Gå til innhold

Hvordan kutte ut venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi, ble visst litt lang det her :P Bare å hoppe til den nederste delen skrevet i fet hvis du ikke gidder å lese!

Jeg har en barndomsvenninne som var en del av vennegjengen min på ungdomsskolen. På ungdomsskolen gjorde vi nesten aldri ting på fritiden, verken hun eller de andre i gjengen, men når jeg begynte på VGS fant jeg ut at jeg var lei av å sitte hjemme og se på serier hver helg og ville bli mer sosial. Eneste problemet var at jeg ikke hadde så mange venner. Fikk heller ikke så mange gode venner på VG1. Så det ble med denne gjengen. Prøvde å gjøre oss til gode venner som fant på mye sammen.

Dessverre tok ingen av de andre mye intiativ, så var veldig kjedelig å være den eneste som prøvde å holde vennegjengen sammen, men spessielt denne ene vennen irriterte jeg meg over. Det begynte med at vi hadde en ganske stor krangel som utløstes av at hun ditchet oss for å henge med kjæresten sin, men egentlig handlet om at hun aldri tok intiativ til å finne på noe med meg eller resten av gjengen men tilsynelatende gjorde det med kjæresten og én annen person i gjengen hele tiden.

Hadde egentlig bestemt meg for å kutte henne ut da, men hun lovet at hun skulle bli bedre og kom med masse unnskyldninger og tilslutt tilga jeg henne fordi (noe jeg også skrev til henne) at hun fortjente en sjanse til å forbedre seg. Og som sagt jeg hadde ikke så mange venner...

Så vel, jeg prøvde å gi henne en sjanse. Ta intiativ, gjøre oss til venner som fant på ting ofte, både med henne alene og med gjengen vår. Vel, hun tok ALDRI intiativ tilbake, selv om hun sa hun skulle det. Aldri. Jeg konfronterte henne med det mange ganger, og hun lovte alltid at hun skulle bli bedre, men neida. Det gikk nesten et år og hun tok ikke intiativ en eneste gang. (Btw, grunnen er ikke at hun ikke vil henge med meg for hun har alltid veldig lyst til å finne på ting så lenge JEG foreslår det.) 

I tillegg til dette var hun en veldig dårlig venn som barn. På ungdomsskolen og barneskolen var det alltid én person som var førstevalget, selv om vi var flere i vennegjengen, hun klikka hvis jeg prøvde å finne på noe med denne personen alene, hun ditchet oss for å henge med kjæresten sin eller andre venner men ble likevel sur for at vi ikke endret dag til noe som passet for alle. Altså bare en veldig dårlig venn generelt.

Det som har skjedd nå er at i løpet av sommeren til VGS har jeg fått en del venner, blitt mer kjent med venners venner, fått nye venner på skolen, osv. Vennegjengen med meg og henne og de andre fra ungdomsskolen har begynt å bli splittet opp, hvor noen av oss (dette gjelder ikke henne) har begynt å bli en del av en annen gjeng.

Siden "hovedvennegjengen" min har endret seg ser jeg henne ikke lengre så mye gjennom den.

Jeg har heller ikke noe behov for å møte henne bare oss to, eller invitere henne med når jeg møter andre da hun ikke gjør noe særlig ut av seg, deler lite personlig, ikke spessielt morsom eller interessant, ja, det er egentlig ganske likegyldig om hun er tilstede eller ikke. 

Hun er altså en kjedelig person som er en dårlig venn og elendig til å ta intiativ. I tillegg minner hun meg om den perioden jeg hadde få venner.

Nå som livet mitt har begynt å bli så mye bedre kjenner jeg meg bare så DONE med henne! Jeg vil ha henne UT av livet mitt!

Problemet er bare at NÅ har hun plutselig begynt å ta mer kontakt... og hun prøver å bli en del av den nye vennegjengen min (som jeg absolutt ikke vil ha henne i!)

Altså, når jeg desperat prøvde å gjøre oss til gode venner som ofte fant på ting sammen fikk jeg ingenting tilbake, og når jeg kommer meg videre og får nye venner begynner hun å skrive til meg på facebook, spørre om å finne på ting og vil bli en del av den nye gjengen min.

Hva slags tankegang er det? Kan noen forklare meg? 

Og hvordan få henne til å slutte å ta kontakt? Hun har jo ikke gjort noe spesifikt jeg kan være sur på henne for, jeg er bare veldig lei og ferdig.

Anonymkode: 5d7e3...406

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vennskap går opp og ned med tiden. De gode vennskapene klarer seg gjennom dype daler og høye topper.

Forsøk å tenk langsiktig. Tre år på VGS er et veldig lite perspektiv sett i forhold til livet.

Er det ingen grunn til å brenne broer, så ikke gjør det, selv om det er fristende for å "straffe" henne. Ha heller lite kontakt, kanksje finner dere sammen igjen senere i livet.

Anonymkode: ad910...90d

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vennskap går opp og ned med tiden. De gode vennskapene klarer seg gjennom dype daler og høye topper.

Forsøk å tenk langsiktig. Tre år på VGS er et veldig lite perspektiv sett i forhold til livet.

Er det ingen grunn til å brenne broer, så ikke gjør det, selv om det er fristende for å "straffe" henne. Ha heller lite kontakt, kanksje finner dere sammen igjen senere i livet.

Anonymkode: ad910...90d

Som om jeg skulle skrevet det selv...

Anonymkode: 50d1f...514

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å "slå opp" med henne. Bare la være å inkludere henne i den nye gjengen, si at du har planer allerede uten å si hva. Kun møt henbe hvis hun foreslår ting for deg og henne. Ikke la henne bruke deg som et springbrett når hun ikke likte deg særlig før. Først må hun få orden på deres relasjon, før du tar henne med inn i noe nytt.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo dårlig gjort å la henne sitte igjen helt alene uten venner nå da, siden den gamle vennegjengen din er oppløst?

Anonymkode: b11df...5f5

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dårlig gjort å la henne sitte igjen helt alene uten venner nå da, siden den gamle vennegjengen din er oppløst?

Det er jo egentlig ikke TS sitt ansvar å gjøre henne kjent med andre. Det er jo hun selv som bør prøve det. Kansje det ikke er så ille om hun blir kjent med de andre, da TS? Det går vel an å dele venner med henne?

Anonymkode: 2dfcf...4f2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig ikke TS sitt ansvar å gjøre henne kjent med andre. Det er jo hun selv som bør prøve det. Kansje det ikke er så ille om hun blir kjent med de andre, da TS? Det går vel an å dele venner med henne?

Anonymkode: 2dfcf...4f2

Men om man har en tidligere venn og de går i samme klasse så mener jeg faktisk man har litt ansvar for å ikke utestenge og la noen være igjen alene. Det er jo en grunn til at hun nå begynner å ta kontakt, og det er nok at hun er ensom.

• Liker 1
Skrevet
Den 12.9.2016 at 21.01, AnonymBruker skrev:

Men om man har en tidligere venn og de går i samme klasse så mener jeg faktisk man har litt ansvar for å ikke utestenge og la noen være igjen alene. Det er jo en grunn til at hun nå begynner å ta kontakt, og det er nok at hun er ensom.

Mener du det her? Kanskje hun skulle tatt litt intiativ når jeg var ensom da... Nei jeg skylder ikke henne noe

Anonymkode: 5d7e3...406

• Liker 2
Skrevet

bare finn på ting uten henne, si du er optatt og ikke si hva du skal..

Skrevet

enig.

Anonymkode: 0041a...776

Skrevet

Motivasjonen hennes er tydeligvis bare å fp seg en ny gjeng, og hun vil bruke deg som inngangsport. Jeg ville sluttet å svare henne, eventuelt med unnvikende svar i begynnelsen, gjerne veldig sene svar. Og selvsagt aldri ta kontakt. Kanskje det da brenner ut, om du er heldig. Men siden hun virker mer needy, kan det ta tid. For at hun ikke skal si til mange andre at du er en kjip person (for det synes sikkert hun om du avviser henne), så ville jeg vært forsiktig med å være for direkte. Men på den annen side er det kanskje mer realt å si rett ut neste gang hun tar kontakt, at du føler dere har vokst fra hverandre, og at du derfor ikke er interessert i kontakt. Jeg ville samtidig sagt at jeg ikke har noe i mot henne, men heller ikke føler at dere har så mye til felles. Og ønske henne alt godt. Men det ville jeg kun gjort om jeg slapp å møte vedkommende til daglig. 

Anonymkode: 2de53...781

• Liker 1
Skrevet

Eller at hun oppfatter ts som mer interessant å være sammen med nå når hun har mange venner og virker fornøyd med livet...

TS: jeg er enig med de som anbefaler å ikke brenne alle broer og dumpe henne som venninne. Dere er unge, livet svinger og man forandrer seg og får andre og noen ganger mer like behov med tiden. Hun kan vise seg å være en flott venninne på et senere tidspunkt selv om hun irriterer deg nå. Kan du ikke bare la være å finne på noe med henne og la vennskapet fade ut på ubestemt tid? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...