Gå til innhold

Baby født i India. Hvordan komme seg til norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er en mann som er 32 år gammel. Er norsk statsborger og vært gift i 5 år. Jeg er opprinnelig fra India.  

Saken er slik at jeg har vært utro mot kona mi og klarte å bli forelsket i en annen kvinne i india. Hun ble gravid og vi fikk en datter. Kvinnen hadde kreft og døde noen dager etter fødselen.

Problemet er at hvem skal ta seg av barnet. Ingen kan ta vare på babyen min. Og det er snakk om nyfødt baby som er bare noen dager gammel. Jeg bor i norge og har ikke mulighet til å flytte til India. Jeg vil at jeg skal ta med dattera mi med meg til Norge. Så jeg kan ta vare på henne. Det er ikke mulig for henne å være i india uten mor eller far. Hvordan går jeg frem???

Ts

Anonymkode: 1048a...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring UDI. 

Og slutt med trolling. Er du barnets far så får du hjelp til dette. 

Anonymkode: e1d02...215

• Liker 14
Skrevet

Er dette er reel situasjon så kontakter du nors ud og eventuelt advokat. 

Anonymkode: 2b35c...de6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette er reel situasjon så kontakter du nors ud og eventuelt advokat. 

Ja. Kontakt UD, og reis til India for å ta vare på barnet inntil du får ordnet norsk statsborgerskap til barnet. Det vil sikkert ta endel tid, mulig det må tas DNA-prøve. Du bør vel også få juridisk hjelp av indisk advokat, men det kan sikkert UD/ambassaden si mer om.

Anonymkode: 86f9a...b83

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring UDI. 

Og slutt med trolling. Er du barnets far så får du hjelp til dette. 

Anonymkode: e1d02...215

Trolling? Det her er snakk om ett barn som ikke har mor

• Liker 1
Skrevet

Snakk med sjømannskirken og reis til India. Snakk med UDI og få advokat

Skrevet
34 minutter siden, minister-mio skrev:

Snakk med sjømannskirken og reis til India. Snakk med UDI og få advokat

Ja jeg har bestilt billett og reiser om et par dager. Hva er sjømannskirken?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har bestilt billett og reiser om et par dager. Hva er sjømannskirken?

Norsk prest i utlandet som ofte kjenner lokalsamfunnet godt og kan mye om type menneskelige ting. De hjelper mennesker i mange typer situasjoner

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med den norske ambassaden i India asap. De hjelper deg videre. Det er klart dette blir komplisert. Hvem har omsorgen for barnet nå? Du trenger nok en indisk/norsk advokat, noen som har erfaring med denne typen saker. Siden India er et land man både kan adoptere fra, og som godkjenner surrogati, finns det nok noen med erfaring ang. tillatelser. Både Indiske myndigheter og norske myndigheter må jo gi deg foreldreansvar og rettigheter i denne saken, og det har du sikkert ikke i dag.

Anonymkode: f7ebc...c5e

Skrevet

Og hva sier din kone til plutselig å få en baby i hus?

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med den norske ambassaden i India asap. De hjelper deg videre. Det er klart dette blir komplisert. Hvem har omsorgen for barnet nå? Du trenger nok en indisk/norsk advokat, noen som har erfaring med denne typen saker. Siden India er et land man både kan adoptere fra, og som godkjenner surrogati, finns det nok noen med erfaring ang. tillatelser. Både Indiske myndigheter og norske myndigheter må jo gi deg foreldreansvar og rettigheter i denne saken, og det har du sikkert ikke i dag.

Anonymkode: f7ebc...c5e

Man komtaker ambasaden når man er i utlandet og trenger Norsk hjelp er man Norsk statsborger og befinner seg i Norge så søker man hjelp hos norske myndigheter som politi og utenriksdep. I Norge. 

Sjømannskirken hjelper Nordmenn når de er i utlandet og ber om hjelp. Når man er i Norge så igjen, man kontakter Norske myndigheter. 

Forøvrig har vi for noen uker/ måneder? siden hatt en tråd med ganske likt innhold som denne med mye debatt i. Er det noen som prøver å lage en ny populær tråd her? 

• Liker 1
Skrevet

Du må reise til India for å ta vare på babyen selv. Du må få myndighetene til å anerkjenne at barnet er ditt og få ordnet statsborgerskap. Jeg er usikker på om du leverer fødselsmelding til ambassaden, eller om du må søke familiegjenforening. Derfor bør du selvsagt ringe UDI som kan de kompliserte reglene for dette. Hvorfor kaster du bort tiden med å spørre her? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Du må reise til India for å ta vare på babyen selv. Du må få myndighetene til å anerkjenne at barnet er ditt og få ordnet statsborgerskap. Jeg er usikker på om du leverer fødselsmelding til ambassaden, eller om du må søke familiegjenforening. Derfor bør du selvsagt ringe UDI som kan de kompliserte reglene for dette. Hvorfor kaster du bort tiden med å spørre her? 

Det er da ikke nødvendig å være så bedrevitende og frekk! Jeg synes det er lurt at TS, hvis dette er en reell tråd, forhører seg om det finnes instanser å kontakte som han ennå ikke har tenkt på, dersom han bare har bodd her i norn år og ikke kjenner systemet ut og inn.

Anonymkode: eb44e...e32

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke nødvendig å være så bedrevitende og frekk! Jeg synes det er lurt at TS, hvis dette er en reell tråd, forhører seg om det finnes instanser å kontakte som han ennå ikke har tenkt på, dersom han bare har bodd her i norn år og ikke kjenner systemet ut og inn.

Anonymkode: eb44e...e32

Jeg var ikke bedrevitende og frekk. Hvis han bare har bodd her noen år, så kjenner han ivertfall til UDI. Det er noen tema som egner seg for diskusjon og erfaringsutveksling, og andre tema hvor man bare må spørre eksperter om regler. Dette er siste. Det er ikke en vanlig problemstilling blandt norske kvinner å ha et biologisk spedbarn strandet i India.

• Liker 1
Skrevet

http://www.google.no/search?sclient=tablet-gws&site=&source=hp&q=Tvillinger+født+i+india+av+surrogatmor&oq=Tvillinger+født+i+india+av+surrogatmor&gs_l=tablet-gws.12...0.0.1.4036.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c..64.tablet-gws..0.0.0.fraYz9VovHU finnes rikelig med saker å sammenligne med. Forøvrig må jeg rose ts for å skrive perfekt norsk til å ha vært i norge noen år bare. 

• Liker 2
Skrevet
Den 11.9.2016 at 15.00, AnonymBruker skrev:

Hei jeg er en mann som er 32 år gammel. Er norsk statsborger og vært gift i 5 år. Jeg er opprinnelig fra India.  

Saken er slik at jeg har vært utro mot kona mi og klarte å bli forelsket i en annen kvinne i india. Hun ble gravid og vi fikk en datter. Kvinnen hadde kreft og døde noen dager etter fødselen.

Problemet er at hvem skal ta seg av barnet. Ingen kan ta vare på babyen min. Og det er snakk om nyfødt baby som er bare noen dager gammel. Jeg bor i norge og har ikke mulighet til å flytte til India. Jeg vil at jeg skal ta med dattera mi med meg til Norge. Så jeg kan ta vare på henne. Det er ikke mulig for henne å være i india uten mor eller far. Hvordan går jeg frem???

Ts

Regner med en DNA farskapstest vil avgjøre farskapet. Er du far kontakt UDI gjennom ambasaden 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.google.no/search?sclient=tablet-gws&site=&source=hp&q=Tvillinger+født+i+india+av+surrogatmor&oq=Tvillinger+født+i+india+av+surrogatmor&gs_l=tablet-gws.12...0.0.1.4036.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c..64.tablet-gws..0.0.0.fraYz9VovHU finnes rikelig med saker å sammenligne med. Forøvrig må jeg rose ts for å skrive perfekt norsk til å ha vært i norge noen år bare. 

Den saken er ikke sammenlignbar da kvinnen ikke var barnas biologiske mor, den falt inn under alminnelig adopsjon. I denne saken trenger far å finne riktig instans å få tatt DNA-prøve for å etablere at barnet har norsk statsborger til far.

Skrevet

Men er farskapet bekreftet? Opplyste moren om at det var du som er faren? 

Det kan jo ordnes ved en farskapstest, men det er jo enklere om det allerede er avklart. 

Barnet er jo allerede norsk statsborger, så om det ikke er noen tvil om farskapet, vil ambassaden utstede pass til barnet. Det blir litt som ved utenlands adopsjon. 

Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Men er farskapet bekreftet? Opplyste moren om at det var du som er faren? 

Det kan jo ordnes ved en farskapstest, men det er jo enklere om det allerede er avklart. 

Barnet er jo allerede norsk statsborger, så om det ikke er noen tvil om farskapet, vil ambassaden utstede pass til barnet. Det blir litt som ved utenlands adopsjon. 

Hvordan skulle hun bekrefte? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skulle hun bekrefte? 

Vet ikke hvordan det fungerer i India, men det er jo vel vanlig ved en fødsel at mor oppgir hvem hun mener er faren. 

Siden TS vet om det, er det vel andre som vet det og. 

Det er kun farskapet som må bekreftes. Når det er gjort er ungen norsk og resten er formaliteter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...