AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Jeg har en svigersøster som er 28 år som sliter med angst, depresjon, alkohol og piller i perioder. Vi har to jenter på fire og ett år som selvfølgelig ikke vet noe om problemene hennes men eldste jenta merker at det er noe og vil ikke Være med til besteforeldrene sine om tanta er der så vi har holdt mer og mer avstand. Møtes kun om jentene er i bhg eller hos mine foreldre men har ikke sagt til tanta at vi ikke vil ha hun rundt jentene lenger. Vi har kjøpt hus som vi skal overta nå og hun ringte meg og lurte på datoen vi overtar for hun skulle selvfølgelig hjelpe til, men i helgen fikk jeg høre av svigermor at hun har brukt amfetamin. Overtagelsen er denne uka og jeg vil rett og slett ikke ha hun der pga jeg vet ikke hvordan psyken hennes er. Jeg er yngre enn hun og føler at det er vanskelig å si noe. Hva tenker dere Anonymkode: b4afa...88c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #2 Skrevet 11. september 2016 Barn har ingenting med aktive misbrukere å gjøre. Som du sier så har jo eldste allerede begynt å merke at noe ikke er som det skal være. Om du fortsetter å orkestrere et forhold med henne så vil datteren din lære at svigersøsteren din er en trygg person. (Jeg bryr meg ikke om hun eeeegentlig er en sååå hyggelig person, misbrukere er misbrukere dessverre, og et barn har ikke evnen til å vurdere personen selv, hun vil kun ta etter dere). Hør på instinktene dine. Hør på datteren din. Anonymkode: c1d95...9e2 5
EvaLena Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 La henne hjelpe til og prøv å hjelp henne. Barna kan du sikkert ha hos besteforeldre mens dere flytter. La henne føle at hun trengs og st dere setter pris på hjelpen hennes. Ikke avvis henne. Det går ann å si til barna at tante er "syk" og mer trenger de ikke vite ennå. Innen barna har blitt større kan det jo hende hun er helt bra og rusfri igjen og hun setter nok pris på tantebarna sine. Får hun noen hjelp for disse problemene sine da? 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #4 Skrevet 11. september 2016 Hovedinnlegget mitt ble rotete.. Jeg snakker mye med hun på meldinger, facebook og når hun drikker ringer hun ofte. Hun er veldig åpen med meg om problemene hennes, men hun er veldig isolert. Bor sammen med kjæresten sin som også er alkoholiker, ingen av dem jobber og de er kun med hverandre. Hun er ikke i behandling, men hun går på aap og skal egentlig gå til psykolog, men det gjør hun ikke.. Hun er egentlig veldig smart. Vet hva hun må Gjøre for å ta tak i livet sitt men det er aldri handling.. alt dette har kanskje ingenting med det å gjøre, men jeg vil veldig gjerne være en ressurs for ho, men det er vanskelig når jeg føler at det går på bekostning av jentene. Hvis vi er sammen uten ungene så er jeg veldig "tappet" etterpå, alt er veldig negativt men jeg forstår jo at livet hennes er veldig vanskelig. Men det er ofte tanker som at hvor mange glass er det i oppvaskmaskinen. Hvis det er oddetall så er ett glass ensomt. Sånn er det hele tiden med alt mulig rart. Og hvis jentene er der så er det åå dere har blitt så store og fine jenter, så behynner hun å gråte mens hun sier at de er så fine og ho er glad i de etc. Aldri noe normalt på en måte. Og denne uken drakk hun fra onsdag til idag og tok amfetamin i helgen og jeg vil bare ikke ha ho hos oss. Men det er vanekelig for jeg føler at ho føler at jeg dømmer ho hvis jeg sier at jeg ikke kan ha ho hos oss når ting er så ille som det er. Jeg er fire år yngre enn ho og ho ser sikkert på meg som en drittunge om jeg sier noe sånt. Dette ble jo bare enda mer rotete 😂😂 Anonymkode: b4afa...88c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Synes virkelig du er en god svigerinne, men skjønner at det er en vanskelig balansegang. Men kan barna dine være hos noen andre mens dere flytter? Hva sier din samboer/broren hennes, han bør vel ha en mening i dette? Og sist men ikke minst; det er bra at du stiller opp som du gjør, men kan det hende du bør se om det finnes noe kurs for familie av rusmisbrukere? Det vil ta tid, men da kan du kanskje lære litt om hva som er "riktig" grensesetting, slik at du både oppnår å hjelpe henne uten å brenne ut deg selv. Anonymkode: 53f27...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Har akkurat vært på kurs og lært om dette fordi jeg har et familiemedlem med store alkoholproblemer. Terapeutene der var veldig opptatt av at hvis vi rundt aksepterer misbruket og lar dem komme til oss, så tilrettelegger vi for fortsatt misbruk selv om det vi tror vi gjør er å være snille så de skal slippe/la være å ruse seg. I din svigerinnes liv vil rusen være viktigst helt til hun bestemmer seg for (og antakelig også får hjelp til) å slutte. Det beste du kan gjøre både for henne, deg selv og dine barn er dermed å lukke døren og si at hun er velkommen tilbake når hun er rusfri. Det høres brutalt ut, men det er sannsynligvis det eneste, om noe, som fungerer. Din jobb er å beskytte barna dine mot å oppleve sin tante ruset. Anonymkode: fd003...e86 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 Og som anonym over skriver - se om du kan finne et kurs eller noe som kan hjelpe deg. Finnes mange støttegrupper for pårørende til rusavhengige. Anonymkode: fd003...e86 1
Saphyria Skrevet 11. september 2016 #8 Skrevet 11. september 2016 Er ikkje dette noe mannen din bør være med på å ta tak i? Det er jo hans søster, og han vet vel hva slags problemer søsteren har med rus, kanskje det er enklere for han å si ifra. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #9 Skrevet 11. september 2016 Ts her. Jeg er veldig enig i det dere skriver. Det er helt sikkert best å være hard. Ett problem er også at svigerforeldrene mine låner hun masse penger, inviterer hun med hvis dem er ute (for da føler svigerfar at han hvertfall vet hva hun gjør) helt sykt. Hvor er det jeg finner disse kursene? Jeg kan i hvettsll sende svigerforeldrene mine ditt, da svigerfar har enormt mye å lære. Samboeren min sier at ho ikke skal være rundt barna og det har han sagt lenge men aldri til ho da de ikke snakker sammen. Han er veldig kald og hard med ho og det har han vært I flere år. Tror kanskje det har litt å Gjøre med at hun får så mye hjelp, økonomisk og praktisk av foreldrene dems og han aldri har fått noe mener han. Men han har alltid klart seg selv og hans foreldre passer barna en lørdag i måneden mens vi er ute på middag osv og det er mye mer hjelp enn mange av vennene våres får av sine foreldre. Svigermor henter også hver torsdag i barnehagen for da har hun fri og da kommer vi hjem til middag osv. Sporer av haha Anonymkode: b4afa...88c
lovedrug Skrevet 11. september 2016 #10 Skrevet 11. september 2016 (endret) Jeg hadde aldri dratt til noen med barn når jeg ruser meg. Så syns ikke hun bør være der når hun er rusa. Endret 11. september 2016 av lovedrug 1
lovedrug Skrevet 11. september 2016 #11 Skrevet 11. september 2016 Men fordi om hun ruser seg betyr det ikke at hun gjør det hele tiden ,eller vet du det?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #12 Skrevet 11. september 2016 Nei, hun ruser seg absolutt ikke hele tiden. Hun drikker heller ikke hver dag. Ts Anonymkode: b4afa...88c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #13 Skrevet 11. september 2016 Ut i fra hvordan Ts beskriver oppførselen så er det nok oppsiktsvekkende oppførsel til at både hun og en fireåring reagerer på det, da spiller det ingen rolle om hun ikke er rusa akkurat når hun ser barna. Barna bør ikke lære at de kan stole på misbrukere, de må ikke lære å overse egne instinkter for å spare andres følelser, og da må hun dessverre holde seg borte til hun er rusfri. ts, det virker kaldt og kynisk, men hun må selv velge å oppsøkeprofesjonell hjelp. Du er ikke ansvarlig for hennes følelser eller misbruk. Anonymkode: c1d95...9e2
revue3 Skrevet 11. september 2016 #14 Skrevet 11. september 2016 Hva med å si at hun kan være med dere, men bare om hun er edru/rusfri? På en pen måte selvsagt 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #15 Skrevet 12. september 2016 TS: Jeg tror at Blåkors vil være rette instans for deg å kontakte: http://www.blakors.no/ . Lykke til! Og skjerm jentene dine! Anonymkode: 1a4b8...9ad
MTS Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 Hvis du bor i nærheten av Skien eller Drammen har Borgestadklinikken disse tilbudene: http://borgestadklinikken.no/behandling/parorende Her er også noe: http://www.parorendesenteret.no/tilbyr/#grupper Bare å Google, det er mange tilbud der ute
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå