Gå til innhold

økonomiske problemer.. eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 1000 kr lite i måneden?

Det skal da dekke mat/sand til katt (200 kr). Mat til meg. Buss (32 kr x 4) og medisiner (300 kr i måneden). 
Er det lite eller mye? 

Anonymkode: f73bf...717

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er altfor lite! 1000 kroner i måneden til mat er under halvparten av hva Statens Institutt For Forbruksforskning (SIFO) mener en singel person bruker på mat i måneden. Det normale for en person er å spise for 2500,- pr mnd. Da er det beregnet moderat til beskjedent forbruk. Har du kjæledyr, kommer det i tillegg.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Million skrev:

Det er altfor lite! 1000 kroner i måneden til mat er under halvparten av hva Statens Institutt For Forbruksforskning (SIFO) mener en singel person bruker på mat i måneden. Det normale for en person er å spise for 2500,- pr mnd. Da er det beregnet moderat til beskjedent forbruk. Har du kjæledyr, kommer det i tillegg.

Oy, er det så ille? 

Så da kan jeg søke sosialhjelp? Er det sosialhjelp jeg skal søke?
Vet ikke hva jeg skal gjøre. Må innom NAV å høre. 
ts

Skrevet

Hva mener du er 1000kr lite? Hvor gammel er du? Bor du hjemme? Hvordan betaler du husleien?

Om du bor hjemme så trenger du ikke mer enn 1000kr. Om du tjener mer penger men sløser bort alt så er ikke det nav sitt problem

Anonymkode: 0da5c...d4d

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal da dekke mat/sand til katt (200 kr). Mat til meg. Buss (32 kr x 4) og medisiner (300 kr i måneden). 
Er det lite eller mye? 

Det sier vel seg selv at under 400 kroner til mat i måneden er lite...? 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er 1000kr lite? Hvor gammel er du? Bor du hjemme? Hvordan betaler du husleien?

Om du bor hjemme så trenger du ikke mer enn 1000kr. Om du tjener mer penger men sløser bort alt så er ikke det nav sitt problem

Anonymkode: 0da5c...d4d

Jeg er 27. Bor alene, leier. 1000 kr er etter husleie og faste regninger. 

Jeg har klart meg ved å kjøpe kyllingfilet i Sverige. 900 g for 29 kr. Jeg lager meg nudler med en halv kyllingfilet. Det koster 3 kr for nudler, så måltidet blir billig. 
En kyllingkjøttdeig koster 19 kr, den deles opp i 3 porsjoner.
500 g pasta til 6 kr.
4 pakk spagettsaus til 19 kr, hvor hver pose blir delt opp i 3.
Så "spaghetti" er billig.
Tips til andre som ikke er så glad i bønner. Ser bønner og linser blir ofte nevnt som billig middag. Liker det ikke selv, så må være litt kreativ :)

Har en del havregrynt som jeg har fått fra tante som ikke likte det. Er i en stor boks, vet ikke hvilken type det er eller hva det koster. Bruker vann, ikke melk. 

Jeg klarer meg greit. Tøft, ja. men vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve på dette.
En gang i blant kan jeg kjøpe en banan eller eple og har med havregrøten.  
Skal på et par jobbintervjuer neste uke, ser etter noe ny jobb hele tiden. Men vet aldri hvor lenge jeg må vente. Da oppsigelsen kom brått på (nedbemanning). 

Holder på å ser på NAV sine sider. 
Men det er jo en jungel med sider der. Noen tips til hva jeg skal se etter? Vet ikke hva slags rettigheter jeg har. Har aldri opplevd å være arbeidsløs før. Kun da jeg bodde hjemme og var imellom to jobber. Men da var det ingen krise, siden jeg bodde hjemme. 

ts

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 27. Bor alene, leier. 1000 kr er etter husleie og faste regninger. 

Jeg har klart meg ved å kjøpe kyllingfilet i Sverige. 900 g for 29 kr. Jeg lager meg nudler med en halv kyllingfilet. Det koster 3 kr for nudler, så måltidet blir billig. 
En kyllingkjøttdeig koster 19 kr, den deles opp i 3 porsjoner.
500 g pasta til 6 kr.
4 pakk spagettsaus til 19 kr, hvor hver pose blir delt opp i 3.
Så "spaghetti" er billig.
Tips til andre som ikke er så glad i bønner. Ser bønner og linser blir ofte nevnt som billig middag. Liker det ikke selv, så må være litt kreativ :)

Har en del havregrynt som jeg har fått fra tante som ikke likte det. Er i en stor boks, vet ikke hvilken type det er eller hva det koster. Bruker vann, ikke melk. 

Jeg klarer meg greit. Tøft, ja. men vet ikke hvor lenge jeg klarer å leve på dette.
En gang i blant kan jeg kjøpe en banan eller eple og har med havregrøten.  
Skal på et par jobbintervjuer neste uke, ser etter noe ny jobb hele tiden. Men vet aldri hvor lenge jeg må vente. Da oppsigelsen kom brått på (nedbemanning). 

Holder på å ser på NAV sine sider. 
Men det er jo en jungel med sider der. Noen tips til hva jeg skal se etter? Vet ikke hva slags rettigheter jeg har. Har aldri opplevd å være arbeidsløs før. Kun da jeg bodde hjemme og var imellom to jobber. Men da var det ingen krise, siden jeg bodde hjemme. 

ts

Oppsigelse ? da får du jo dagpenger på flekken. Bare dokumenter ovenfor NAV at du har blitt oppsagt. 

Du bør ikke vente lenge ....det kuttes velferdsstaten hele tiden nå. Våre nye landsmenn skal også ha mat på bordet. 
De får mer til mat enn deg i mnd så ja du ligger ganske på smertegrensa. 

Anonymkode: 1b71d...ee2

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsigelse ? da får du jo dagpenger på flekken. Bare dokumenter ovenfor NAV at du har blitt oppsagt. 

Du bør ikke vente lenge ....det kuttes velferdsstaten hele tiden nå. Våre nye landsmenn skal også ha mat på bordet. 

oh.. dagpenger. det har jeg ikke tenkt på. 
Må innom NAV i morgen. Takk for rådet! Herregud er det mulig å være så dum. Har aldri hatt noe med NAV å gjøre, så aner ikke hvilke rettigheter jeg har. 

Takk gud for KG! 

ts

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må innom NAV i morgen. Takk for rådet! Herregud er det mulig å være så dum. Har aldri hatt noe med NAV å gjøre, så aner ikke hvilke rettigheter jeg har. 

Takk gud for KG! 

ts

Det ordner seg, vet du.

Lykke til.  ☺

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk gud for KG! 

ts

Det er jo denne støtten du betaler gjennom skatt og alt det der hele livet ...hvor lenge siden du har blitt arbeidsledig ? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo denne støtten du betaler gjennom skatt og alt det der hele livet ...hvor lenge siden du har blitt arbeidsledig ? 

slutten av juli. Siste lønn var i August. 

Må nok bare dra innom NAV. For jeg vet ikke om jeg får de jobbene jeg har søkt på enda. 
ts

Skrevet

Ja, kontakt nav i morgen, du har rett på arbeidsledighetspenger. Om du er nedbemannet, ta med skrivet fra jobben der det står at du måtte gå grunnet nedbemanning, med en sluttdato på det og la nav ta en kopi av det (antar de vil ha det)

Så søker du alså arbeidsledighetspenger, dette er 62,4% av tidligere inntekt, og du har rett til å ha denne inntil 2 år, om du ikke finner jobb.

Anonymkode: 9379e...570

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kontakt nav i morgen, du har rett på arbeidsledighetspenger. Om du er nedbemannet, ta med skrivet fra jobben der det står at du måtte gå grunnet nedbemanning, med en sluttdato på det og la nav ta en kopi av det (antar de vil ha det)

Så søker du alså arbeidsledighetspenger, dette er 62,4% av tidligere inntekt, og du har rett til å ha denne inntil 2 år, om du ikke finner jobb.

Anonymkode: 9379e...570

takk for rådet. Skal samle sammen papirer og ta turen innom i morgen.

ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lite eller mye? 

For uka kan det gå men ikkee for månden.

Anonymkode: 61d6c...b01

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at vaare nye landsmenn faar mer til mat enn andre? Mottar du tjenester fra NAV, har du mottatt tjenester fra NAV selv?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Linnea27 skrev:

Hvorfor tror du at vaare nye landsmenn faar mer til mat enn andre? Mottar du tjenester fra NAV, har du mottatt tjenester fra NAV selv?

Fordi man sitter igjen med ca 6000 til livsopphold etter alt annet til seg selv på laveste sats hos NAV. Og de aller fleste personer med islam bakgrunn er her grunnet NAV velferdsordningen. De burde jo bodd i sitt eget land eller i værste fall et land med islam styre om det ikke var sant. Men det vil dem ikke, de vil ikke respektere et demokrati engang, de vil bare ha.

Anonymkode: 7041a...806

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man sitter igjen med ca 6000 til livsopphold etter alt annet til seg selv på laveste sats hos NAV. Og de aller fleste personer med islam bakgrunn er her grunnet NAV velferdsordningen. De burde jo bodd i sitt eget land eller i værste fall et land med islam styre om det ikke var sant. Men det vil dem ikke, de vil ikke respektere et demokrati engang, de vil bare ha.

Tja, noen flyktninger faar jo hjelp, men de flykter jo akkurat fra den undertrykkelsen du er redd for og forbinder med islam, nettop fordi de har kempet mot den i sine hjemland. Men NAV skiller ikke mellom etnisk norske eller utlendinger naar de deler ut sosialstotte, det er noyaktig like magert. Det skal ikke vaere attraktivt aa gaa paa NAV, arbeid skal vaere en gulrot. INGEN blir rike av aa gaa paa NAV. 

Ellers saa anbefaler jeg deg aa lese om denne karen, du kan takke han  for at vi har raad til en del av velferdsordningene vaare: https://psmag.com/how-farouk-al-kasim-saved-norway-from-its-oil-6b6186ecd21a#.7yez9f1oa

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du brukt halvparten av energien du bruker til å bekymre deg for muslimer til å lese deg opp på NAV.no hadde du visst at dette er det reneste vås.

Anonymkode: 3229d...698

• Liker 8
Skrevet

Ja her har du krav på dagpenger, så gå rett til NAV :)
En ting er å ikke ønske å "gå på NAV", en annen er å bruke de rettigheter man har når det trengs. For vi skatter ganske mye hver mnd, og bare rett og rimelig å få igjen bittelitt av det når det faktisk trengs. Staten tvangssparer for deg slik at du skal klare deg når det er utfordringer på inntektsfronten. Lykke til med jobbjakten!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...