AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Ei venninne og jeg kom i prat i dag. Hun har nettopp fått seg hund. Første kjæledyret.. ever. Jeg har vokst opp med dyr. Har hatt 6 hunder med han jeg har i dag. 3 døde av alderdom, 2 lever fortsatt og bor hos foreldrene mine. Også har jeg en selv. Har også hatt 3 katter,. Hjemme hos oss så fikk alle dyr matrester og mat ved bordet. Jeg vokste opp med en hund oppi ansiktet som siklet på lårene mine. Som prøvde å stjele maten min og tigget. Hunder som tigget konstant. Utrolig slitsomt. Så da jeg skaffet meg hund selv så var det ingen tvil. Tenkte ikke stort over det en gang, hunden min får ikke mat mens jeg spiser. Han tigger ikke heller, for jeg har aldri gitt han noe. Noe som er herlig! Han kan komme bort å lukte i 2 sekunder. Han kan ligge i armkroken min mens jeg spiser, han bryr seg ikke. For han vet at han får ikke noe. Forrige helg var hunden på hytta med mamma og søsknene mine. Da han kom hjem så var han ekstremt dårlig i magen. Måtte kjøre innom dyrlege for å kjøpe zoolac. Han var på hytta fra Onsdag til Søndag. Fikk så vite at mamma har gitt han brødskive med leverpostei hver morgen og kveld. Han har også fått middagsrester hver dag! Jeg ble mildt sagt forbannet. For han var dårlig i magen, noe som ikke ble bedre før Torsdag. Etter flere døgn med zoolac, faste, kokt ris og leverpostei. Jeg fortalte dette til venninnen min. Hun ble sint på meg og sa jeg er en egoistisk hundeeier som ikke gir hunden matrester! Hun gikk så langt til å kalle meg for dyremishandler, for han er så tynn. Har spurt veterinær om vekten og han sa den er helt perfekt, akkurat som han skal være. Han får tyggebein, griseører, andre bein og slikt. Har prøvd vom, men han får forstoppelse av det. Så han får ikke det lengre. Men menneskemat, det får han ikke. Er jeg virkelig så ondskapsfull som ikke gir hunden min menneskemat? Er det andre der ute som ikke gir hundene sine menneskemat? Anonymkode: 863dd...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Du er da absolutt ikke egoistisk. Du er en veldig flink hundeeier. Hunder skal ikke ha middagsrester, men de kan få forskjellig som er laget spesielt for dem dersom de ikke spiser hundemat hvis de er syke o.l, men siden menneskemat er krydret osv er ikke det bra. Det er absolutt best for hunden å spise hundefor, spesielt for tannhelsen! Anonymkode: b6fe4...eae 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Jeg synes du er en ansvarlig hundeeier. Fôret man får kjøpt hos veterinær/dyrebutikk er nøye utviklet for rase/alder/egenskaper for hunden, og å gi matrester ødelegger kostholdet til en hund. Å lage hundemat fra scratch blir noe annet da. Vil heller si at den som gir hunden matrester o.l. er den egoistiske, så fremst det ikke er en gjennomtenkt del av kostholdet (rent kjøtt osv.). Jeg ga heller ikke menneskemat til hunden min. Jeg kunne ta med små pølsebiter på trening eller gi han leverpostei i kong, men han reagerte veldig sterkt på dette, så sluttet med det og. Anonymkode: 9cc1e...90a 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Det jeg tenker også, at hjemmelaget hundemat er noe annet. Men hamburger og is fra mcdonalds, det er ikke bra for hunden. Hun bruker å kjøpe med en plaine burger til hunden sin hele tiden. Hun får også is fra mcdonalds, som jeg har sett. Hadde aldri falt meg inn å gitt hunden min mat fra mcdonalds. Ville ikke ha gitt det til barn en gang. For det er så salt. ts Anonymkode: 863dd...6a6 1
honnipuff Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 Det er ikke bra for hunder med menneskemat, og da tenker jeg det samme; is, kaker, krydret mat, sauser, osv. Du er ansvarlig og fornuftig synes jeg! Tanta mi gir ALT til hunden sin og han er stakkars så overvektig nå og jeg regner med han har helseproblemer av all den fete maten han får, som absolutt ikke er lagd for hunder. Ikke bra... Heldigvis finnes det fornuftige hundeeiere som deg! 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 Min hund får heller ikke menneskemat. Hun har fått smake litt lapskaus ei gang, og av og til får hun smake litt rent kyllingkjøtt eller litt ost, men da utenom vanlig spisesituasjon for oss. Hun tigger aldri. Utover det lager jeg isbiter til henne av pølser (beregnet på babyer) om sommeren, og så bruker vi ost, pølsebiter eller tørket kylling når vi trener. Hun er veldig kresen, og nekter å spise andre godbiter. Hun får også griseører, tyggebein og kong. Ingenting i veien med henne, og vekten er perfekt. Syns vi skeier nok ut, jeg føler meg nesten som en dyremishandler de få gangene hun har fått smake noe som helst som ikke er hundemat. Anonymkode: f877f...b68 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg tenker også, at hjemmelaget hundemat er noe annet. Men hamburger og is fra mcdonalds, det er ikke bra for hunden. Hun bruker å kjøpe med en plaine burger til hunden sin hele tiden. Hun får også is fra mcdonalds, som jeg har sett. Hadde aldri falt meg inn å gitt hunden min mat fra mcdonalds. Ville ikke ha gitt det til barn en gang. For det er så salt. ts Anonymkode: 863dd...6a6 Høres ut som det er du som bør ta en alvorsprat med henne heller enn omvendt! Hunden kan jo få nyresvikt av dette, samt overvekt og det som hører med. Man gir jo ikke slikt til hunden for å være grei, man gjør det fordi det er morsomt å menneskeliggjøre hunden. Altså meget egoistisk :/ Anonymkode: 9cc1e...90a 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #8 Skrevet 12. september 2016 Nei, du er ikke egoistisk hundeeier. Hundemagen trives best på hundemat. Hundemat i dag er veldig spesialisert og hunden får all næring den trenger der. Mat fra bordet er en uting og også ikke en fullverdig kost/for mye krydder Anonymkode: d6856...809 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #9 Skrevet 12. september 2016 Godt å vite at jeg ikke er alene. I starten så tenkte jeg ikke noe over det. Det var ikke noe jeg gikk inn for. Jeg hadde ingen planer om verken det ene eller det andre. De første månedene så var det kun én ting jeg tenkte på; tyggebein. Våre tre første hunder var omplasseringshunder. Ferdig utlært med gode vaner, helt til de kom til oss mamma ga dem mat ved bordet. De var 3 og 5 år da vi fikk dem. De to siste (de under) lever i dag. For å forklare det enkelt. Årstid og årstall er for å gjøre det kort og enkelt: Sommeren 2010 - Vi fikk oss valp. Han hang i sokkene våre, han var ekstrem på å bite på føttene våre. Sommeren 2012 - vi fikk oss en valp. Han bet noe ekstremt i valpetiden. Han hang i føttene og hendene våre. Bet noe ekstremt under tannfelling og hele valpetiden egentlig. Vi gjorde en gedigen feil med begge to. Vi lo og tullet da de bet. Det ble en lek for valpene. Da de ble litt eldre så ble det ekstremt vondt. Han siste er en chihuahua, og han biter fortsatt. På lek. Vi "ødela" han ved å le og tulle det bort. Han eldste vokste det av seg og biter ikke under lek. Vi hadde null erfaring med valper. Sommeren 2014 - fikk meg egen valp. Eneste jeg tenkte på var tyggebein, alt annet enn mine hender! Jeg var mildt sagt traumatisert etter chihuahua valpen. Heldigvis så bet ikke hunden min meg. Han prøvde seg i starten. Men jeg satt han på plass med en gang. Fra dag 1 så var biting uaktuelt. Han har aldri bitt meg under lek. Det var det eneste jeg fokuserte på det første halvåret En dag så var jeg på besøk hos foreldrene mine på middags besøk. Da innså jeg at valpen min tigget ikke! Han var ikke i nærheten av spisebordet. Han lå på gulvet og lekte seg med en leke. Da innså jeg hvor herlig det var å ikke ha en tiggende hund. For pappa kjeftet på sine to hunder. Mamma matet dem og pappa kjeftet enda mer. Reiste seg opp for å jage dem vekk. Mamma snek mat under bordet, pappa reiste seg opp igjen. Om og om igjen. kjefting og smelling. Hele dagen. "gå bort", "gå å legg deg", "slutt".. hadde vondt i hodet etter noen timer hos dem. Så mye bråk og kjefting, hunder som hopper opp på bordene. Hunder som ligger rundt føttene dine når du står å lager mat. Fatter ikke hvordan de klarer å leve slik! Fatter ikke hvordan JEG levde slik i 18 år! Men min hund.. han lå der bare, i sin egen lille verden. Han var rundt 7 måneder på den tiden. Da innså jeg at jeg ikke hadde gitt han menneskemat. Og jeg bestemte meg der og da, at det skal jeg aldri gjøre. Ikke ved matbordet ihvertfall. Så det var aldri noe jeg gikk inn for. Det bare ble sånn, og jeg føler ingen trang til å gi han menneskemat. Tror ikke han lider av den grunn, og måltider her hjemme er rolig og himmelsk. I forhold til kaoset jeg vokste opp i. ts Anonymkode: 863dd...6a6 1
Saphyria Skrevet 12. september 2016 #10 Skrevet 12. september 2016 Eg syns ikkje du er egoistisk av den grunn. Eg gir gjerne hundene mine litt matrester, så lenge det er noe de tåler og som ikkje er krydra. Men de får ikkje lov å tigge mens eg spiser. Og det erstatter ikkje maten deres, de får sin egen mat + noen små biter fra måltidet mitt dersom eg ikkje spiser det opp selv. 1
kvinneguide Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ei venninne og jeg kom i prat i dag. Hun har nettopp fått seg hund. Første kjæledyret.. ever. Jeg har vokst opp med dyr. Har hatt 6 hunder med han jeg har i dag. 3 døde av alderdom, 2 lever fortsatt og bor hos foreldrene mine. Også har jeg en selv. Har også hatt 3 katter,. Hjemme hos oss så fikk alle dyr matrester og mat ved bordet. Jeg vokste opp med en hund oppi ansiktet som siklet på lårene mine. Som prøvde å stjele maten min og tigget. Hunder som tigget konstant. Utrolig slitsomt. Så da jeg skaffet meg hund selv så var det ingen tvil. Tenkte ikke stort over det en gang, hunden min får ikke mat mens jeg spiser. Han tigger ikke heller, for jeg har aldri gitt han noe. Noe som er herlig! Han kan komme bort å lukte i 2 sekunder. Han kan ligge i armkroken min mens jeg spiser, han bryr seg ikke. For han vet at han får ikke noe. Forrige helg var hunden på hytta med mamma og søsknene mine. Da han kom hjem så var han ekstremt dårlig i magen. Måtte kjøre innom dyrlege for å kjøpe zoolac. Han var på hytta fra Onsdag til Søndag. Fikk så vite at mamma har gitt han brødskive med leverpostei hver morgen og kveld. Han har også fått middagsrester hver dag! Jeg ble mildt sagt forbannet. For han var dårlig i magen, noe som ikke ble bedre før Torsdag. Etter flere døgn med zoolac, faste, kokt ris og leverpostei. Jeg fortalte dette til venninnen min. Hun ble sint på meg og sa jeg er en egoistisk hundeeier som ikke gir hunden matrester! Hun gikk så langt til å kalle meg for dyremishandler, for han er så tynn. Har spurt veterinær om vekten og han sa den er helt perfekt, akkurat som han skal være. Han får tyggebein, griseører, andre bein og slikt. Har prøvd vom, men han får forstoppelse av det. Så han får ikke det lengre. Men menneskemat, det får han ikke. Er jeg virkelig så ondskapsfull som ikke gir hunden min menneskemat? Er det andre der ute som ikke gir hundene sine menneskemat? Anonymkode: 863dd...6a6 Nei, det er heller dårlig gjort å gi hunden mat den ikke tåler. Min får kun pellets men med unntak av _litt_ pølsebiter, kjøtt eller fisk som smak/godbit
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 Jeg bruker å bli med på hytta. Da er det fult hus med dyr og mennesker. Etter middag så bruker jeg å ta med hunden min ut. For da vet jeg at mamma gir sine to matrester. Får skyldfølelse om jeg må jage han ut fra kjøkkenet mens de andre spiser. Han bruker å få litt våtfôr i stedet, men får skyldfølelse. Så jeg tar han med ut på en liten tur, også får han våtfôr når vi kommer inn. Så jeg planlegger det litt. Han får sin middag mens vi lager vår. Slik at han faktisk må ut etter at vi har spist. Ofte så behøver han ikke våtfôr bare fordi de andre har fått matrester. Problemet er jo at han er ikke vandt til menneskemat. Så ei hel helg med matrester er jo katastrofe for magen hans. Når jeg ikke er der så forventer jeg at mamma gjør som jeg sier. Det funket i sommer, men da var pappa med. Kan være det som var feilen denne gangen. Mamma og søsknene mine var der alene, uten pappa eller meg. ts Anonymkode: 863dd...6a6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 Haha, det er så komisk når folk a) ikke vet hva egoistisk betyr b) argumenterer utelukkende ut fra følelser. Ja, for venninna di virker det sikkert "snilt" å gi hunden menneskemat. Men de fleste som vet bedre, skjønner at det ikke er snilt. Du er selvfølgelig ikke egoistisk, og skjønner ikke hvordan "venner" kan snakke sånn til deg. Anonymkode: 3b094...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #14 Skrevet 12. september 2016 Problemet her virker for meg å være folk rundt deg som ikke aksepterer og respekterer slik du vil ha det. Det er du som bestemmer hvordan hunden din skal ha det, ingen andre Jeg har selv en svigermor som ser på meg som om jeg har fortalt henne at jeg er en lesbisk prostituert - på kinesisk - hver gang jeg sier nei til at hunden vår skal få en brødskive med leverpostei eller andre ting. Hun skjønner det ikke fordi hun selv ga hennes hund alt som var mulig å pakke i en hund. Men vi har en schæfer, og de tåler nesten ikke noe uvant før de blir dårlige i magen og får diare. Heldigvis har jeg en mann (altså hennes sønn) som er flink til å fortelle henne hvor skapet står. Hunden vår får mat morgen og kveld, og kun ting vi vet han tåler. Kan godt være rester fra middagen, men da vet vi at han har spist det før og tåler det. Du må ta en alvorsprat med foreldrene dine, alle som er "truende" til å gi hunden din mat. Du må jo bli respektert såpass at de ikke gir hunden din før de har fått aksept fra deg. Det er din hund, du som må ta veterinærregningen og som må slite med en uvel hund. Lykke til ihvertfall - stå på ditt Anonymkode: fd916...e99
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #15 Skrevet 12. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet her virker for meg å være folk rundt deg som ikke aksepterer og respekterer slik du vil ha det. Det er du som bestemmer hvordan hunden din skal ha det, ingen andre Jeg har selv en svigermor som ser på meg som om jeg har fortalt henne at jeg er en lesbisk prostituert - på kinesisk - hver gang jeg sier nei til at hunden vår skal få en brødskive med leverpostei eller andre ting. Hun skjønner det ikke fordi hun selv ga hennes hund alt som var mulig å pakke i en hund. Men vi har en schæfer, og de tåler nesten ikke noe uvant før de blir dårlige i magen og får diare. Heldigvis har jeg en mann (altså hennes sønn) som er flink til å fortelle henne hvor skapet står. Hunden vår får mat morgen og kveld, og kun ting vi vet han tåler. Kan godt være rester fra middagen, men da vet vi at han har spist det før og tåler det. Du må ta en alvorsprat med foreldrene dine, alle som er "truende" til å gi hunden din mat. Du må jo bli respektert såpass at de ikke gir hunden din før de har fått aksept fra deg. Det er din hund, du som må ta veterinærregningen og som må slite med en uvel hund. Lykke til ihvertfall - stå på ditt Anonymkode: fd916...e99 Kommer til å gi dem bevis på at jeg ikke er alene om dette. Ingen i denne tråden har sagt at de støtter verken mamma eller venninnen min. Så jeg kommer til å sende denne linken om hun ikke gir seg. Min hund, mitt valg. Jeg vet ikke hva som trigger mageproblemene. Men det må være mengden. Om han fikk én brødskive fordelt på hele helgen så hadde det hvert noe annet. Eller en pølsebit eller noe. Men fulle måltider av noe nytt gir mageproblemer. ts Anonymkode: 863dd...6a6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: En dag så var jeg på besøk hos foreldrene mine på middags besøk. Da innså jeg at valpen min tigget ikke! Han var ikke i nærheten av spisebordet. Han lå på gulvet og lekte seg med en leke. Da innså jeg hvor herlig det var å ikke ha en tiggende hund. For pappa kjeftet på sine to hunder. Mamma matet dem og pappa kjeftet enda mer. Reiste seg opp for å jage dem vekk. Mamma snek mat under bordet, pappa reiste seg opp igjen. Om og om igjen.kjefting og smelling. Hele dagen. "gå bort", "gå å legg deg", "slutt".. hadde vondt i hodet etter noen timer hos dem. Så mye bråk og kjefting, hunder som hopper opp på bordene.. ts Anonymkode: 863dd...6a6 Stakkars hunder! Kommando og kontrakommando, ny kommando og ny kontrakommando. Kjefing, sint stemme, og de stakkars hundene forstår ikke hva de gjør galt, kjeft av far og belønning (mat) av mor. Moren din spolerer jo hele opplegget til din far, og også er skyld i at hundene får kjeft om igjen og om igjen. Høres ikke ut som de skulle hatt annet enn gullfisk. Sorry alså. Anonymkode: d6856...809 1
Cleopatra. Skrevet 12. september 2016 #17 Skrevet 12. september 2016 Synes denne venninnen din virker fryktelig tullete. Dyremishandling? Hunder skal ikke ha menneskemat; tørrfôr og våtfôr rekker i massevis.
Gjest Hapi Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 (endret) Jeg gir hunden min bare menneskemat (+rått kjøtt/fisk, bein og innmat), hun får aldri tørrfor. Tigger heller aldri da hun jo får det samme som jeg spiser. Hadde også en schæfer som fikk det samme. Endret 13. september 2016 av Hapi
Majott Skrevet 13. september 2016 #19 Skrevet 13. september 2016 Vi gir ofte hundene middagsrester. De er til stede når det lages mat, de kjenner den gode lukta, og får selvfølgelig lyst på det de også. Mat er en av hundenes store gleder i livet, det tror jeg. Så om de tåler det, så ser jeg ikke hvorfor de ikke skal få smake på det som lages. Det blir kjedelig med den samme maten hele tiden for dem også, uten variasjon i smaken. Når vi spiser ligger de helt avslappet, for de vet at de ikke får mat før vi er ferdig med å spise. Etterpå får de maten sin, gjerne med middagsrester som "topping". Begge tåler all slags mat bra, så det har ikke vært noe problem å gjøre det sånn. Vi har ikke noe problem med tigging ved bordet, og de maser ikke etterpå heller, selv om de er kjappe til å løpe til matfatet når det er servering. De venter til vi reiser oss og det er tydelig at vi har tenkt å gi dem mat. Jeg synes ikke du er en egoistisk hundeeier, og har du en hund som ikke tåler noe særlig, så må du jo ta hensyn til det. Likevel ville jeg tenkt på at mat er en stor glede for hunden, og om han tåler det, så skader det ikke med litt ekstra i matfatet. Bare for variasjon og smak. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #20 Skrevet 13. september 2016 15 minutter siden, Majott skrev: Vi gir ofte hundene middagsrester. De er til stede når det lages mat, de kjenner den gode lukta, og får selvfølgelig lyst på det de også. Mat er en av hundenes store gleder i livet, det tror jeg. Så om de tåler det, så ser jeg ikke hvorfor de ikke skal få smake på det som lages. Det blir kjedelig med den samme maten hele tiden for dem også, uten variasjon i smaken. Når vi spiser ligger de helt avslappet, for de vet at de ikke får mat før vi er ferdig med å spise. Etterpå får de maten sin, gjerne med middagsrester som "topping". Begge tåler all slags mat bra, så det har ikke vært noe problem å gjøre det sånn. Vi har ikke noe problem med tigging ved bordet, og de maser ikke etterpå heller, selv om de er kjappe til å løpe til matfatet når det er servering. De venter til vi reiser oss og det er tydelig at vi har tenkt å gi dem mat. Jeg synes ikke du er en egoistisk hundeeier, og har du en hund som ikke tåler noe særlig, så må du jo ta hensyn til det. Likevel ville jeg tenkt på at mat er en stor glede for hunden, og om han tåler det, så skader det ikke med litt ekstra i matfatet. Bare for variasjon og smak. Tørrfôret består av 3 typer. Slik at det er litt ekstra variasjon i matskålen. Han var mye matlei som unghund. Det problemet ble det slutt på da jeg blandet flere typer. To av de han har nå, har andre smaker også. Så jeg varierer det også. Han får stor variasjon av våtfôr. Ikke en og samme type hver gang. Han tåler hundemat ganske bra. Ikke opplevd magetrøbbel på grunn av det siden han var valp. Men jeg bytter ikke et helt nytt våtfôr med en gang. Jeg blander litt og litt. Har små bokser med minst 2 forskjellige typer i kjøleskapet eller i kurven hans. Så han får halvt om halvt eller andre "doseringer". Tørrfôret funker bra for han og hans kropp. Så det vil jeg ikke tulle med, før han blir matlei igjen. Han har gått på denne blandingen i 3 år ca kanskje 4. En sjelden gang så kan han få... https://www.hundsomhobby.no/hundeutstyr/for/saus-til-for.html Slik saus på. Enten våtfôret eller tørrfôret. Har lamm og vilt akkurat nå. Byttet til dette etter at vom ikke funket. Så en sjelden gang så får han slik for å "piffe opp" maten litt. Vet ikke om det blir et fast innslag i maten hans. Så er ikke sikker på om det blir kjøpt igjen eller ei. Så jeg tror ikke han lider av det å være matlei. Prøver mitt beste på å variere. Noen dager kan han plukke i tørrfôret, men neste dag så spiser han alt, eller plukker ut noe annet. Men alt blir spist til slutt allikevel. Går vell etter dagsformen ts Anonymkode: 863dd...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå