Gå til innhold

Skilsmisse og fordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skille oss, og har endel spørsmål rundt fordeling av gjeld og hus. 

Han mener det er totalt uaktuelt at jeg overtar huset. Vi kjøpte huset da jeg var student. Han spyttet inn en million som han tjente i et firma, og brukte den millionen på å betale ned på gjelden. Han har også stått for mesteparten av nedbetalingen (mens vi var gift) da jeg har vært student, arbeidsledig etc. Det siste halvåret har jeg vært med og bidratt likt da jeg har tjent greit og vært i full jobb. 

Han er hovedlånetaker mens jeg er medlåntaker dersom det har noe å si. 

Er det noen begrensninger juridisk sett for at jeg kan ta over huset og lånet?

Og hva skjer dersom noen av oss betaler seg ut av lånet? 

Anonymkode: 26744...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen begrensninger juridisk for deg å ta over, men kanskje økonomisk.

Hvis han gikk inn med en million når dere kjøpte huset skal han ha igjen den, med verdistigning. 

Jeg antar at dere begge står som eiere av huset, 50/50? Da er din andel av huset halvparten av verdien over den millionen, med verdistigning. 

Hvem som har betalt ned på lånet mens dere er gift spiller ingen rolle, 

Siden dere begge er ansvarlig for lånet kan ingen "kjøpe seg ut", dessuten hvor skulle de pengene komme fra. Hvis en av dere har penger på lur, tilhører det egentlig boet. Da er det bare dumt å avsløre dem slik.

Det som kan være problemmet er om du har nok sikkerhet i huset for å kunne få et lån som innfrir det eksisterende lånet og hans "million". Snakk med banken din.

Er det sikkert at det er det smarteste å overta huset? 

• Liker 1
Skrevet

Dere må jo bare bli enige om hvem som skal beholde huset. Men det ser ut til at du må betale ham ut, med ganske mye før du kan overta lån og hus, men det har du vel kalkulert med.

Anonymkode: a527f...4c5

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal skille oss, og har endel spørsmål rundt fordeling av gjeld og hus. 

Han mener det er totalt uaktuelt at jeg overtar huset. Vi kjøpte huset da jeg var student. Han spyttet inn en million som han tjente i et firma, og brukte den millionen på å betale ned på gjelden. Han har også stått for mesteparten av nedbetalingen (mens vi var gift) da jeg har vært student, arbeidsledig etc. Det siste halvåret har jeg vært med og bidratt likt da jeg har tjent greit og vært i full jobb. 

Han er hovedlånetaker mens jeg er medlåntaker dersom det har noe å si. 

Er det noen begrensninger juridisk sett for at jeg kan ta over huset og lånet?

Og hva skjer dersom noen av oss betaler seg ut av lånet? 

Hva mener du med, hva skjer hvis noen av oss betaler seg ut av lånet?

Den som overtar huset må jo løse ut den andre. Det vil si overta lånet i sin helhet alene, og betale den andre ut.

Mannen din skal ha tilbake millionen han la i inn, pluss verdistigningen på den. 
Huset må takseres og verdiene fordeles.

La oss si at huset er verdt 4 millioner i dag. Du eier 50%, 

Millionen hans er i dag verdt 1,2 millioner ( bare et tall, jeg vet ikke, kommer an på hvor lenge siden det er)

Dere har lån på huset på 2 millioner ( bare et tall, vet fremdeles ikke)

Verdistigningen på huset som dere skal dele, er 800 000, 400 000 på hver,

Du må da overta lånet på 2 millioner, og låne ytterligere 1, 6 millioner for å løse ut han. Du blir da sittende med et lån på 3, 6 millioner alene. Er du sikker på at du har økonomi til å overta huset? 

Skrevet

Økonomien tror jeg ikke er det verste, men jeg har ikke kalkulert på den måten dere over her gjorde. Er ikke sikkert jeg får lån i banken siden jeg står alene..

Skrevet

Antar at dere ikke har noe særeiet eller noe i den dur?

I så fall så er det i utgangspunktet ganske enkelt med fordeling. Dere må summere opp alle verdier og gjeld dere hadde på tidspunktet dere ble gift. La oss si at du hadde netto 300 000 og han 2 millioner. I dette regnestyukke må man ta med verdien av bedriften hans. Så må dere summere opp alle verdier dere har i dag og trekke fra gjeld. Du skal da ha tilbake dine 300 000 og han 2 millioner, resten deles likt. Om dere nå har 4 millioner skal du altså ha (4 - 2 - 0,3)/2 + 0,3 = 1,15 millioner. Hvem av dere som er årsaken til at formuen har økt fra 2,3 millioner til 4 millioner har ingen betydning. Han skal ha de resterende 2,85 millionene.

Så kommer del 2. Hvem skal ha huset. La oss si at huset er verd 3 millioner. Dersom du ønsker å overta huset (og ikke overtar noen andre eiendeler) må du da få med gjeld på 1,85 millioner slik at du har fått et hus = 3 millioner minus gjeld = 1,85 millioner = 1,15 millioner netto.

Om han vil overta må han få med gjeld på 150 000 slik at han netto får 2,85 millioner.

Poenget er at det har ingen ting å si hvem som har skutt inn hvor mye til hva. Det eneste som betyr noe er hvor store verdier hver og en av dere hadde når dere ble gift og hvor mye dere har nå. Alt som skjer i mellom der skjer felles. Dette forutsetter at dere ikke har gjort noen særskilte avtaler om skjevdeling eller særeie etc. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan har du kalkulert, da? Det er litt lettere å forstå om vi ser regnestykket. :-)

Men med så store verdier og for å unngå krangling i etterkant, er det sikkert lurt å kontakte advokat.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du eier halvparten av lånet, eier du halvparten av boligen. (fratrukket hans egenkapital). Hvem som betaler inn på lånet har ikke noe å si i den sammenheng.

Anonymkode: 65743...eba

Skrevet
11 timer siden, stan skrev:

Det er ingen begrensninger juridisk for deg å ta over, men kanskje økonomisk.

Hvis han gikk inn med en million når dere kjøpte huset skal han ha igjen den, med verdistigning. 

Jeg antar at dere begge står som eiere av huset, 50/50? Da er din andel av huset halvparten av verdien over den millionen, med verdistigning. 

Hvem som har betalt ned på lånet mens dere er gift spiller ingen rolle, 

Siden dere begge er ansvarlig for lånet kan ingen "kjøpe seg ut", dessuten hvor skulle de pengene komme fra. Hvis en av dere har penger på lur, tilhører det egentlig boet. Da er det bare dumt å avsløre dem slik.

Det som kan være problemmet er om du har nok sikkerhet i huset for å kunne få et lån som innfrir det eksisterende lånet og hans "million". Snakk med banken din.

Er det sikkert at det er det smarteste å overta huset? 

Kunne skrevet det samme selv TS.

Han vil nok ellers følel seg lurt pga.han har betalt ned mye på gjelden selv I forhold til deg. Dette får han ikke tilbake etter reglene om du ikke går med frivillig. 

Skrevet

Om en eier 50% så eier en vel 50% uavhengig av ek? Eller misforstår jeg her.

Anonymkode: 7cf16...ee0

Skrevet

Det er ulike regler som spiller inn. Ekteskapslover sier at man tar med ut det man tar med inn, resten skal deles. Hvis han da tok med en mill inn, er den hans. På den annen side, det de burde ha gjort dengang var å skjevdele eierbrøken etter EK og betalingsevne på lån. Hadde han eid 70%/hun 30% så hadde det vært lettere nå hvem som skal beholde huset, og han hadde nok ikke følt seg overkjørt som han kanskje gjør nå når hun sier hun vil ha det, selv om hun har bidratt lite til å faktisk betale for det.

Jeg synes det riktige her er at han beholder huset. Du har ikke bidratt til anskaffelsen når du har vært student og arbeidsledig. Men du bør få hjelp av advokat.

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomien tror jeg ikke er det verste, men jeg har ikke kalkulert på den måten dere over her gjorde. Er ikke sikkert jeg får lån i banken siden jeg står alene..

Men hvordan har du tenkt å løse ham ut, hvis du ikke har kalkulert med å ta opp lån?

Skrevet

Hvis egenkapitalen, millionen, ble tjent mens dere var gift så blir det anderledes. 

Prinsippet er at man skal ta med det samme inn i ekteskapet som man tar med ut. 

Det som skapes av verdi i ekteskapet skal deles (likt). 

Men så er det en del skjønn, blant annet lengden på ekteskapet. 

Skrevet (endret)

Hva mener du egentlig med "betaler seg ut av lånet"? Det skjønte jeg ikke. Man betaler ikke seg selv ut av et lån. Den som beholder boligen, betaler ut den andre parten med deres eierandel av det som er fri egenkapital i boligen.

Det som er spørsmålet er om du har nok inntekt til at banken vil la deg få så mye i lån. Det høres dyrt ut med hus, avhengig av beliggenhet og hvor du bor selvsagt, men man skal vel tjene ganske bra før man har råd til å sitte alene med gjelden på et helt hus. Ikke bare skal du ta over gjelden det er på huset fra før, i tillegg må du ta opp mer i lån på huset for å betale ut eksen din. Det blir mye i gjeld...

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...