AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Del Skrevet 12. september 2016 Jeg lager risotto med hvitvin, men er gravid. Hvor lang tid tar det før all alkohol er fordampet? Anonymkode: 41a6e...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #2 Del Skrevet 12. september 2016 Alkoholen forsvinner vel med en gang det koker mener jeg på. Anonymkode: a3242...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Del Skrevet 12. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alkoholen forsvinner vel med en gang det koker mener jeg på. Anonymkode: a3242...d6c Takk for svar! Anonymkode: 41a6e...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #4 Del Skrevet 12. september 2016 http://www.hvafor.no/praktisk/koker-egentlig-alkoholen-bort-i-sausen Anonymkode: 81d0f...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #5 Del Skrevet 12. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alkoholen forsvinner vel med en gang det koker mener jeg på. Anonymkode: a3242...d6c Det stemmer ikke, det er en mye at all alkohol forsvinner med en gang det koker. Det tar tid før alkoholen fordamper, på samme måte som det tar tid før vann fordamper, selv om vannet koker. Anonymkode: 81d0f...687 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #6 Del Skrevet 12. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.hvafor.no/praktisk/koker-egentlig-alkoholen-bort-i-sausen Anonymkode: 81d0f...687 Oi, det var interessant! Anonymkode: 41a6e...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #7 Del Skrevet 12. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oi, det var interessant! Anonymkode: 41a6e...750 Den undersøkelsen er lite verdt, da det er en mengde variabler den absolutt ikke tar hensyn til. Det ser ut til at dette er en teoretisk tilnærming uten praktiske forsøk, og det sies ikke moe om ratioen mellom alkohol og annen væske, det totale volumet eller overflatearealet i gryten, hvorvidt det brukes lokk. Artikkelen tar dessuten ikke hensyn til hvor mye vin man bruker i sausen, og eksempelet de bruker - rødvinssaus- er en saus som skal koke veldig lenge for å bli god. Rødvinssaus skal reduseres. Det tar minst en time. I de fleste sauser har man sjelden vesentlig mer enn en desiliter vin i et volum på opptil 5-6 desiliter. En vanlig sausevin vil inneholde ca. 9-14 prosent alkohol, altså er det snakk om 9-14 milliliter som tilsettes sausen. Dette fordamper fort, og fordampningen vil fortsette sålenge sausen er varm, dersom det er noe igjen når den tas av komfyren. Man kan jo prøve med et alkometer, men jeg synes i grunnen den artikkelen var veldig uetterrettelig. Anonymkode: c0783...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #8 Del Skrevet 12. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den undersøkelsen er lite verdt, da det er en mengde variabler den absolutt ikke tar hensyn til. Det ser ut til at dette er en teoretisk tilnærming uten praktiske forsøk, og det sies ikke moe om ratioen mellom alkohol og annen væske, det totale volumet eller overflatearealet i gryten, hvorvidt det brukes lokk. Artikkelen tar dessuten ikke hensyn til hvor mye vin man bruker i sausen, og eksempelet de bruker - rødvinssaus- er en saus som skal koke veldig lenge for å bli god. Rødvinssaus skal reduseres. Det tar minst en time. I de fleste sauser har man sjelden vesentlig mer enn en desiliter vin i et volum på opptil 5-6 desiliter. En vanlig sausevin vil inneholde ca. 9-14 prosent alkohol, altså er det snakk om 9-14 milliliter som tilsettes sausen. Dette fordamper fort, og fordampningen vil fortsette sålenge sausen er varm, dersom det er noe igjen når den tas av komfyren. Man kan jo prøve med et alkometer, men jeg synes i grunnen den artikkelen var veldig uetterrettelig. Anonymkode: c0783...525 Ja, jeg begynte å regne på det for moro skyld, og i den slumpen med hvitvin på 12% blir det igjen ca 3%, om det nå blir så mye. Den skal fordeles utover hele risottoen etc. Anonymkode: 41a6e...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #9 Del Skrevet 12. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg begynte å regne på det for moro skyld, og i den slumpen med hvitvin på 12% blir det igjen ca 3%, om det nå blir så mye. Den skal fordeles utover hele risottoen etc. Anonymkode: 41a6e...750 La oss se nøkternt på det: Om du tilsetter 1 dL hvin med 12% etanol i 4 dL sausevæske, har du 12 mL alkohol i en halv liter væske. Det tilsvarer et alkoholinnhold på 2,4 prosent før fordampningen er skjedd. Om du serverer den umiddelbart til fire personer, og de spiser opp all sausen, har de fått i seg 3 mL alkohol hver. En halvliter øl gir ca. 22,5 mL. Fordamper du femti prosent av alkoholen, får hver gjest i seg 1,5 mL. Hvis all sausen spises opp. Ikke i noen av scenariene vil det forekomme noen som helst form for klinisk påvirkning eller mulighet for utslag på en alkometerprøve. Noe av alkoholen vil dessuten fordampe selv om gryten umiddelbart settes på bordet. Man får i seg mindre alkohol på denne måten enn om man drikker lettøl. Rødvinssaus, som kan inneholde opptil en hel flaske rødvin, skal reduseres til ca. en tredjedel av volumet før den serveres. Ingen rødviner inneholder 33,3 prosent alkohol. Lages den skikkelig, er det ikke en nanoliter alkohol igjen i sausen. Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er noe å styre med? Anonymkode: c0783...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #10 Del Skrevet 12. september 2016 Jeg mener selvsagt ikke å skrive "hvin"..... Anonymkode: c0783...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå