Gå til innhold

Hva kan kan man forvente av en 12 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til nå, jobbet 50% stilling. Jeg har hatt halve dager og hatt den luksusen at jeg har vert hjemme tidlig, ryddet, vasket, laget middag. Derfor har jeg ikke brydd meg så mye om at det har vert rotete i huset fra morgenen og at 12 åringen i huset ikke har ryddet etter seg.

Nå skal jeg begynne i 100% stilling. Derfor føler jeg at vi må endre litt må rutinene og forventningene her i huset. 

Jeg tenker at tolvåringen bør kunne ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp en maskin med klær og sørge for at huset er ryddig til jeg kommer hjem. Jeg vil påstå at dette tar max! en halvtime hver dag dersom hun er effektiv. Siden hun er hjemme rundt 14.00 hver dag, så rekker hun både dette og har alikevell god tid til lekser og til å gjøre seg klar til trening ol. før jeg kommer hjem til halv fire. Da kan jeg begynne rett på middagen slik at alle får spist før hun og faren drar videre til diverse fritidsaktiviteter. Da forventer jeg også at hun tar seg litt av fireåringen slik at middagen faktisk blir ferdig mens jeg holder på. 

Høres jeg ut som en militærstemamma da om jeg forventer dette? 

På denne alderen passet jeg min lillebror hver ettermiddag og sørget alltid for at huset var ryddig og at vi fikk i oss mat mens min mor var på seinvakt, derfor synest jeg ikke at dette er urimelig. Men i dag er jo litt annerledes enn før.. eller er det det?

Anonymkode: e3c37...6cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker det kan bli brå overgang dersom hun til nå har gjort ingenting, så ville i så fall innført det litt gradvis. Å rydde huset kan være en litt diffus oppgave. Hun bør i alle fall slippe å bruke ettermiddagen på å plukke opp etter fireåringen. Det kan heller fireringen få hjelp med å gjøre selv før leggetid, for eksempel. Og så tenker jeg en fireåring bør være i stand til å underholde seg selv mens middagen lages, så tolvåringen slipper å være barnepike.

Edit: Jeg har ikke tolvåring, men jeg har en fireåring og det over forventer jeg av ham. Tenker det er urettferdig å sette tolvåringen i sving med ting fireåringen kan gjøre selv, som å rydde etter seg (med hjelp) og leke for seg selv.

Endret av Hactar
  • Liker 19
Skrevet

Syns vel ikke at rydding av huset bør være hennes jobb alene. At hun rydder sitt er jo greit,men hallo,alle må vel rydde sitt eget ?

Resten virker jo greit,men litt ambilavent til om hun også skal passe 4-åringen.

Skrevet

Jeg synes at det er litt for mye forlangt at en 12-åring skal bruke en halvtime hver dag på å rydde i huset, samt ta seg av et søsken på 4. Jada, barn bør hjelpe til hjemme og det å tømme oppvaskmaskinen er ikke mye og heller ikke det å henge opp en klesvask, men det bør ikke være 12åringens ansvar å holde huset ryddig...

og du kan ikke bare komme med disse kravene sånn helt ut av det blå. Du bør gi henne oppgaver og så jobbe dere frem til ett opplegg som funker for dere begge to, ikke bare deg.

Anonymkode: 4c4c3...0a0

• Liker 17
Skrevet

Jeg lagde middag uten problemer da jeg var 12 år, så jeg skjønner ikke at det skulle være vanskelig for henne å utføre dise oppgavene. Du undervurderer henne tydeligvis. En tolvåring er ikke et lite barn.

Skrevet

Jeg tror det der tar lenger enn en halvtime. Syns det går en evighet når jeg skal henge opp klær, spesielt om der er mye sokker. Jeg syns også det blir en brå overgang. Ville gitt henne valget om å gjøre en av de to tingene om dagen. Da føler hun litt mer frihet og det er en mykere start

Anonymkode: 82994...92f

• Liker 4
Skrevet

Sånne spørsmål er så vanskelig å svare på når man ikke kjenner familien og rutinene, og de menneskene som utgjør den. Umiddelbart tenker jeg at man kan forvente at en tolvåring rydder etter seg selv, og holder rommet sitt ryddig. I tillegg syns jeg på generell basis at tolvåringer kan hjelpe til med å holde huset på stell ved å f. eks tømme oppvaskmaskina, eller starte middager (hvis hun har fått bygget seg opp noe kjøkkenerfaring). 

Men i dag har barn gjerne like lange arbeidsdager som oss (skole og lekser), i tillegg til at de gjerne er med på aktiviteter etter skoletid og i helger. Derfor tenker jeg at faste husarbeidsplikter som tar en halvtime hver ettermiddag kanskje i en hektisk hverdag kan gå utover barnets små pusterom (tid til å bare være barn). Men jeg vet ikke, det kommer nok veldig an på hvordan hverdagen til barnet er. Hvordan ser fars bidrag til husarbeid ut, f. eks?

Jeg tror det er lurt å tilnærme seg dette temaet på en smart måte sammen med barnet, og kanskje komme frem til noen løsninger sammen. Kanskje passer det ikke alltid å ha en halvtime husarbeid mellom skoledagen og leksene, for at det da vil gå slag i slag fra tidlig morgen til treningen er slutt. Men kanskje passer det bedre å både støvsuge huset og vaske badet en dag de slutter tidlig på skolen eller ikke har aktiviteter etterpå.

Jeg tror uansett at dette bør bygges på felles interesse for å ha det hyggelig hjemme/bidra til fellesen, enn nye, bråinnførte regler som må følges "fordi barna skal høre på de voksne".

• Liker 8
Skrevet

Det må vel gå an å komme til en overenskomst der utført arbeid er endel av ukelønnen?

Skrevet

Av 12 åringen vår forventer vi at h*n rydder etter seg, setter kopper og fat som h*n har brukt inn i oppvaskmaskinen, rydder rommet sitt og hjelper til når vi evt ber h*n om det. Tror akkurat den alderen er litt forvirrende for dem, de har nok med skole, fritidsaktiviter, venner og ikke minst hormonene som sakte men sikkert begynner å bruse i kroppen. Føler at det er an alder der nok søvn og rutiner er det viktigste,men om et par år vil vi nok kreve mer fra h*n. 

Anonymkode: a8d93...adb

• Liker 2
Skrevet

Det du nevner er helt greit å forvente. Det er slett ikke noe for mye.

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet

Hva er rydde hus? Jeg ville konkretisert det.

ta ut av oppvaskmaskin og henge opp klær er innenfor. Rydde hus er jeg mer usikker på.

Skrevet (endret)

Prøv med en ting i en ukes tid først, så gradvis mer? Eventuelt gi henne alle oppgavene hver mandag, så mandag og tirsdag osv.

Hva skal fireåringen og mannen din bidra med som de ikke gjør i dag? Er det kun 12-årigen som får merke at du skifter stillingsandel og som du gjør ting for i dag og vil forvente mer av framover? Kan det ikke være mannens ansvar at huset er ryddig for eksempel?  

Endret av Lou Salome
Skrivefeil
  • Liker 16
Skrevet

Jeg syns du er urimelig. Er enig med flere andre at hun kan holde rommet sitt ryddig og kanskje sette på potetene, men hva innebærer å rydde huset? Skal man få en 12-åring til å hjelpe til hjemme å må det være lystbetont og ikke preget av tvang. Her må hele ungeflokken hjelpe til, men da gjør vi jo ting sammen. Hjelper hverandre, mens vi har hyggelige samtaler og skratter og ler. Hadde jeg tvunget noen av de til å gjøre det eller det før jeg kom hjem fra jobb, så hadde det for det første ikke blitt gjort så mye og da hadde antagelig jeg blitt småsur. Og hadde de gjort det de fikk beskjed om så hadde nok de vært småsure... De har også ganske lange arbeidsdager og mine kjører i tillegg buss i 45 min hver vei til og fra skolen. Så husarbeid er fellesaktiviteter og ikke noe jeg tvinger de til å gjøre før jeg kommer hjem. 

Forøvrig... Hvor mye rot kan det egentlig bli av to voksne, en fireåring og en 12-åring?

• Liker 4
Skrevet

Når jeg skriver rydde huset, så mener jeg legge putene i sofaen skikkelig, legge sammens teppet hun har brukt dagen før, sette skoene pent i gangen, tørke av kjøkkenbenken(noe hun glemmer hver dag før skolen), plukke opp klær som ligger å slenger(som hun slenger fra seg) . Hun må ikke rydde etter fireåringen. Fireåringen rydder etter seg selv. Og andre småting.. Ikke noe hokus pokus.. Vi har det ikke rotete hjemme, men det kan fort bli det, dersom vi ikke rydder sammen.. Da slipper jeg å bruke ti femten minutter på å rydde istedet for å lage middag så hun rekker å spise før treningen.. Fireåringen er ofte sliten og sutrete/klengete etter barnehagen, så veldig vanskelig når jeg er stresset. Da hjelper det om tolvåringen hjelper til ved å for eksempel leke litt/skru på barnetv/gå en liten tur ut ol.. Er dette virkelig så galt? Moren min drev nok med barnemisshandling.. Stakkars meg..

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skriver rydde huset, så mener jeg legge putene i sofaen skikkelig, legge sammens teppet hun har brukt dagen før, sette skoene pent i gangen, tørke av kjøkkenbenken(noe hun glemmer hver dag før skolen), plukke opp klær som ligger å slenger(som hun slenger fra seg) . Hun må ikke rydde etter fireåringen. Fireåringen rydder etter seg selv. Og andre småting.. Ikke noe hokus pokus.. Vi har det ikke rotete hjemme, men det kan fort bli det, dersom vi ikke rydder sammen.. Da slipper jeg å bruke ti femten minutter på å rydde istedet for å lage middag så hun rekker å spise før treningen.. Fireåringen er ofte sliten og sutrete/klengete etter barnehagen, så veldig vanskelig når jeg er stresset. Da hjelper det om tolvåringen hjelper til ved å for eksempel leke litt/skru på barnetv/gå en liten tur ut ol.. Er dette virkelig så galt? Moren min drev nok med barnemisshandling.. Stakkars meg..

Så fireåringen, som er ditt biologiske barn, rydder etter seg selv. Men stebarnet gjør det ikke... Snodig det der. 

Anonymkode: 2ab02...cce

• Liker 7
Skrevet

Og hvor er far? Smuler ikke han, kan ikke han tørke av kjøkkenbenken etter seg og sette på plass noen puter? Er ikke 12-åringen mye med andre venninner hjem etter skolen nå og spiser der, kommer hun kjapt til å gjøre det. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at 12-åringen bør bidra og det med å sette inn i oppvaskmaskinen og henge opp klær høres absolutt rimelig ut. Derimot er jeg mer usikker på "rydde huset". Slik du beskriver de oppgavene så høres det greit nok ut, mens når du skriver "rydde huset" så blir det mer flytende og det høres mer voldsomt ut. Jeg tror det er lurt å spesifisere litt mer. Hva med noe i retning dette: 

• Sette inn i oppvaskmaskin.
  • Henge opp tøy.
  • Holde eget rom ryddig (bli enig om hva som er ryddig nok - sannsynligvis har dere litt ulik oppfatning av akkurat det ;)  ).
  • Støvsuge stuen en gang i uken. 

Det er mer konkret enn "rydde huset". Jeg synes ikke hun skal være nødt til å ta seg av en sliten og småsurvete fireåring hver dag selv om det ikke er urimelig å vente at hun gjør det en gang i blant hvis du er opptatt med noe annet. 

Endret av Cata
  • Liker 10
Skrevet

Jeg måtte hjelpe til noe da jeg var 12, delta i rydding og ukentlig husvask, sette på poteter, dekke bord, vaske opp osv. Jeg kan imidlertid ikke huske at jeg noensinne gjorde husarbeid alene. Det var jo noe vi bidro med sammen. Sette på plass egne sko og eget tøy, selvsagt, rydde eget rom, men ikke plikter som skulle gjøres alene når man var så heldig å være alene hjemme. Jeg gjorde ikke lekser heller uten andre tilstede i huset, og tok ikke ut og inn av oppvaskmaskin uten at foreldrene mine var der og gjorde noe annet. 

Anonymkode: bcfa4...ab9

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du forventer at hun skal rekke ganske mye på 1,5 time... så når hun kommer sliten hjem fra skolen så skal hun gå rett igang med husarbeid og lekser, og når du kommer hjem 15.30 så skal hun passe småsøsken før hun igjen drar rett ut på frititsaktiviteter. 

De har endel lekser i den alderen der, 12 år da går hun enten siste året på barneskolen eller har nettopp begynt på ungdomskolen. De fleste liker også å få slappet av litt i et lite kvarter eller noe sånt når de kommer hjem fra skolen før de setter seg ned med leksene. Ta seg ei frukt og bare lande litt etter en lang skoledag. 

Jeg er helt for at unger skal delta hjemme, absolutt, men de må være en balanse.

Du nevner ikke faren. Kan ikke han delta litt mere med husarbeid nå når du øker i stillingsprosent? Hvorfor skal 12-åringen være den som må dra lasset mere hjemme for at du skal jobbe fullstilling? 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...