Gå til innhold

Hjelp til å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er 18 år, veier ca 68kg og er 170 høy. Jeg har lyst til å gå ned i litt vekt, få og få vekk litt fett på kroppen. Jeg har spist godteri, kaker, kjeks, potetgull osv hver eneste dag i mange år, og er veldig heldig som ikke har gått opp enda mer. Den siste uka har jeg kuttet ut alt av usunn mat i hverdagen, men i går spiste jeg litt godteri fordi det var lørdag.

I går løp jeg 45 min på mølla, og trente litt styrke. I dag har jeg løpt en time, og jeg har nå laget treningsprogram for denne uka og lurer på om jeg kan få noen råd og tips til hvordan jeg skal gå ned fort, men på en sunn måte.

Treningsprogram uke 37:
Mandag: Hvile
Tirsdag: 30 min løping, planke 2x30s, squats 3x15, situps 15+10
Onsdag: 45 min løping, eselspark 3x15, situps 12+10
Torsdag: Hvile
Fredag: Hvile/rolig gåtur ute dersom jeg føler for det
Lørdag: 45 min løping, squats 3x15, situps 15+10+5
Søndag: 60 min løping

Noe jeg bør endre på?

Anonymkode: 6bf03...027

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe så mye med trening, men kostholdet er det absolutt viktigste når du skal ned i vekt! Hva spiser du typisk i løpet av en dag, og hvor store mengder? Teller du kalorier? Og så lurer jeg på om du er vant med å trene fra før? :)

Skrevet
Den 11.9.2016 at 18.58, Kaffekrus skrev:

Jeg kan ikke hjelpe så mye med trening, men kostholdet er det absolutt viktigste når du skal ned i vekt! Hva spiser du typisk i løpet av en dag, og hvor store mengder? Teller du kalorier? Og så lurer jeg på om du er vant med å trene fra før? :)

Jeg har begynt å telle kalorier de siste dagene ja, men liker det ikke fordi jeg føler at jeg blir så stressa. Jeg har ikke trent så mye fra før nei.

I dag har jeg spist: litt musli og gresk yoghurt til frokost, to knekkebrød med leverpostei til lunsj, et knekkebrød med ost til mellommåltid, en liten pizzabit og youhurt og litt musli til middag og nå til kvelds spiste jeg en brødskive med leverposter. 

Gjest Kaffekrus
Skrevet
1 time siden, Gnomen123 skrev:

Jeg har begynt å telle kalorier de siste dagene ja, men liker det ikke fordi jeg føler at jeg blir så stressa. Jeg har ikke trent så mye fra før nei.

I dag har jeg spist: litt musli og gresk yoghurt til frokost, to knekkebrød med leverpostei til lunsj, et knekkebrød med ost til mellommåltid, en liten pizzabit og youhurt og litt musli til middag og nå til kvelds spiste jeg en brødskive med leverposter. 

Ofte er det ikke nødvendig å telle kalorier, men det kan være nyttig å teste for å ha en viss oversikt :) Det dagene du har telt kalorier, omtrent hvor mye har du inntatt da? Din BMR (altså det du forbrenner om du er helt i ro en dag) er rett rundt 1500 kcal - under det bør du ikke spise.

En vanlig feil når man vil ned i vekt, er å gå for hardt ut, spise for lite, trene mye, og så gå på en skikkelig smell og gi helt opp. Vekta di er innenfor normalvekt ifølge BMI, noe som forteller meg at du antakelig ikke trenger å gå noe særlig ned i vekt, men at du heller føler et behov for å stramme opp litt. Prøv å ikke henge deg opp i vekta, men mål med måkebånd, kjenne på hvordan klærne sitter, og bruk speilbildet (dette er lett å se seg blind på, derfor det til sist) :)

Hvis du trives med treningen du driver med, må du jo gjerne fortsette, så lenge du kjenner du har overskudd til det. Hvis du kjenner på at du har startet litt for hardt ut, reduser lengden og/eller hyppigheten på øktene. Siden du løper en del: Sørg for å ha gode sko til å løpe med, og ro ned om du kjenner smerter, det er lett å få skader ved løping, og om dette ikke tas på alvor kan de bli kroniske.

Så til kostholdet: Jeg synes kanskje ikke det høres ut som du spiser så mye? Hvor er middagen? En skikkelig middag altså, med en proteinkilde, grønnsaker, fett og gjerne litt stivelse. Jeg savner ellers frukt og grønt generelt. Prøv gjerne å få inn det til hvert måltid :) La fokuset være på rene proteinkilder, sunt fett, grove/langsomme karbohydrater og grønnsaker, og prøv å få dette med i hvert måltid. Gode matvarer er for eksempel fisk, rent kjøtt, egg, meieriprodukter, frukt, grønnsaker, belgfrukter, grove kornprodukter, nøtter, avokado etc. 

Gode stikkord er mest mulig rene råvarer og gjerne lage mat fra bunnen, slik at du vet litt hva du får i deg. Finn en måte å spise på som du kan leve med over tid. Et sunt kosthold er det som gir deg den næringen du trenger, og hverken mer eller mindre enn at du holder deg på en stabil sunn vekt - og til slutt, som passer dine smaksløker og din hverdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...