Gå til innhold

Forkjølelse og det er en uke til Oslo Halvmaraton

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med forkjølelse siden onsdag og nå er det søndag og jeg er fremdeles slapp, tett i nesa og har litt feber. Jeg hoster bare bittelitt og er ikke så tett i halsen. Jeg har ligget strak ut på sofaen disse dagene, men idag er jeg oppe og går litt. Jeg har endel høyere puls enn vanlig merker jeg. Skal løpe Oslo Halvmaraton på lørdag og nå lurer jeg på om jeg bør innstille meg på at det ikke blir noe av. Jeg hadde selvfølgelig klart å gjennomføre det, har løpt flere halvmaraton før og tre i år, og beste tiden har vært 1.31 (er jente). Målet mitt for Oslo var å komme under 1.30, men det kan jeg vel glemme nå? Jeg kan jo bli helt frisk til lørdag, men jeg har jo fått en veldig dårlig "formtopping" og formen har nok dalt etter disse dagene på sofaen. Er det noen med erfaring med forkjølelse i forkant av et løp? Har aldri vært syk i forkant av et løp så har ingen erfaring med hvordan formen påvirkes. Det å stille til start med en forkjølelse i kroppen er en ting, men det å ha hatt det og blitt frisk er forhåpentligvis annerledes,eller?

Anonymkode: 4f4ab...db8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at selve løpet blir tyngre ann vanlig, men at tiden kan bli bedre eller ikke så mye dårligere enn det man er god for å løpe. 

Det er lenge til lørdag så dette rekker du fint 😊

Mye hvile kan slå positivt ut utover i løpet. Utrolig bra nivå på deg forresten 👍 I 2015 hadde en tid på under 1:30 gitt deg 37 plass av 3765 jenter.  

Anonymkode: 519e4...a7b

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at selve løpet blir tyngre ann vanlig, men at tiden kan bli bedre eller ikke så mye dårligere enn det man er god for å løpe. 

Mye hvile kan slå positivt ut utover i løpet. Utrolig bra nivå på deg forresten 👍 I 2015 hadde en tid på under 1:30 gitt deg 37 plass av 3765 jenter.  

Jeg tenkte også som deg. Få deg mye hvile trådstarter :) God bedring!

Anonymkode: 161e8...69f

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for en oppmuntrende tilbakemelding👍 Får satse på at hvile kan hjelpe de neste dagene, selv om jeg burde fått meg en siste hardøkt i morgen for å toppe formen. Kan iallfall trøste meg med at beina mine vil være maksimalt restituert dersom jeg stiller til start! Skrev forresten feil, min beste tid i år har vært 1.33, så får legge på to minutter der. Da hadde jeg nok ikke kommet like høyt oppe på resultatlisten. vet det er litt vel ambisiøst å forvente under 1.30, men jeg vet at jeg kunne gitt litt mer på det halvmaratonløpet jeg løp på 1.33 og jeg har i tillegg trent mye intervall og føler formen den siste tiden har bedret seg. Men det kommer jo så utrolig an på dagsformen, mine halvmaratonløp har variert fra 1.33-1.37 (men har vært noen i terreng også), men uansett så sier jeg til meg selv at det er bra nok å løpe under 1.40. Men jeg vil helst under 1.30 da🏃💨

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også som deg. Få deg mye hvile trådstarter :) God bedring!

Anonymkode: 161e8...69f

Takk for det, og får satse på at maksimalt med hvile slår positivt ut👍 får håpe beinene mine kribler så enormt på fredagen og at alt av hoste,tett nese og feber har gitt seg. Og kanskje dette blir en skikkelig formtopp?

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det ts?

Skrevet
2 timer siden, Snabeltann skrev:

Hvordan gikk det ts?

Det gikk veldig dårlig😩 skal aldri løpe så kort tid etter sykdom. Er flau over tiden min. Ble ca.1.40 og har Aldri løpt så treigt. Var så varmt også og merket at lungene ikke var helt bra. Men jaja, nå er det ikke nytt løp før i 2017!👍

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje tregt for deg, men såå utrolig bra for mange andre😁 synes du skal være kjempestolt og heller se på det som en erfaring å ta med seg videre😊 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, CoolSistah skrev:

Det er kanskje tregt for deg, men såå utrolig bra for mange andre😁 synes du skal være kjempestolt og heller se på det som en erfaring å ta med seg videre😊 

Takk for oppløftende ord😊 vet egentlig innerst inne at det ikke er en dårlig tid, men når man har løpt så mye bedre før så setter man seg mål deretter. Det var psykisk tøft å løpe fordi jeg innså ganske fort at jeg ikke hadde dagen, og når jeg så at hastigheten sank mens jeg løp og at kroppen sa mer og mer fra så fikk jeg bare lyst til å bryte. Men så er jo det feigt så da måtte jeg bare løpe i et roligere tempo og heller bite i meg at tiden ikke kom til å bli noe bra. Det er utrolig mye psyke i løping har jeg funnet ut. Man må rett og slett jobbe med seg selv, si at man er god nok og ikke gå i kjelleren fordi man har en dårlig dag. Det var utrolig varmt også😅 og løypa var ganske kupert på slutten så jeg sier til meg selv at det hadde MYE og si😂

Skrevet

Uff, skjønner at det sikkert ikke var en god følelse. Men kult av deg å fullføre da(og tilogmed på en god tid, bare dårligere enn du er vandt til):-) 

Jeg tror vi blir sterkere av slike ting, fullføre noe til tross for at man opplever motgang og egentlig ikke orker. Du kunne jo tenkt at du hadde en god unnskyldning for å avbryte, og at verken du selv eller andre kunne klandre deg for det. Men så løp du helt til målstreken likevel. Kanskje du vil bli belønnet for det senere, i en helt annen sammenheng og kontekst:-) Lykke til neste år da! Skal du delta i noe annet før neste Oslo Maraton?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, CoolSistah skrev:

Uff, skjønner at det sikkert ikke var en god følelse. Men kult av deg å fullføre da(og tilogmed på en god tid, bare dårligere enn du er vandt til):-) 

Jeg tror vi blir sterkere av slike ting, fullføre noe til tross for at man opplever motgang og egentlig ikke orker. Du kunne jo tenkt at du hadde en god unnskyldning for å avbryte, og at verken du selv eller andre kunne klandre deg for det. Men så løp du helt til målstreken likevel. Kanskje du vil bli belønnet for det senere, i en helt annen sammenheng og kontekst:-) Lykke til neste år da! Skal du delta i noe annet før neste Oslo Maraton?

Helt enig med deg! Det er viktige erfaringer å få med seg og man blir belønnet for det på sikt. Har brutt et løp tidligere og den skuffelsen jeg satt igjen med etterpå (og forsåvidt mye sinne også) sitter stuck i hodet mitt hvis jeg begynner å tenke tanken på å bryte et løp. Selv om man ikke har dagen og vet at tiden ikke blir noen ny personlig rekord så kan man ikke bare tenke at "da er det ikke noe vits i". Jeg sliter mye med tanker om at dersom jeg ikke presterer på topp så er det ikke noe vits i. Jeg er iallfall utrolig glad for at jeg ikke brøt på halvmaraton. Det blir kanskje ett løp til i år (men en 10km) også blir det nok mange løp i 2017 før Oslo maraton. Det har blitt veldig mange løp denne sesongen så tror det er greit med et lite avbrekk nå. Får så nerver før konkurranser også så nå vil jeg bare slappe av og løpe mer koseturer i skauen. Driver du mye med konkurranser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...