Gå til innhold

Hvordan bli god til å løpe langt og lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har lyst til å bli flink til å løpe langt og lenge, lyst til å delta i maraton. Planen er å ha en løpeøkt hver morgen før jobb. Styrketrening tar jeg på kveldstid. Noen tips?

Anonymkode: 30d75...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk hjelp av en sporty eldre dame/PT. 

Hvor dårlig/god kondis har du? Det bør du ha som utgangspunkt hele veien. 

Begynn med å varme opp, så tar du intervaller. For eksempel: Jogg rolig i 3 min. Øk farten i 1 min. Slakk ned igjen i 1 min. Jogg rolig i 3 min. Slakk ned i 1 min. Øk farten i 2 min. 

Etterhvert som kondisen øker, øker du på minuttene. Etterhvert, tro det eller ei, kan du jogge ganske lenge. Som igjen fører til løping.

Anonymkode: 299ac...8ce

Skrevet

Hva er utgangspunktet ditt? Vanskelig å gi råd når du ikke sier hvor fort og langt du løper per i dag.

Anonymkode: 7ff3d...b5e

Skrevet

Det er viktig å trene variert, både i lengde og intensitet på løpeøktene, og med alternativ trening for styrke og fleksibilitet. Vil ikke anbefale å begynne med løping hver morgen hvis du ikke har trent noe særlig før. Det er oppskriften på skade. Begynn med tre løpeøkter i uka, bygg opp distansen gradvis og så kan du øke etter hvert.

Husk at dersom du ønsker å løpe maraton må et par av løpeøktene bli ganske lange. Det er ikke så lett å få til før jobb om morgenen.

Det finnes mye nyttig informasjon og treningsprogrammer. Anbefaler boka Maraton av Jack Waitz.

Anonymkode: 398f1...0f6

• Liker 1
Skrevet

Finnes masse gode treningsopplegg til maraton hvis du søker litt.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk hjelp av en sporty eldre dame/PT. 

Hvor dårlig/god kondis har du? Det bør du ha som utgangspunkt hele veien. 

Begynn med å varme opp, så tar du intervaller. For eksempel: Jogg rolig i 3 min. Øk farten i 1 min. Slakk ned igjen i 1 min. Jogg rolig i 3 min. Slakk ned i 1 min. Øk farten i 2 min. 

Etterhvert som kondisen øker, øker du på minuttene. Etterhvert, tro det eller ei, kan du jogge ganske lenge. Som igjen fører til løping.

Anonymkode: 299ac...8ce

Skal man bli god til å løpe langt og lenge er det langturer som gjelder. Intervalltrening er bra til å spisse formen mot konkurranser, men uten et solid grunnlag av rolige langturer blir effekten av intervalltrening ikke på langt nær så god.

De som driver med utholdenhetsidretter på høyt eller middels høyt nivå trener omtrent 80% rolige langturer, der pulsen er under syreterskelen hele tida, og bare 20% av treningene brukes til interevaller.

• Liker 1
Gjest Lillemøy
Skrevet
3 minutter siden, Wiggins skrev:

Skal man bli god til å løpe langt og lenge er det langturer som gjelder. Intervalltrening er bra til å spisse formen mot konkurranser, men uten et solid grunnlag av rolige langturer blir effekten av intervalltrening ikke på langt nær så god.

De som driver med utholdenhetsidretter på høyt eller middels høyt nivå trener omtrent 80% rolige langturer, der pulsen er under syreterskelen hele tida, og bare 20% av treningene brukes til interevaller.

Korrekt! 
Har løpt noen maraton. Det som er kjedelig i mine øyne er at det er veldig tidkrevende, nettopp fordi man må øve på å løpe langt.  Men jeg har også venner som klarer å løpe maraton en gang eller to i året uten å trene så seriøst som det jeg har gjort foran mine. Men da må du være vant til distansen og ikke ha noen ambisiøse tidsmål. For sånne konkurransemennesker som meg er det derimot umulig, klarer ikke å løpe maraton kun for opplevelsens skyld. 
Masse gode maraton-bøker der ute, Grethe Waitz hadde også en som jeg brukte med stor suksess, finnes lett å finne brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...