Gå til innhold

Er det rart å begynne å bruke mellomnavnet sitt som fornavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppkalt etter noen i familien og har et fornavn som er gammelt og ikke noe populært lenger. Jeg har egentlig aldri vært noe spesielt glad i det navnet. Andre fornavnet mitt, derimot, er det flere på min alder som heter og jeg har alltid syntes at det er mye finere enn det første, selv om det nesten alltid bare er det første som blir brukt. Synes dere det blir rart at jeg begynner å bruke det andre fornavnet mitt istedet for det første? Jeg er 18 år og skal flytte til en ny by og studere der så da kunne jeg jo brukt det navnet istedet.

Anonymkode: 06c88...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom du skal flytte til en ny by synes jeg det er helt greit å gjøre dette. Det viktigste er jo å reflektere over hvor lenge du har hatt disse tankene, og om det er sannsynlig at du har disse tankene i lang tid fremover også. Jeg forstår godt ønsket ditt dersom du ikke er så glad i navnet ditt, men jeg synes ikke valget skal gjøres basert på hvor populært det er eller ikke. Igjen, det er jo ditt valg. 

Anonymkode: fc0c0...2a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig kan du bruke hvilket av de to navnene du vil. Skriftlig derimot så må navn skrives i den rekkefølgen de er skrevet og godkjent av folkeregisteret. Se navneloven. 

Du kan jo søke om å få endret rekkefølgen om det er av betydning? 

Anonymkode: 35e28...97c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som bare benytter seg av mellomnavnet sitt, og har gjort dette fra de ble født også. Men mange på høgskoler og sånt som heter Ingeborg, Ragnhild osv, ingen tenker over dette på en negativ måte, det er navnene deres.

Men ellers så er det ikke noe problem, og det ser ikke rart ut, syns jeg :)

Anonymkode: 75582...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Go for it! jeg skulle veldig gjerne gjort det samme, jeg har dobbeltnavn og bruker begge, men føler ikke noen spesiell relasjon til det første. Ofte kaller folk meg bare det første, og det får jeg ikke engang med meg, for jeg reagerer ikke på det når det står alene. Men som 35-åring synes jeg det er vanskelig å begynne å kreve av folk at de bare skal kalle meg det andre..

Anonymkode: 317a9...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om 3 personer som gjør dette. Det kan man gjøre som man vil. Ingen som har reager negativt på det.

Anonymkode: 345a5...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett "alle" svensker har et av mellomnavnene sine som tiltalsnavn. Det er egne regler på det i Sverige tror jeg, så de havner ikke så lett i trøbbel om ting ikke står i rett rekkefølge. Men muntlig kan du gjøre som du vil. Bare pass på at offentlige dokumenter, flybilletter osv stemmer overens med det du har i pass og på førerkort f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på et navn jeg syntes var vldig fint, og brukte dette som fornavn da jeg skulle flytte til ny by og søkte på jobber. 

Anonymkode: 51a7c...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...