Gå til innhold

Ostekake -oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage ostekake for andre gang og håper på bedre suksess nå. Noen som vil dele oppskrift og triks for å lykkes?

Anonymkode: 0d569...5f0

Skrevet

Ostekake med gelelokk  

• 225 g digestivekjeks
  • 125 g smør
  • 200-250 g philadelphiaost
  • 100 g melis
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 beger lettrømme
  • 2,5 dl kremfløte
  • 1 pk sitrongele
  • 1 pk appelsingele

1) Knus kjeksen og bland med smeltet smør. Sett formringen på et fat og fordel kjeksblandingen utover til en kakebunn. 

2) Lag sitrongeleen med halvparten av væsken og la den kjølne. 

3) Philadelphiaosten røres ut med melis, vaniljesukker og rømme, bland inn stivpisket fløte og den avkjølte geleen. Hell så blandingen over kjeksen i formen, og sett i kjøleskapet over natten. (Geleen skal være avkjølt, men ikke vent for lenge slik at den er på tur å stivne, da blir blandingen klumpete).

4) Lag appelsingeleen vanlig og avkjøl. Når den er avkjølt helles den forsiktig over kaken. Sett kaken tilbake i kjøleskapet til gelelokket har stivnet. Voila! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig glad i samme oppskrift som @Arktis :)  (Min er i alle fall veldig lik.)

"Bake it Easy" fra Porsgrund er forresten ideell til denne ostekaka, siden man lager den rett på fatet og det bare er å ta av springformringen når den tas ut av kjølekskapet. 

Skrevet

Om du vil ta ostekaken til nye høydare så Google new York cheese cake/ostekake. Denne skal stekes noe, ingrediensene er relativt dyre(masse ost) men resultatet er fantastisk! Denne serverer jeg med feks bringebærsaus til å helle over og med en god dessertvin (gjerne fra sørAfrika). Har alltid fått masse skryt når denne serveres som dessert. Skal den på et kakebord en søndag pynter jeg med friske bær og melisdryss. Kanskje hele ripsklaser, lime, pasjonsfrukt eller fiken. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker en ganske lik oppskrift som den du fikk, men til toppen, gelelokket halverer jeg mengden vann. Altså 2,5 dl ikke 5. 

Anonymkode: d9616...2a2

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen! 

Anonymkode: 0d569...5f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...