snuppilura93 Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Hei! Jeg var på home and cottage for 5 uker siden og kjøpte en skrivepult. Denne varen hadde de ikke på lager da de egentlig ikke har noen store møbler på lager i butikken der jeg bor. Fikk da beskjed om at denne skulle komme i fra hovedlageret så jeg kunne hente den 1. September, eller senest 8. September da varene kommer på torsdager. Jeg sendte dem en mail i dag da de ikke har kontaktet meg om den hadde kommet i butikk eller ikke. Svaret jeg fikk var at de bygger nytt hovedlager og at skrivepulten ikke kommer før om en måned fra i dag!! 9 uker total ventetid, da de sa det skulle ta 3 uker! Dette er en skrivepult til nesten 2000 kroner som jeg gikk med på å kjøpe siden ventetiden var nogenlunde grei... Spørsmålet mitt er om jeg har krav på noe som helst? Eller må jeg bare vente tiden ut og fortsatt betale fullpris? Jeg vil fortsatt ha denne skrivepulten, men er litt bitter for den dårlige kommunikasjonen fra deres side...
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Forsinket levering utgjær et kontraktsbrudd. Ved brudd på kontrakt som følge av forinkelse er det fire aktuelle sanksjoner. Forbrukerkjøpsloven kapittel 5 1 Krav om oppfyllelse 2 Holde tilbake kjøpesum 3 Erstatning 4 Hevning Nummer 1 er utgangspunketet og hovedregelen. Hvis dette ikke er et skrivebord som er helt spesielt (tenk spesialdesignet vs ikea) så kan du kreve at selger skaffer en tilsvarenede gjenstand og levere. Du kan holde tilake hele eller deler av kjøpesummen. Har du allerede betalt er denne sanksjonen naturligvis ikke lenger mulig. Selger har også en opplysningsplikt ved forsinkelse. Ved brudd på opplysningsplikt kan erstatning kreves for økonomisk tap som følge av din innrettelse etter avtalen. Erstatningskrav utelukker ikke andre sanksjoner og kan kreves i tillegg til for eksempel nr 1. Ved vesentlig forsinkelse kan hele avtalen heves . Uansett sanksjoner, er det et krav om at du må foreta deg noe. Altså kreve enten 1,2,3 eller 4 overfor selger. Anonymkode: f84c5...353 1
snuppilura93 Skrevet 12. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsinket levering utgjær et kontraktsbrudd. Ved brudd på kontrakt som følge av forinkelse er det fire aktuelle sanksjoner. Forbrukerkjøpsloven kapittel 5 1 Krav om oppfyllelse 2 Holde tilbake kjøpesum 3 Erstatning 4 Hevning Nummer 1 er utgangspunketet og hovedregelen. Hvis dette ikke er et skrivebord som er helt spesielt (tenk spesialdesignet vs ikea) så kan du kreve at selger skaffer en tilsvarenede gjenstand og levere. Du kan holde tilake hele eller deler av kjøpesummen. Har du allerede betalt er denne sanksjonen naturligvis ikke lenger mulig. Selger har også en opplysningsplikt ved forsinkelse. Ved brudd på opplysningsplikt kan erstatning kreves for økonomisk tap som følge av din innrettelse etter avtalen. Erstatningskrav utelukker ikke andre sanksjoner og kan kreves i tillegg til for eksempel nr 1. Ved vesentlig forsinkelse kan hele avtalen heves . Uansett sanksjoner, er det et krav om at du må foreta deg noe. Altså kreve enten 1,2,3 eller 4 overfor selger. Anonymkode: f84c5...353 Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå