Gå til innhold

Når sjefen gir dårlige referanser med vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte på en jobb for to måneder siden der jeg ikke fikk jobben. De insisterte på å få snakke med sjefen og han ga dårlig referanse. Jeg fikk da ikke jobben. Jeg vet jeg gjør en god jobb, men det firmaet jeg søkte jobb hos sa at det var pga det. Er det noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: 3d208...890

Skrevet

Du kan snakke med sjefen din og spørre hvorfor han gav deg dårlig referanse, og hvorfor han ikke har snakket med deg om problemene med deg tidligere.

Anonymkode: be4f5...d29

• Liker 5
Skrevet

...og finne en annen referanse til neste gang. 

Skrevet

Dersom du har et godt jobbmessig forhold til din sjefs sjef så bruk gjerne vedkommende.

En posisjon som organisatorisk er likestilt med ein sjef (kanskje sjefen på en avdeling som bruker det du leverer i jobben din?)

Ofte (som regel) er referanse(r) fra overordnet nivå, sidestilt nivå (kollega) og underordnet nivå (leverandør eller noen som har jobbet for deg) viktige.

Ikke alle har referanser fra underordnede, så har du ikke det ennå så ikke vær bekymret for at det mangler :)

Anonymkode: 7bad4...fcf

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har et godt jobbmessig forhold til din sjefs sjef så bruk gjerne vedkommende.

En posisjon som organisatorisk er likestilt med ein sjef (kanskje sjefen på en avdeling som bruker det du leverer i jobben din?)

Ofte (som regel) er referanse(r) fra overordnet nivå, sidestilt nivå (kollega) og underordnet nivå (leverandør eller noen som har jobbet for deg) viktige.

Ikke alle har referanser fra underordnede, så har du ikke det ennå så ikke vær bekymret for at det mangler :)

Anonymkode: 7bad4...fcf

Har aldri opplevd å selv bli spurt om, å ha spurt etter (som arbeidsgiver) eller sett oppgitt på en CV en underordnet referanse. Det skal jo også mye til at denne tør si noe eventuelt negativt pga underordningsforholdet, særlig om det er et bestående "forhold". 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på en jobb for to måneder siden der jeg ikke fikk jobben. De insisterte på å få snakke med sjefen og han ga dårlig referanse. Jeg fikk da ikke jobben. Jeg vet jeg gjør en god jobb, men det firmaet jeg søkte jobb hos sa at det var pga det. Er det noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: 3d208...890

Selv om du gjør en god jobb kan det være andre grunner til dårlig referanse. Hvordan du oppfører deg på jobb og mot dine kollegaer teller. Min sjef sa at han skulle gi meg goe referanser. Den sleipingen gjorde ikke det. Jobben min var bra osv men pga jeg hadde vært syk så anbefalte han meg ikke. Dette var en test et rekrutteringsfirma gjorde og de sa at jeg måtte aldri bruke de som referanse igjen.  Var ingen skulk men akutt sykdom som gjorde meg 100% arbeidsufør den gang. 

Anonymkode: de9eb...12d

Skrevet
2 timer siden, Glitnir skrev:

Har aldri opplevd å selv bli spurt om, å ha spurt etter (som arbeidsgiver) eller sett oppgitt på en CV en underordnet referanse. Det skal jo også mye til at denne tør si noe eventuelt negativt pga underordningsforholdet, særlig om det er et bestående "forhold". 

Det kan ha sin bakgrunn i at du og jeg har og har hatt ulike typer jobb.

Det nytter ikke for en organisasjon at du er en helt til å levere det nivået over deg spør etter, dersom du gjør det ved å ta livet av ressursene dine, er uforutsigbar for ressursene, ikke er i stand til å gi dem informasjon og så optimale arbeidsforhold som mulig. 

I klartekst: Er du ikke i stand til å få jobben gjort, eller forbruker ressursene dine/medarbeiderne dine underveis, så skaper du mindre enn du koster for en arbeidsgiver. Det er en av grunnene til at en del arbeidsgivere ønsker referanser på både over-, under- og sideordnet nivå.

Referanser pleier, slik jeg kjenner det, ikke oppgitt på en CV. De oppgis i egen referanseliste.

Anonymkode: 6798e...7d0

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke for en organisasjon at du er en helt til å levere det nivået over deg spør etter, dersom du gjør det ved å ta livet av ressursene dine, er uforutsigbar for ressursene, ikke er i stand til å gi dem informasjon og så optimale arbeidsforhold som mulig. 

I klartekst: Er du ikke i stand til å få jobben gjort, eller forbruker ressursene dine/medarbeiderne dine underveis, så skaper du mindre enn du koster for en arbeidsgiver. Det er en av grunnene til at en del arbeidsgivere ønsker referanser på både over-, under- og sideordnet nivå.

Referanser pleier, slik jeg kjenner det, ikke oppgitt på en CV. De oppgis i egen referanseliste.

Tja, referanser kan skrives både på CV og referanseliste, mitt poeng var uansett at det etter min erfaring ikke er vanlig å ha med eller spørre etter. Det kan selvsagt ha med ulike jobber å gjøre, selv om min erfaring stammer fra flere ulike arbeidsplasser og nivåer. Men nå er vi uansett langt utenfor TS sin tematikk...

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg si du er heldig og jobber i en grei bransje. I min bransje er det derimot ingen som bryr seg om sjefen "tar livet" av ressursene sine eller ikke, så lenge jobben blir gjort. Dog eats dog som det heter. 

Anonymkode: 28175...0b1

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg si du er heldig og jobber i en grei bransje. I min bransje er det derimot ingen som bryr seg om sjefen "tar livet" av ressursene sine eller ikke, så lenge jobben blir gjort. Dog eats dog som det heter. 

Anonymkode: 28175...0b1

Jobber du som slakter,du?

Anonymkode: 536be...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...