Gå til innhold

Hvilke alternativer har vi og hvor får vi informasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle rundt meg har nå barn, er gravide eller forsøker å få barn. Det setter igang noen tanker hos meg også. Jeg og samboeren kan ikke få barn sammen (logisk nok - vi er to kvinner). Ettersom vi er kvinner har vi flere alternativer enn om vi skulle vært mannlige homofile, men så gjelder det å velge det riktige, og fine nok informasjon til at man kan ta et riktig valg. 

De alternativene jeg har funnet så langt: 

- Fosterbarn 

- Donor (kjent/ukjent)

- Venn 

- Adopsjon (det er vel strengt talt ikke praktisk mulig) 

Når det gjelder fosterbarn kan man bestille informasjon, og kommunen virker veldig positive til å gi mest mulig informasjon. Men når det gjelder donor - hvor går man egentlig for å få best mulig informasjon? Fastlegen min kan vel ikke akkurat svare på alle spørsmål, og på nettet ligger det jo så mye informasjon at jeg blir helt svimmel. 

Barn med en venn er jeg veldig skeptisk til, men det er jo et alternativ, her er det ikke akkurat noen offentlig etat som kan hjelpe meg ;) Adopsjon: Hvor starter man der? Kontakter man adopsjonsbyrået? Så vidt jeg vet er det visst helt håpløst for homofile å adoptere fra utlandet, fordi det ikke er noen land som vil gi til homofile, men det kan jo være at det har endret seg. 

Har vi flere alternativer enn hva jeg har listet opp? Og har dere gode råd for hvor jeg finner best informasjon? 

Anonymkode: e1d92...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for donor. Utenlandsadopsjon er vanskelig pga holdninger i giverlandene, og innenlandsadopsjon skjer nesten aldri. Venn er usikkert ifht at mange typer avtaler ikke er bindende og alle parter kan endre syn på avtalen senere. Skal venn ha samvær betyr det at dere fra start gir fra dere en del av foreldremyndigheten utenfor deres familie osv. Mange vil nok også være tilbakeholdne til fosterhjemsplassering hos lesbiske par, fordi det kan være vanskelig for ekstra sårbare barn å få ytterligere et "annerledesstempel", om barnas jevnaldrende reagerer på det. Det kan deres kommune svare på ifht sin praksis. 

Hvis du vil ha informasjon om donor, velger dere behandling i utlandet eller privatklinikk (Klinikk Hausken bruker utenlandsk sædbank og du får velge fra katalog der det oppgis en del informasjon om potensielle donorer (og mulig barnefoto av donor). I offentlig sykehus velger personalet donor som ligner medmor mtp enkle karakteristika som øyefarge og hårfarge.

Anonymkode: f7984...4c0

Skrevet

Adopsjon er ikke umulig, hvis dere vurderer det er det veldig mange barn som desperat trenger to foreldre som elsker dem :) Fosterhjem likeså, det er ekstrem mangel på fosterhjem! Så hvis det er noe dere begge kunne tenke dere hvorfor ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...