Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal trene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 25 år, jeg har egentlig ganske tynn beinbygning og naturlig slank/tynn, men de siste to årene har gjort at jeg har gått opp en del i vekt pga. dårlig kosthold og lite aktivitet. 

Jeg er 167 cm høy og veier ca 65 kg. Ønsker å gå ned til ca 55 kg som er min idealvekt. Ønsker samtidig å stramme opp og redusere fettprosenten min som nå er på ca 35 % (mål på treningssenter). 

Problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan jeg skal komme i gang med styrketreningen. Jeg har tenkt til å trene tre ganger i uken, og ellers være i aktivtet ved å gå turer, aktiv på jobb osv. 

Tenker å jogge ca 30 minutter hver gang jeg trener. Blir litt gå/jogg i starten, fordi kondisen heller ikke er på topp, men dette har jeg en egen plan på. 

Etter de 30 minuttene er jeg usikker på om jeg bør trene fullkroppsprogram eller om jeg skal trene mage,rompe,lår ene dagen og rygg/armer den andre. Den tredje dagen har jeg uansett tenkt til å være med på gruppetime på senteret. 

Det jeg trenger hjelp med er å sette opp et bra treningsprogram med styrke (mage, rompe, lår, rygg, armer) for nybegynner som går over 2 dager, evnetuelt ett som jeg bruker to ganger hver uke. 

Jeg har liten til ingen erfaring med frivekter og aner ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har veeldig lite muskler i kroppen, og føler derfor for å gi opp ganske raskt de gangene jeg har prøvd, fordi jeg føler jeg er for svak. 

Motivasjonen er på topp, og har et stort ønske om hjelp fra dere! 

Når det kommer til kosthold, så tenker jeg å spise følgende: 

før trening de dagene jeg trener (trener på morgen): ett knekkebrød med pålegg og vann

Etter trening/frokost: to knekkebrød med pålegg, en frukt/grønnsak, ett glass juice

Mellommåltid: yoghurt, frukt, grønnsak, nøtter ELLER nutrilett 

Lunsj: to knekkebrød med pålegg, salat med kylling/egg/pasta, rundtstykker med pålegg

Middag: vanlig porsjon middag som følger tallerkenmoddel med halvparten grønnsaker, 1/3 protein/kjøtt og resten trege karbohydrater

Kveldsmat (eventuelt mellommåltid før middagn, hvis middagen blir sent): yoghurt, frukt/grønnsak, nøtter etc. 

Hva tenker du om dette kostholdet? 

Tar i mot alle mulige tips og råd som kan være relevante! 

Anonymkode: 26570...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp PT-timer. Du må lære riktig teknikk med en gang om

du skal ha nytte av trening og holde deg skadefri. En god PT vil også sette opp et treningsopplegg tilrettelagt for deg. 

Å ta i mot et treningsprogram via kg kan være et kamikazeopplegg. 

Anonymkode: 5973e...267

Skrevet

Leser du Shape Up e.l.? Der har de ofte ulike programmer du kan følge. Eller PT som forslått over her. (Personlig har jeg fått mer muskuløse armer av yoga, men det blir gjerne mer på siden av hva du spurte om, men det kan jo uansett være verdt å prøve om du ønsker.)

Anonymkode: 7f179...3fd

Skrevet

Et par forslag til deg: 
Jeg er vanligvis ingen fan av gruppetimer med styrketrening, men det kan jo være en start? Vet ikke hva slags senter du trener på, men det pleier å være noen slike styrketimer. Dette er vanligvis helkroppsprogram, og kan kanskje være en grei intro til å lære noen øvelser? Har de f.eks. TRX-timer? Dette er bare trening med kroppsvekt og slynge. 

Hvis du vil ha et helkroppsprogram, ville jeg trent kondisjon noen dager, og trent bare styrkeprogrammet de dagene du skal trene styrke. Et helkroppsprogram tar fort 90 minutter, og da er det greit at du har alle kreftene i behold til dette. Føyer meg til i rekken av de som foreslår PT, i alle fall et par-tre timer for å utarbeide et program etter dine ønsker og lære deg noen øvelser med frivekter. 

Kostholdet: 
En grei tommelfingerregel er at du trenger påfyll av karbohydrater før trening (så knekkebrødet er en grei idé, anbefaler for øvrig også speltlomper!) og påfyll av proteiner etter trening. Hva med å steke et par egg til knekkebrødene og spise magert kjøttpålegg og knekkebrød/lomper? Og jeg ville droppet juicen og byttet den ut med melk/vann. 

Anonymkode: 96b8a...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...