Lexica Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Hei, jeg har noen spørsmål ang valpekjøp. Jeg spør for at jeg ikke vet, ikke for at jeg er gjerrig, så håper på seriøse svar. Vi har nettopp kjøpt oss en rasehund hvor stamtavle var inkludert/et selvfølge. Når vi hentet valpen fikk vi beskjed om at vi ikke får den med "i dag" for eier av valpens far har ikke signert stamtavlen. Den er derfor ikke gyldig og ligger klar til signering. Oppdretter får ikke tak i han og han har ikke gitt en grunn. Han svarer ikke på tlf, mail eller melding. Dvs at vi har en rasehund uten stamtavle som vi ikke kan bruke i avl, som var hensikten. Oppdretter sa at de har 6 måneder på seg til å få stamtavlen i orden, hvis ikke så har vi ikke stamtavle på han, og kan bare brukes som familiehund, noe jeg kan leve med. Men vi har betalt for hund med stamtavle, og i følge forsikring har hunden ingen "bruksverdi". Den er altså ikke verdt det vi har betalt for han. Vil vi ha krav på deler av pengene tilbake fra Oppdretter om de ikke får i orden stamtavle? Mtp at vi har betalt for en rasehund med stamtavle, ikke en familiehund. Jeg kunne spurt Oppdretter, men tørr ikke helt enda da det i bunn og grunn ikke er deres feil og går ut over de også. Så vil ha alt på det klare før jeg begynner å påstå eller kreve noe.
Aamu Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Det vil jeg tro, ja, eventuelt at du hever kjøpet. 2
stan Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Du har jo ikke fått det du har betalt for. Selv om det kanskje ikke er oppdretter sin skyld, så er det oppdretter sitt ansvar å få dette i orden. Hvis ikke, har du krav på å gjøre om på kjøpet, eller få redusert pris. Det er jo fint om du er fornøyd med hunden som familiehund, men det er jo krise om du faktisk hadde ønske eller planer om å stille ut eller avle hunden. Håper det ordner seg. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 10 minutter siden, Aamu skrev: Det vil jeg tro, ja, eventuelt at du hever kjøpet. Dette. Jeg regner med dere har kjøpekontrakt? Anonymkode: 3cbb3...80a
Gjest Gia_ Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 (endret) Dersom eier av hannhund ikke signerer får du nok heva kjøpet, og om du ønsker å beholde den likevel så får du nok prisreduksjon, som man gjør om hunden fks kun får en testikkel ol. Råder deg å kontakte NKK før du henvender deg til oppdretter, de kan si litt mer hva du har rett på, og hva som er vanlig prosedyre. Endret 12. september 2016 av Gia_
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 Hev kjøpet. Anonymkode: 910f6...e77
xinnia Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 Om den blir avlshund eller ikke har man aldri noen garanti for uansett når man kjøper en valp, men klart har man i kontrakten at hunden skal registreres så skal den selvfølgelig det... I dag tar de aller fleste og forhåndsregistrerer valpene- dette forderer selvsagt at oppdretter har gjort jobben sin- Det kan være mange grunner til at hannhundeier ikke vil signere papirene- den første er gjerne at oppdretter IKKE har betalt avtalt parringsavgift, det kan også være at hannhund eier ikke har papirene i orden.. Gå inn på dogweb og sjekk at både mor og far er registrert... 2
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette. Jeg regner med dere har kjøpekontrakt? Anonymkode: 3cbb3...80a Har fått med kjøpsavtale ja
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 12. september 2016 43 minutter siden, xinnia skrev: Det kan være mange grunner til at hannhundeier ikke vil signere papirene- den første er gjerne at oppdretter IKKE har betalt avtalt parringsavgift, det kan også være at hannhund eier ikke har papirene i orden.. Gå inn på dogweb og sjekk at både mor og far er registrert... Det er dette vi alle stiller stort spørsmål ved. Hundefar er registrert. Om oppdretter ikke har betalt ønsket parringsavgift vet jeg ikke, men det burde de i så tilfelle opplyse oss kjøpere om. De sa det hadde ingen anelse om hvorfor han ikke var kontaktbar, og ville kontakte både NKK ,og evt gi oss kjøpere nummeret til hundefars eier for å purre.
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2016 Takk for svar til alle. Da har jeg en trygghet og vet at jeg har retten på min side om det skulle oppstå noe kluss videre, om stamtavlen ikke går i orden. Oppdretter hadde aldri vært borti lignende tideligere, og jeg vet at de er seriøse oppdrettere. Men jeg visste ikke hva jeg hadde rett på og ikke, for det hadde vært rart om jeg ikke hadde krav på noe uten stamtavlen i boks.
xinnia Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 2 timer siden, Lexica skrev: Takk for svar til alle. Da har jeg en trygghet og vet at jeg har retten på min side om det skulle oppstå noe kluss videre, om stamtavlen ikke går i orden. Oppdretter hadde aldri vært borti lignende tideligere, og jeg vet at de er seriøse oppdrettere. Men jeg visste ikke hva jeg hadde rett på og ikke, for det hadde vært rart om jeg ikke hadde krav på noe uten stamtavlen i boks. Men da er det egentlig ikke oppdretteren som kan lastes for dette - men regner med at oppdretter tar kontakt med NKK og ber om råd og hjelp der.. dersom oppdretter har gjort alt etter avtale..og kan dokumentere det, her er det jo hannhund eier som er en "drittsekk" . NKK kunne gå inn å fikse det.. vil jeg tro Hvor gammel er valpen? 1
ArtyFarty Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 6 timer siden, Lexica skrev: Hei, jeg har noen spørsmål ang valpekjøp. Jeg spør for at jeg ikke vet, ikke for at jeg er gjerrig, så håper på seriøse svar. Vi har nettopp kjøpt oss en rasehund hvor stamtavle var inkludert/et selvfølge. Når vi hentet valpen fikk vi beskjed om at vi ikke får den med "i dag" for eier av valpens far har ikke signert stamtavlen. Den er derfor ikke gyldig og ligger klar til signering. Oppdretter får ikke tak i han og han har ikke gitt en grunn. Han svarer ikke på tlf, mail eller melding. Dvs at vi har en rasehund uten stamtavle som vi ikke kan bruke i avl, som var hensikten. Oppdretter sa at de har 6 måneder på seg til å få stamtavlen i orden, hvis ikke så har vi ikke stamtavle på han, og kan bare brukes som familiehund, noe jeg kan leve med. Men vi har betalt for hund med stamtavle, og i følge forsikring har hunden ingen "bruksverdi". Den er altså ikke verdt det vi har betalt for han. Vil vi ha krav på deler av pengene tilbake fra Oppdretter om de ikke får i orden stamtavle? Mtp at vi har betalt for en rasehund med stamtavle, ikke en familiehund. Jeg kunne spurt Oppdretter, men tørr ikke helt enda da det i bunn og grunn ikke er deres feil og går ut over de også. Så vil ha alt på det klare før jeg begynner å påstå eller kreve noe. Kullet kan registreres flere år etter fødsel, når oppdretter får alle papirer i orden. Det er ikke noe krav om at det må gjøres innen valpene er 6 måneder, men eierskiftet må betales av oppdretter etter det. Inntil 6 måneder kan oppdretter omregistrere valp på ny eier gratis (gjelder en gang). 4 timer siden, Lexica skrev: Det er dette vi alle stiller stort spørsmål ved. Hundefar er registrert. Om oppdretter ikke har betalt ønsket parringsavgift vet jeg ikke, men det burde de i så tilfelle opplyse oss kjøpere om. De sa det hadde ingen anelse om hvorfor han ikke var kontaktbar, og ville kontakte både NKK ,og evt gi oss kjøpere nummeret til hundefars eier for å purre. Nei, det er ikke deres ansvar å purre på hannhundeier. Det er kun oppdretter som kan ordne papirarbeidet uansett. Har oppdretter forhåndsregistrert kullet? 1
WinterDawn Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 Nettopp vært i samme situasjon (nesten så jeg lurer på om vi har kjøpt fra samme oppdretter :)). Her ble avtalen (også skrevet i kontrakten) at dersom ikke papirene er i orden før hunden er seks mnd., får vi refundert 3500,- av kjøpesummen. Men vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke hunden til oppdrett eller utstilling uansett. Hadde det ligget til grunn for kjøpet ville jeg nok ha krevd tilbake mer.
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #14 Skrevet 12. september 2016 4 timer siden, xinnia skrev: Men da er det egentlig ikke oppdretteren som kan lastes for dette - men regner med at oppdretter tar kontakt med NKK og ber om råd og hjelp der.. dersom oppdretter har gjort alt etter avtale..og kan dokumentere det, her er det jo hannhund eier som er en "drittsekk" . NKK kunne gå inn å fikse det.. vil jeg tro Hvor gammel er valpen? Ja det var nettopp det jeg ville frem til. Jeg tror ikke oppdretter driver med noe tull. Og de sa selv at de vurderte å kontakte NKK selv, så regner med de gjør det om de ikke hører i fra han.
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #15 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Nei, det er ikke deres ansvar å purre på hannhundeier. Det er kun oppdretter som kan ordne papirarbeidet uansett. Har oppdretter forhåndsregistrert kullet? De står forhåndsregistrerte å venter på signatur. Så håper de får tak på han, og i det minste får en grunn.
xinnia Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 Et øyeblikk siden, Lexica skrev: De står forhåndsregistrerte å venter på signatur. Så håper de får tak på han, og i det minste får en grunn. Men om de står på forhåndsregistrering - tror jeg du bør ha litt is i magen.. Da vil det nok løse seg om litt ;-)
ArtyFarty Skrevet 12. september 2016 #17 Skrevet 12. september 2016 Et øyeblikk siden, xinnia skrev: Men om de står på forhåndsregistrering - tror jeg du bør ha litt is i magen.. Da vil det nok løse seg om litt ;-) Forhåndsregistrering gjøres uten hannhundeiers signatur.
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #18 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, WinterDawn skrev: Nettopp vært i samme situasjon (nesten så jeg lurer på om vi har kjøpt fra samme oppdretter :)). Her ble avtalen (også skrevet i kontrakten) at dersom ikke papirene er i orden før hunden er seks mnd., får vi refundert 3500,- av kjøpesummen. Men vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke hunden til oppdrett eller utstilling uansett. Hadde det ligget til grunn for kjøpet ville jeg nok ha krevd tilbake mer. Hahaha, det er godt mulig det er samme oppdretter. Som hun sa, de hadde aldri opplevd slik før, så er nok en sjelden situasjon. Hun sa at de hadde 6 måneder på seg å få i orden stamtavlen. I kjøpsavtalen står det ikke hvor mye vi får refundert om vi ikke får stamtavle, men ser ut til at vi har krav på delvis refusjon. Vi kommer nok til å beholde valpen selv uten stamtavle, men da høres det ut som det er på sin plass at oppdretter retter opp i ''summen'' :D . Vi hadde lyst å bruke den i avl om helsen er på topp til den tid, og man har betalt for det.
Lexica Skrevet 12. september 2016 Forfatter #19 Skrevet 12. september 2016 9 minutter siden, xinnia skrev: Men om de står på forhåndsregistrering - tror jeg du bør ha litt is i magen.. Da vil det nok løse seg om litt ;-) Krysser fingrene for det :D Alle papirer ligger klart, det er kun signatur som mangler. Er bare så merkelig at andre part ikke ønsker å signere. Han mottar ingen penger før han har signert.
ArtyFarty Skrevet 12. september 2016 #20 Skrevet 12. september 2016 5 minutter siden, Lexica skrev: Krysser fingrene for det :D Alle papirer ligger klart, det er kun signatur som mangler. Er bare så merkelig at andre part ikke ønsker å signere. Han mottar ingen penger før han har signert. Og han signerer ikke før han får pengene - spørs om ikke kjernen i problemet ligger her. Det er normen at tispeeier betaler hannhundeier, og får signerte papirer i retur. Noe annet anbefales ikke, da mange har opplevd å ikke få betalt om de først har signert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå