Gå til innhold

Oppgitt!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 11 åring som er så rotet. Ikke bare her hjemme, men når det gjelder skole.. Glemmer ofte bøker, lapper osv. Kjenner at nå er jeg passe lei. Føler jeg har sagt i fra en million ganger, å det hjelper absolutt ingenting. Hva kan få denne gutten til å bli litt mer ryddig og organisert av seg??? Tips? JA TAKK

Anonymkode: 63644...ace

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe du kan gjøre enklere? Har han perm til lapper osv fra skolen?

Det er viktig å være litt streng og passe på at han lærer seg å ta vare på ting, men hvis det tydelig er for mye å passe på ville jeg sett etter om det gikk an å finne andre løsninger og heller være ekstra streng på de tingene som er igjen.

Anonymkode: f544e...c6e

Skrevet

Når tid begynte dere med rutiner, orden og system hjemme hos dere? Hvilket press er dette barnet under på grunn av din oppgitthet? 

Anonymkode: 6b4d3...bba

• Liker 1
Skrevet

Min 9 åring er også slik. Når h*n kom hjem uten skolesekken, og alle jakkene hang på skolen, så fant jeg ut at jeg måtte finne på noe annet enn mas.

Så hver eneste dag legger jeg en lapp i penalet, der jeg skriver hva h*n må huske. (Skriver ikke sekken da, det var ett engangstilfelle :P ) Men jeg skriver husk å levere den og den leksen/boken el. Ta med jakke hjem. Også en hyggelig hilsen, ønske om en fin dag, en liten tegning el. 

Nå er det sjelden det glemmes noe viktig på skolen. :)

Barna må lære å ta ansvar selv, men når det tydelig ikke går, og det går utover både humør og andre ting, så får man finne på en annen måte. ;) 

Anonymkode: 09c72...d24

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 11 åring som er så rotet. Ikke bare her hjemme, men når det gjelder skole.. Glemmer ofte bøker, lapper osv. Kjenner at nå er jeg passe lei. Føler jeg har sagt i fra en million ganger, å det hjelper absolutt ingenting. Hva kan få denne gutten til å bli litt mer ryddig og organisert av seg??? Tips? JA TAKK

Anonymkode: 63644...ace

Bruke belønningssystem? Bruke det i en innkjøringsfase, som endring av de vanene dere ønsker! :) Liste der han selv krysser av for hver gang/dag han har tømt postmappen og gitt deg informasjonsark og liknende, og pakket med de bøker han trenger. Fint med kryss hver dag, så har han en dag av gangen til å forholde seg til dette. Sett at han har to kryss å krysse av hver dag, og dette oppfylles hver dag i en skoleuke, kan du gi han en premie/belønning for dette. Belønning kan avtales på forhånd, så har han ekstra motivasjon for å fullføre. Etter hvert så lar du det gå lenger og lenger tid mellom hver gang han får belønning. Til slutt er det en innkjørt vane som går av seg selv, uten mas og uten belønning! ;) Skriver kryss, noen velger klistremerker, men ikke nødvendig for en 11åring. Belønningssystem fungerer på det meste, og på de fleste, og er en safe måte å endre (u)vaner på, dersom ingenting annet hjelper! ;) Dette fungerer både på små og store barn, ungdommer også, og sannelig på enkelte mannfolk også, har jeg hørt! :fnise:

Gjest morhjertegod
Skrevet

Hehe slik har sønnen min også vært, men på slutten av ungdomsskolen skjedde det noe. Hadde egentlig gitt opp, men nå er han ryddigheten selv, trenger ikke minne han på noe. Ville bare gi deg litt håp, ting kan bli bedre:blomst:

Skrevet
41 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Bruke belønningssystem? Bruke det i en innkjøringsfase, som endring av de vanene dere ønsker! :) Liste der han selv krysser av for hver gang/dag han har tømt postmappen og gitt deg informasjonsark og liknende, og pakket med de bøker han trenger. Fint med kryss hver dag, så har han en dag av gangen til å forholde seg til dette. Sett at han har to kryss å krysse av hver dag, og dette oppfylles hver dag i en skoleuke, kan du gi han en premie/belønning for dette. Belønning kan avtales på forhånd, så har han ekstra motivasjon for å fullføre. Etter hvert så lar du det gå lenger og lenger tid mellom hver gang han får belønning. Til slutt er det en innkjørt vane som går av seg selv, uten mas og uten belønning! ;) Skriver kryss, noen velger klistremerker, men ikke nødvendig for en 11åring. Belønningssystem fungerer på det meste, og på de fleste, og er en safe måte å endre (u)vaner på, dersom ingenting annet hjelper! ;) Dette fungerer både på små og store barn, ungdommer også, og sannelig på enkelte mannfolk også, har jeg hørt! :fnise:

Han er 11 og ikke 5😂

Anonymkode: 8627f...834

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er 11 og ikke 5😂

Anonymkode: 8627f...834

Stemmer, jeg fikk godt med meg at gutten er 11år og ikke 5! ;) 11åringer oppfattes som store sammenliknet med små barn, selvsagt, men det er viktig å huske på at de nå en gang er barn selv om de er 11år! ;) Vet at belønningssystem brukes flittig med godt resultat på større ungdommer også! (gjelder til og med videregående elever) ;) Det er en virkningsfull metode, dersom ikke mas el annet virker! Kan brukes til mindre og større ønskelige endringer! Ts spurte om råd,  og da var det mitt råd! Det er en svært fin metode for å snu på såkalte problematiske situasjoner. Det er her viktig at belønningen er i tråd med 11åringens behov og ønsker! Det må være noe han er villig til å gjøre en innsats for å motta. Det kan være mer spilletid, en matrett, en aktivitet, et blad, et spill, kino, en overnattingsgjest osv, hva som helst av interesse. Det viktigste er at de voksne og den det gjelder er komfortable med løsningen, og at belønningen motiverer for å fullføre endringene! ;) Og at systemet trappes ned på igjen. Når det er sagt, er det helt normalt at en 11åring kan opptre slik ts beskriver, og det går seg som regel til etter hvert! :) Du kommenterte til meg at gutten er 11 og ikke 5, da tolker jeg det slik at har du forventninger om at en 11åringen ikke trenger slikt for å gjøre det han skal!  Og det kan jeg være enig i utgangspunktet! Men barn er barn, og det har jo i dette tilfellet vist seg at mas/tilsnakk en million ganger ikke har fungert! Når man er så frustrert som jeg tolket av ts er, kan det virkelig føles godt å forsøke en ny vri! :) Har for øvrig aldri hørt om noen som har hatt negativ opplevelse/resultat ved bruk av belønningssystem, dersom belønningen har vært passende i forhold til barnet/ungdommen! ;) 

Skrevet

Be ham gå til skolen og hente det som ble glemt? Det vil nok hjelpe på husken etter et par ganger tipper jeg.

• Liker 1
Skrevet

Min glemte ekstremt mye en periode, vil tippe det var rundt den alderen. Han måtte gå til skolen og hente ting (10-15 min) om han hadde glemt en bok feks. Det hjalp da ;) Prøvde å hjelpe han med å huske, minne han på det om morgenen. Si at han alltid måtte tenke på om han hadde glemt noe før han gikk fra skolen. 

Anonymkode: 446fe...8e6

• Liker 1
Skrevet

Å nei 11 åringen din oppfører seg som et barn og ikke en voksen organisert person, for en krise da gitt! Han er kun et barn, ikke forvent mer, han er kun 11 år og la han få være det. Mer organisert blir han med årene når han modnes.

Anonymkode: c01ab...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...