AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Hei Jeg har en kronisk sykdom og har til nå jobbet 100%, men tilstanden har forverret seg i de siste to årene. Merker at det ikke går i lengden, og legen min har anbefalt meg å vurdere å jobbe redusert. Hun forespeilet til og med 50% ufør på sikt. Jeg vil gjerne jobbe, men tror jeg kunne hatt godt av å trappe ned litt på mengden. Helst vil jeg jobbe 60-80%. Spør derfor om det er noen her som jobber redusert pga sykdom? Vil i såfall gjerne høre om deres erfaring med det, i fht NAV, arbeidsgiver, økonomi osv. Anonymkode: 1aa87...fc6
Majott Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Du bør IKKE redusere stillingen din pga sykdom. Det kommer til å gå utover både AAP, uføretrygd og pensjon, i og med at du får mindre utbetalt da. Er du syk, så har du rettigheter i forhold til sykemelding osv i forhold til den stilling og lønn du har. Blir du forespeilet 50% ufør på sikt, så er det enda viktigere å holde på en 100% stilling. 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 10 timer siden, Majott skrev: Du bør IKKE redusere stillingen din pga sykdom. Det kommer til å gå utover både AAP, uføretrygd og pensjon, i og med at du får mindre utbetalt da. Er du syk, så har du rettigheter i forhold til sykemelding osv i forhold til den stilling og lønn du har. Blir du forespeilet 50% ufør på sikt, så er det enda viktigere å holde på en 100% stilling. Takk for svar. For å oppklare: nei, jeg ønsker ikke å redusere stillingen i form av å velge å jobbe mindre - selv om jeg kunne bedt arbeidsgiver om 80% stilling. Det jeg lurer på er vel hvordan det vil være å jobbe 50-80% i ordinær stilling og får resten dekket i form av ytelser. Men jeg vet så lite om hvordan dette funker. Anonymkode: 1aa87...fc6
skruf Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Sier som Majott; ikke reduser stillingen din, hold på den 100% som du har. Hvis du på sikt blir delvis ufør så er dette viktig mtp inntektsgrunnlag. Jeg jobber selv 50% og er 50% ufør etter en skade. Det var en lang prosess med AAP mens jeg jobbet for å finne restarbeidsevnen min. Tok ca 1 år for min del, presset meg opp til 80% (og møtte veggen pga smerter, men Nav er ikke nådig der...) og likedan var jeg nede i 20 % og kjente at jeg hadde mere arbeidskapasitet. Det var både spesialister og fysioterapaut inne i bildet for å komme med uttalelser om hva de mente var restarbeidsevnen min. Så ja, tok ca 1 år. Men da de landet på en konklusjon så gikk det fort fra jeg sendte inn uførsøknad og til jeg fikk innvilget. Et par uker bare.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Man må vel være 50% ufør for å få ytelser fra Nav/uføretrygd? Jeg tror ikke det er anledning å være ufør en mindre prosent og få ytelser for den "manglende" 20-30%. Anonymkode: 13184...4ef
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må vel være 50% ufør for å få ytelser fra Nav/uføretrygd? Jeg tror ikke det er anledning å være ufør en mindre prosent og få ytelser for den "manglende" 20-30%. Anonymkode: 13184...4ef Jeg søkner nå om 40 % som er den "minst" uføreprosenten. Det går om man har vært på AAP og avklart arbeidsevnen til 60 %, Anonymkode: 5dc05...96d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 Hvis du er ansatt i staten kan du snakke med statens pensjonskasse, de har ikke noe nedre grense for redusert arbeidsevne. NAV har 50%. Uansett må du sykemeldes, så gå gjennom AAP og til slutt kanskje blir gradert ufør. Det er en lang og sørgelig prosess som fort kan ta 5 år. Anonymkode: 7fffc...dcb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er ansatt i staten kan du snakke med statens pensjonskasse, de har ikke noe nedre grense for redusert arbeidsevne. NAV har 50%. Uansett må du sykemeldes, så gå gjennom AAP og til slutt kanskje blir gradert ufør. Det er en lang og sørgelig prosess som fort kan ta 5 år. Anonymkode: 7fffc...dcb Mener du det er feil at en kan få 40 % uføre dersom man ikke er ansatt i staten? For det stemmer ikke. Anonymkode: 5dc05...96d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #9 Skrevet 13. september 2016 Takk for svar alle sammen Skjønner at dette er en lang(dryg) prosess. Er ansatt i staten forresten. Men NAV må man vel uansett innom? Anonymkode: 1aa87...fc6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #10 Skrevet 13. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen Skjønner at dette er en lang(dryg) prosess. Er ansatt i staten forresten. Men NAV må man vel uansett innom? Anonymkode: 1aa87...fc6 Selvfølgelig. Hvem ellers skulle ha innvilget uførepensjon Anonymkode: 5dc05...96d
Majott Skrevet 13. september 2016 #11 Skrevet 13. september 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen Skjønner at dette er en lang(dryg) prosess. Er ansatt i staten forresten. Men NAV må man vel uansett innom? Anonymkode: 1aa87...fc6 Er du statlig/kommunalt ansatt, så får du uførepensjon både fra NAV og fra Statens Pensjonskasse. Disse har ikke like regler, f.eks godtar STP en lavere uføregrad enn NAV. Forhold deg til NAV sine grenser der, så er du trygg.
Angelheart2 Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 Først og fremst, er du sykmeldt? Det første du må gjøre er jo å være gradert sykmeldt i ett år. Dersom du klarer å jobbe 80% etter dette året vil du dessverre ikke ha rett på noen ytelse fra NAV videre. Dersom du kun klarer å jobbe 50% vil du kunne ha rett på arbeidsavklaringspenger mens man avklarer arbeidsevnen din. Da må du mest sannsynlig gjennom tiltak og utprøving før du ev. kan søke gradert uføretrygd. Inngangsvilkårene for AAP krever at du har 50% redusert arbeidsevne, men i løpet av en avklaringsprosess kan man jo ende opp med at du har 80% arbeidsevne og du kan da få 20% uføretrygd. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå