AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Jeg skal ha med en kake på jobben, og det er en som ikke tåler gluten og en som ikke tåler melk og egg der. Altså ender jeg opp med en vegansk, glutenfri kake... Har aldri bakt noe sånt før. Tips? Anonymkode: fd578...935
Fredsmegleren Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Veganmisjonen.com eller siljesreise.com Finnes mange flere norske nettsteder og blogger som har slike kaker, men dersom du orker å oversette en engelsk oppskrift så er det nok enda flere alternativer Er det forresten kjøleskap på jobben som man kan oppbevare kaken i?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Stikkord: bær, nøtter, kokosmelk Anonymkode: 90f55...428
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Og dadler Anonymkode: 90f55...428
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 Blir veldig glad for tips om en oppskrift som noen har testet! Har ikke blitt så fornøyd med oppskriftene fra Veganmisjonen. Har likt Vegetarbloggen, men der var det lite glutenfritt. Anonymkode: fd578...935
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha med en kake på jobben, og det er en som ikke tåler gluten og en som ikke tåler melk og egg der. Altså ender jeg opp med en vegansk, glutenfri kake... Har aldri bakt noe sånt før. Tips? Anonymkode: fd578...935 Dette er ikke en kake, det er muffins, men de er veldig gode og de inneholder verken melk eller egg og ingen vil under noen omstendighet gjette på at de ikke gjør det (du kan bytte ut kokosolje med vegetabilsk olje og ananas med blåbær eller bringebær om du vil). Om du kjøper en pakke standard glutenfritt mel og erstatter hvetemelet med det så skulle alt være ok. (Glutenfritt mel er hvetemel minus gluten..) http://www.veggieinspiredjourney.com/pineapple-coconut-muffins/ Sånn som tips: glutenfritt mel baker som vanlig mel i muffins og kaker (gluten har ingen effekt på bakst som ikke eltes eller hever). Og i kaker der "smør" er en ingrediens kan det erstattes med vegetabilsk olje uten at det gjør mye fra eller til. Og om du har en kakeoppskrift som inneholder "melk" så er det ett fett om du bruker mandelmelk, rismelk, soyamelk eller kokosmelk heller enn kumelk. Så om du har en oppskrift uten egg så er melk og gluten lett å kvitte seg med. Anonymkode: 9568a...f36
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 Søk deg opp på raw kake, så får du mye rart uten både meieriprodukter og gluten. Anonymkode: f1051...230
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #8 Skrevet 12. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Søk deg opp på raw kake, så får du mye rart uten både meieriprodukter og gluten. Anonymkode: f1051...230 Dette tenkte jeg også på, men blir det ikke vanskelig for ts å frakte samt å oppbevare kaken på jobb? Dersom ts ikke har mulighet for parkering og må sykle til jobb, eller har mangel på kjøleskapsplass så kan en kake som krever å bli opp oppholdt kjølig være problematisk. Anonymkode: 2b638...6ef
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #9 Skrevet 12. september 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette tenkte jeg også på, men blir det ikke vanskelig for ts å frakte samt å oppbevare kaken på jobb? Dersom ts ikke har mulighet for parkering og må sykle til jobb, eller har mangel på kjøleskapsplass så kan en kake som krever å bli opp oppholdt kjølig være problematisk. Anonymkode: 2b638...6ef Det er kjøleskap på jobb, så det går bra. Jeg skal greie å frakte den, men det må ikke være en iskake som smelter liksom. Men raw kaker er jo innmari vanskelig.. Hadde bare tenkt til å bake en eplepai liksom.. Finnes det ikke noen enkle og "vanlige" oppskrifter der man kan bytte ut med glutenfritt mel eller noe sånt? Hvor kjøper jeg glutenfritt mel forresten? Anonymkode: fd578...935
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #10 Skrevet 12. september 2016 Hva med smuldrepai? Anonymkode: 90f55...428
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hva med smuldrepai? Anonymkode: 90f55...428 Jeg har ikke laget det før, men det er kanskje enkelt å lage? Anonymkode: fd578...935
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kjøleskap på jobb, så det går bra. Jeg skal greie å frakte den, men det må ikke være en iskake som smelter liksom. Men raw kaker er jo innmari vanskelig.. Hadde bare tenkt til å bake en eplepai liksom.. Finnes det ikke noen enkle og "vanlige" oppskrifter der man kan bytte ut med glutenfritt mel eller noe sånt? Hvor kjøper jeg glutenfritt mel forresten? Anonymkode: fd578...935 Du kjøper glutenfritt mel i "helsekost" avdelingen av butikken. Ofte har du også utvalg av plantemelk på samme sted for at det skal være lettere å finne fram til allergitilbudene. Så lenge dette en en ganske grei matbutikk (a la coop mega) med godt utvalg så skal det være flust å velge mellom. Anonymkode: 2b638...6ef
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke laget det før, men det er kanskje enkelt å lage? Anonymkode: fd578...935 Er ikke ab, men smuldrepai er veldig enkelt. Du kan enten ha paibunn eller ikke, veldig godt å lage med epler. Selve smuldredeigen består av hvitt og brunt sukker, kanel, mel (glutenfritt), smør (du må finne margarin uten melk). Synes pumpkin spice krydder også er veldig godt 1. Legg paideig i bunnen av formen om du ønsker 2. Eventuelt sautere epler eller bær med litt smør, sukker og krydder 3. Epler i form og lag smuldredeig som du smuldrer oppå 4. Ha i ovn Er nok kanskje best med varm resultat, men det er ikke sjeldent at jeg har spist smuldrepai rett ut fra kjøleskapet Anonymkode: 2b638...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå