklaringen kan være alt fra at hun har problemer, til at hun er mer innesluttet, til at hun oppfatter det slik at dere ikke har særlig kjemi etc. Vil hun ikke er det ikke sikkert at du får vite grunnen, men du må da spørre deg selv om du kan fortsette å bo slik eller om du bør flytte sammen med noen som er litt mer lik deg selv. Det er jo gjerne slik at det er de som er noenlunde like med tanke på behov for sosial omgang som passer best sammen i et kollektiv. Anonymkode: 0c57f...bf8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville syntes det var hyggelig å dele en middag eller en film en gang i blant, men det er vanskelig å spørre en som virker som har trukket seg helt tilbake. Vet ikke hvordan jeg ville foreslått det, hadde vel sagt at jeg mener ikke være påtrengende, men hvis du har lyst kan vi gjerne ha felles middag når det passer, eller se en film sammen. Det kan jo hende hun har dårlige erfaringer med å bo i kollektiv og derfor trekker seg unna sosial kontakt. Anonymkode: cb2a5...0ac Det kan også hende at hun har nok med sitt eget, og ikke har plass til andre. Det er ikke unormalt å trives i eget selskap Anonymkode: 20f54...25c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå