Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Scorpiah
Skrevet

Hva synes dere er den beste måten å ha orden i økonomien på når en akkurat har flyttet sammen?

:roll:

mvh.

Scorpiah

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk opprettet en felles konto som begge har kort til. Der settes det inn en viss sum hver mnd (autotrekk fra lønnskonto).

Pengene her skal dekke mat, husleie/lån, månedskort, bensin, strøm, osv, osv.

Resten av lønnen er til eget forbruk.

Man må selv velge om man skal ha alt forbruk fra felleskontoen (overføre mye til den, bruke den også til klær, frisør osv), eller om man skal ha denne typen forbruk som egne utgifter fra egen lønnskonto.

Vi har overført nesten all lønnen til felleskonto, og har bare igjen til presanger og litt dilldall på egne kontoer. Men dette er jo forutsatt at man er enige om økonomien, og at ikke en av partene har et voldsomt forbruk i forhold til den andre, slik at en part taper på ordningen. Vi har nokså lik lønn og nokså likt forbruk, noe som er en klar fordel!

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Da kona og jeg flyttet sammen var det fordi vi satses alt på forholdet - vi skulle jo bli gamle sammen. Derfor gjorde vi som Hegehi gjorde - lagde en felleskonto hvor nesten alle pengene våre gikk, med autotrekk. Denne kontoen hadde vi begge tilgang/kort til. Det var jo en selvfølge å ha felles økonomi da vi satset på hverandre og alt det som det innebar. Dessuten snakket vi om det hvis kona skulle kjøpe "kjole" og jeg "fiskeutstyr". Det har gått utmerket i over 20 år, men vi har da kranglet om noen ting opp gjennom tiden, men aldri økonomi.

Dere har vel flyttet sammen for å satse på forholdet deres og hverandre, ikke sant?

Skrevet

Vi har gjort det på samme måte som Kaffegjesten og hegehi.

I realiteten er all økonomi felles. Vi blir enige hvis en skal noe som koster mye.

Skrevet

Hos oss er det slik at jeg betaler husleie til ham, mat kjøper vi annenhver gang og bensinutgiftene deler vi i to...

Ha "alt" felles er sikkert fint når man vet at man skal bo sammen resten av livet, men ikke enormt praktisk om man er unge og ikke er 100% sikker.. Blir så vanskelig å vite hva som er hvem sitt.

Skrevet
Hos oss er det slik at jeg betaler husleie til ham, mat kjøper vi annenhver gang og bensinutgiftene deler vi i to...

Ha "alt" felles er sikkert fint når man vet at man skal bo sammen resten av livet, men ikke enormt praktisk om man er unge og ikke er 100% sikker..  Blir så vanskelig å vite hva som er hvem sitt.

Samme her.

Skrevet

Vi splitter alle regninger i to, og har en egen konto for mat og "husholdningsting" som begge har kort til. Begge setter inn et like stort beløp hver måned.

Resten av pengene bruker vi som vi vil, uten at den andre legger seg oppi det.

Vi ser for oss at vi ettersom det kommer hus og barn inn i bildet (er samboere i liten leilighet nå) kommer til å betale et større beløp inn til felleskontoen, men for oss begge er det likevel viktig å ha noen penger som er bare våre, og som vi kan gjøre som vi vil med.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Meg og kjæresten er jo veldig unge og er bare studenter, så vårt forhold og vår økonomi er nok litt mer sårbar kanskje?

Men vi deler alle felles regninger i to, han betaler dem og jeg overfører min halvdel til hans konto. Det er lettest for oss iallefall :)

Skrevet
Ha "alt" felles er sikkert fint når man vet at man skal bo sammen resten av livet' date=' men ikke enormt praktisk om man er unge og ikke er 100% sikker.. Blir så vanskelig å vite hva som er hvem sitt.[/quote']

Med felles konto for felles utgifter har man ordnet nettopp det at man kanskje ikke "er for evig". Når man betaler felles utgifter (mat, husleie, strøm osv) fra felles konto så er det ikke noe å krangle om dersom det blir slutt og ingen trenger å sitte igjen pengelens med følelsen av å ha forsørget den andre.

Vi laget en konto som vi begge to har visakort på, denne bruker vi til å handle mat og betale regninger. Vi betaler begge inn der hver måned, han litt mer enn meg siden han tjener litt mer enn meg, og det vi har igjen på egne lønnskontoer kan vi bruke på oss selv - til "kjole" og "fiskestang" som Kaffegjesten sier. Større ting som f.eks ny vaskemaskin betaler vi enten halvparten hver, eller den som har mest penger akkurat da (eller mest lyst på den tingen) betaler hele tingen - men da er det også bare hans/min eiendom.

Gjest Tristessa
Skrevet

Siden vi er studenter og ganske ferske samboere med forskjellig økonomisk situasjon og behov, betaler vi 50/50 i mat, husleie, kabel-tv og bredbånd. Det som blir til overs er våre egne penger. Egentlig et ganske greit konsept, siden jeg overfører alle faste utgifter med en gang lån/stipend kommer og dermed sitter igjen med penger jeg kan bruke på meg selv, samtidig som jeg vet at jeg har råd til mat og husvære og sånt for resten av måneden. Når man har så lite penger som student, ser jeg ikke fordelene med felles økonomi...

Skrevet
... jeg ser ikke fordelene med helt felles økonomi uansett, jeg, Tristessa. Men det er kanskje fordi vi tjener noenlunde like mye, og har litt forskjellig forhold til penger sånn at det er veldig greit om vi har våre egne penger som vi kan bruke akkurat som vi vil.
Gjest lilletroll
Skrevet

Vi har èn konto der både lønningen min og hans kommer inn. Begge har selvfølgelig kort. Alle penger flyter over i hverandre, og det er ikke noe "ditt" og "mitt"

Wouldn't want it any other way!!

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Vi har en felles konto der vi setter inn et bestemt beløp hver mnd. Dette skal dekke lån,strøm,forsikring og alle andre regninger. Det vi har igjen på lønnskontoene våre bruker vi på akkurat det vi vil.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da vi var samboere hadde vi "vår", "min" og "hans" økonomi. Dette systemet holdt vi til den dagen vi giftet oss. Da ble alt felles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...