Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Noen sier at det er noe godt i alle mennesker. Men stemmer egentlig dette ? Er det virkelig noe godt i alle mennesker ?
stan Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Ja. Tror ikke det er noe gen for godhet eller ondhet. Livet former mennesker så noen framstår som gode eller onde. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Det kommer an på hvordan man forholder seg til det. Om man må være født god for å være god, er vi verken god eller ond. Om vi tenker på intuisjon og instinkter, så er vi samarbeidsvillige av natur. Anonymkode: 11dfd...8e6
Gjest Catalina Culès Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Alle har et valg. Ingen er født gode. Ingen er født onde. Det er alltid et valg.
Aamu Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Med mindre man er ren ateist så. Det ligger i oss, men noen jobber hardt for å undertrykke det og rasjonalisere alt.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Absolutt alle mennesker har noe godt i seg. Selv grusomme mennesker som Hitler, Stalin, Ted Bundy osv hadde gode sider og kunne virkelig bry seg om enkeltmennesker. Problemet er at de negative psykopatiske og mindre empatiske sidene overskygget alt annet. Anonymkode: a9be5...984
Gjest Belle âme Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 Det er noko positivt i alle mennesker, men det e og noko negativt.
Haru Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 det er vel helt subjektivt men jeg vil si det er det. Hitler hadde sine positive sider 1
Gjest Absolutt Skrevet 15. september 2016 #9 Skrevet 15. september 2016 Kan være enig i at selv grusomme mennesker har positive sider, men det behøver ikke bety at det er noe godt i de.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #10 Skrevet 15. september 2016 Jeg vet ikke helt hva hensikten med å tenke på den måten er "det er noe godt i alle mennesker". Altså om en person dreper og torturerer mennesker, hvorfor skal vi bry oss om at han er glad i hunder og behandler hunder som konger? Jeg tror den type tenkning fører til at mennesker undervurderer menneskers "ondskap" og tror at alle mennesker kan snakkes til fornuft og bli "snille" om man bare viser dem nok kjærlighet. Dette stemmer ikke. I noen tilfeller er hjernen såpass inne i eget spor at personen ikke kan endres. Det er som å prøve å endre en intellektuelt tilbakestående person til å få 110 i IQ. Det går bare ikke, den personen er begrenset for alltid og vil alltid være en trussel og plage for andre. Anonymkode: 4ef21...ce7 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #11 Skrevet 15. september 2016 Kommer an på hva du mener med "godt". En ren psykopat kan være snill, for egen fornøyelse. Men de kan snu om på flekken. Så nei. Noen har ikke evnen til å være "gode", men de kan fremstå som det for å oppnå noe. Anonymkode: 83e6f...a76 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #12 Skrevet 15. september 2016 Den 14. september 2016 at 12.18, Aamu skrev: Med mindre man er ren ateist så. Det ligger i oss, men noen jobber hardt for å undertrykke det og rasjonalisere alt. Jeg er ren ateist. Er jeg ond? Anonymkode: 83e6f...a76 1
Aamu Skrevet 15. september 2016 #13 Skrevet 15. september 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ren ateist. Er jeg ond? Anonymkode: 83e6f...a76 Det vet du vel svaret på selv tenker jeg. Eller vet du ikke, og må få svaret fra meg?
QuestionEverything Skrevet 15. september 2016 #14 Skrevet 15. september 2016 Den 12.9.2016 at 14.11, Aragorn II Elessar skrev: Noen sier at det er noe godt i alle mennesker. Men stemmer egentlig dette ? Er det virkelig noe godt i alle mennesker ? Først så må vi vel ha en konkret, objektiv definisjon på "god" og "ond".
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 15. september 2016 #15 Skrevet 15. september 2016 Et øyeblikk siden, QuestionEverything skrev: Først så må vi vel ha en konkret, objektiv definisjon på "god" og "ond". Det er alltid noen som ikke er i stand til å svare på enkle spørsmål.
makkapakka Skrevet 15. september 2016 #16 Skrevet 15. september 2016 jeg tror det, men fy faen så mange ganger jeg har tatt feil...
QuestionEverything Skrevet 15. september 2016 #17 Skrevet 15. september 2016 5 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev: Det er alltid noen som ikke er i stand til å svare på enkle spørsmål. Det er ikke et enkelt spørsmål.
Gjest Lithe. Skrevet 15. september 2016 #18 Skrevet 15. september 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt hva hensikten med å tenke på den måten er "det er noe godt i alle mennesker". Altså om en person dreper og torturerer mennesker, hvorfor skal vi bry oss om at han er glad i hunder og behandler hunder som konger? Anonymkode: 4ef21...ce7 Det hadde gjort meg veldig nysgjerrig på hvordan personen tenkte/var/er/hvorfor. Er det medfødt? Er det skapt av oppvekst? Genetisk? Hva første til det? Hvordan tenker personen? Tenker personen? Hvorfor dreper h*n mennesker men ikke dyr? Elsker h*n dyr? And the list goes on. Instinktet vårt er å overleve i flokk så vi samarbeider med velvilje. Alle mennesker har gode og onde egenskaper. Endret 15. september 2016 av Lithe.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #19 Skrevet 16. september 2016 Den 15.9.2016 at 15.50, Lithe. skrev: Det hadde gjort meg veldig nysgjerrig på hvordan personen tenkte/var/er/hvorfor. Er det medfødt? Er det skapt av oppvekst? Genetisk? Hva første til det? Hvordan tenker personen? Tenker personen? Hvorfor dreper h*n mennesker men ikke dyr? Elsker h*n dyr? And the list goes on. Instinktet vårt er å overleve i flokk så vi samarbeider med velvilje. Alle mennesker har gode og onde egenskaper. Men da trenger man ikke blande inn begrepet om at "det fins noe godt i alle". Her ser du bort fra hvilke verdier som ligger til grunn for begrepet. For den holdningen handler mer om at man skal se det positive i mennesker, selv når de er rett ut drittsekker. Det handler ikke om man skal eller skal ikke prøve å forstå andre mennesker. Når du har voldtatt fem kvinner og sikter deg inn på en sjette, så kan man ikke komme og si "ja, men Ola er så flink med barn så jeg syns vi burde bruke han som barnevakt, det er jo noe godt i alle". Anonymkode: 4ef21...ce7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #20 Skrevet 17. september 2016 Den 15.9.2016 at 15.26, Aamu skrev: Det vet du vel svaret på selv tenker jeg. Eller vet du ikke, og må få svaret fra meg? På overskriften svarte du; "med mindre man er ren ateist". Da mener jo du at det ikke finnes noe godt i alle mennesker, om de er ateister. Misforsto jeg noe her? Anonymkode: 83e6f...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå