Gå til innhold

Det er egoistisk å røyke så du dør fra barna dine

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten utblåsning fra en fortvilet 20-åring. Jeg har nylig fått vite at moren min på 55 har fått lungekreft, og har max 1 år igjen å leve. Hun har valgt å få barn litt sent i livet,så hun har meg på 20 og mine brødre på 15 og 13. Hun har røyket i alle år uten å prøve noe særlig på å slutte med det, på tross av at vi barna har oppmuntret henne til å slutte og sagt at vi er bekymret for hva som kan skje. Og nå har det skjedd. Jeg er først og fremst veldig lei meg for at moren min skal dø,jeg må understreke det, men jeg kan ikke unngå å være ganske bitter på henne også. Uten at jeg vil gå nærmere inn på det,har vi ingen annen nær familie enn hverandre. Det betyr at jeg,som er student, må overta forsørgeransvar for mine to brødre, hvis ikke blir de plassert i fosterhjem. Det er ikke det at jeg ikke vil ta meg av dem,jeg bare ser for meg at det blir veldig utfordrende økonomisk og ellers. I tillegg er det mildt sagt lite trivelig for noen å miste moren sin så tidlig i livet,spesielt når man ikke er myndig engang. Og før noen kommenterer det; ja,de finnes de som dør helt uforskyldt av kreft relativt tidlig, men det er langt fler som får kreft pga røyking. Lungekreft er en av de aller vanligste krefttypene i Norge. Ingen er i tvil om at det er farlig å røyke. Så kjære foreldre: Stump røyken mens dere enda kan. Det er ikke bare dere selv dette går ut over. 

Anonymkode: 16b61...97b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten utblåsning fra en fortvilet 20-åring. Jeg har nylig fått vite at moren min på 55 har fått lungekreft, og har max 1 år igjen å leve. Hun har valgt å få barn litt sent i livet,så hun har meg på 20 og mine brødre på 15 og 13. Hun har røyket i alle år uten å prøve noe særlig på å slutte med det, på tross av at vi barna har oppmuntret henne til å slutte og sagt at vi er bekymret for hva som kan skje. Og nå har det skjedd. Jeg er først og fremst veldig lei meg for at moren min skal dø,jeg må understreke det, men jeg kan ikke unngå å være ganske bitter på henne også. Uten at jeg vil gå nærmere inn på det,har vi ingen annen nær familie enn hverandre. Det betyr at jeg,som er student, må overta forsørgeransvar for mine to brødre, hvis ikke blir de plassert i fosterhjem. Det er ikke det at jeg ikke vil ta meg av dem,jeg bare ser for meg at det blir veldig utfordrende økonomisk og ellers. I tillegg er det mildt sagt lite trivelig for noen å miste moren sin så tidlig i livet,spesielt når man ikke er myndig engang. Og før noen kommenterer det; ja,de finnes de som dør helt uforskyldt av kreft relativt tidlig, men det er langt fler som får kreft pga røyking. Lungekreft er en av de aller vanligste krefttypene i Norge. Ingen er i tvil om at det er farlig å røyke. Så kjære foreldre: Stump røyken mens dere enda kan. Det er ikke bare dere selv dette går ut over. 

Dette var et sterkt innlegg som jeg som røyker tar til meg! All medfølelse for deg/dere i denne vanskelige, forferdelige situasjonen! Det er ikke rart at du føler deg litt bitter på en måte når dette kunne vært unngått! Nei, dette var bare trist. Ønsker dere alle alt godt, og håper du får hjelp til og bearbeide dette, samt dine yngre søsken.❤️ Klem fra en snart eks røyker😊

• Liker 2
Skrevet

Er vel ikke så mange som røyker lenger, det har vært ukult i en årrekke. 

Anonymkode: dbde2...d9b

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et sterkt innlegg ja. Sender deg en god klem❤❤

Gjest morhjertegod
Skrevet

Føler med deg. Jeg mistet også faren min pga lungekreft, han hadde også Kols. Han slutter å røyke et år før diagnosen, men var jo alt for sent. Skjønner hvordan du har det, men tror ikke de tenker at det kan skje dem. Lov å bli oppgitt, midt i sorgen, dere har en tung tid i møte, ta vare på hverandre. Klem

Skrevet

Du får forsørger-støtte av bv om du blir en slags fosterforeldrer og hjelp til andre utgifter/problemer. Så ikke bekymre deg for det. 

Sett bort ifra det, så stskkars dere :( Så urettferdig!

Skrevet

Samfunnet har endret seg mye siden hun var ung. Syns ikke man kan ta utgangspunkt idag for å klandre de som var unge i fortiden. Jeg er ganske sikker på at mange unge idag ville også tatt opp røyk om de levde noen år tilbake i tid der presset og kul-heten var mye sterkere. Idag blir det heller sett ned på å røyke, og mange begynner aldri og blir ikke avhengige. De er vanskeligere for dem å sette seg inn i presset og avhengigheten som slår inn

Det er lett å være den som står på sidelinjen og klandrer, enn å være den det gjelder. Jeg syns ikke bitre følelser har sted her. Fortid er fortid, og nå kommer konsekvensene. Det er for sent å være bitter, det er for sent å klandre. Disse følelsene vil bare ødelegge den tiden dere har igjen sammen. Moren din klandrer seg selv sikkert mest av alle, hun trenger ikke den type holdning og fordømmelse fra de som skal være hennes nærmeste.

Jeg har altså aldri røyket selv, i tilfelle noen tror jeg er fornærmet.

Anonymkode: e693d...db0

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig harry å røyke eller snuse! 😁😐☹️😳😡

Anonymkode: 47474...8f9

Skrevet

Så utrolig trist! Er det mulig at moren din kan få utbytte av immunterapi? Sjekk ut "arnes kamp mot kreften" på Facebook..Der sa legene at det ikke var noe å gjøre, men han lever fortsatt! 

Jeg mistet moren min tidlig, både pga røyking og overvekt (slag). Jeg røyker ikke selv, men har blitt overvektig etter to svangerskap og jobber nå med å tape de kg..gått ned 30 sålangt. Overvekt er like farlig og kreftfremkallende som røyk sies det! 

Sender deg gode tanker og håper det vil gå dere vel

Anonymkode: 5d96f...2c1

Skrevet

De aller fleste av oss vil miste foreldrene våre, uansett om det er sykdom eller ikke

Anonymkode: 757a5...2fd

• Liker 1
Skrevet

De aller aller aller fleste vil miste foreldrene sine.

Skrevet
6 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Ja det er riktig det. Men de aller aller aller fleste foreldre rekker å fostre opp barna sine før de dør.

Anonymkode: ef0cd...db8

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet har endret seg mye siden hun var ung. Syns ikke man kan ta utgangspunkt idag for å klandre de som var unge i fortiden. Jeg er ganske sikker på at mange unge idag ville også tatt opp røyk om de levde noen år tilbake i tid der presset og kul-heten var mye sterkere. Idag blir det heller sett ned på å røyke, og mange begynner aldri og blir ikke avhengige. De er vanskeligere for dem å sette seg inn i presset og avhengigheten som slår inn

Det er lett å være den som står på sidelinjen og klandrer, enn å være den det gjelder. Jeg syns ikke bitre følelser har sted her. Fortid er fortid, og nå kommer konsekvensene. Det er for sent å være bitter, det er for sent å klandre. Disse følelsene vil bare ødelegge den tiden dere har igjen sammen. Moren din klandrer seg selv sikkert mest av alle, hun trenger ikke den type holdning og fordømmelse fra de som skal være hennes nærmeste.

Jeg har altså aldri røyket selv, i tilfelle noen tror jeg er fornærmet.

Anonymkode: e693d...db0

Samboeren min er bare 4 år yngre enn ts sin mor, og røykte 40 om dagen på det verste. Nå bruker han en beskjeden mengde snus. Det hadde aldri med press å gjøre, kun med nytelse. Det er heller ikke avhengiggeten som gjør at han ikke slutter helt (selv om han er veldig avhengig også), det er det at han ikke vil gi slipp på kosen.

Ts, du har all min sympati. Forferdelig at dere skal miste deres mor mens hun enda har ansvar for barn, og veldig tungt for deg å starte voksenlivet med å måtte prioritere 2 tenåringsgutter foran dine egne behov i mange år. Pass på å få avlastningshelger, og kanskje er en form for deltidsfosterhjem i nærheten det beste i og du kunne vært med å følge dem opp, de kunne vært hjemme f.eks annenhver helg eller noe. Din mor er forhåpentlugvis allerede i gang med samarbeid med sosionom og barnevern/sosialenhet?

Har all forståelse for at du er bitter. Prøv å ikke la bitterheten ødelegge for dere men ikke ha dårlig samvittighet for følelsen. Du er fullt berettiget. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er riktig det. Men de aller aller aller fleste foreldre rekker å fostre opp barna sine før de dør.

Høres ut som om du tror mennesker planlegger sin egen bortgang.

Skrevet
4 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Høres ut som om du tror mennesker planlegger sin egen bortgang.

Det høres ut som om du tror det TS opplever er normalt.

Skrevet

Samma som med fostermoren til en bekjent. Hun har en alvorlig hjertefeil og innlagt flere ganger i året, men å kutte røyken så fosterbarna hennes har en trygg fremtid nei det gidder hun ikke! 

Anonymkode: 91ca7...cc3

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om du tror det TS opplever er normalt.

Jeg kan godt gjenta det jeg skrev tidligere.

Gjest Baremenneske
Skrevet

Det var trist, og skjønner det er tøft! Samtidig vil jeg råde deg til ikke gå å være bitter på din mor, men prøv ta  godt vare på tiden som er igjen🙂  Man kan miste foreldre på andre måter enn røyking også-ingen som har noe garanti for sånt. Klart- det er jo ikke akkurat så bra... men folk har jo også fri vilje.. Har selv en mor som røyker til alle tider..og ikke måte på hvor mye jeg har irritert meg til tider! Men..har hun vært uten ei stund -og da ikke fått roet stresset litt ned med en røyk og kaffekopp..-da blir hun rett og slett "slitsom"! Nei..hun må ville det selv skal hun slutte! Noen har røyking og andre gjør andre ting som ikke er så bra... Beste er å la være å starte selv, også heller prøve å se de mer positive tinga som har vært.

Ikke bær nag til moren din om at hun har røyka- tenk heller på bra ting som har vært med henne. Er ingen som vil bli syk med vilje- selv ikke røykere... 

Ta vare på deg selv og så håper jeg til tross for alt trist som har skjedd, at det vil løse seg med deg og dine søsken. -Og at dere også har noen andre nære som kan støtte dere litt i denne tiden! Klem!🙂

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Ingen leger har lov til å gi pasienter, uansett problem max  dager, mnd. Eller år igjen i levetid. Hva skjer da når pasienten nærmer seg oppgitt maxtid? Jo, ja legger pasienten seg ned og gir opp. 

Av overnevnte grunn samt god kjennskap til pasienter med lungekreft og røyking gjør at jeg synes du skal holde deg for god til å lage tråder på så alvorlige saker uten å kjenne til hvordan dette fungerer i praksis. 

Anonymkode: bc3c2...70d

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Jeg kan godt gjenta det jeg skrev tidligere.

Hvorfor komme med en slik idiotisk kommentar? Tror du ikke TS og resten av oss vet det? Ha litt empati da, for en ung voksen som snart skal miste moren sin og i tillegg ta over ansvaret for småsøsken!

Anonymkode: 77f43...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...