Gå til innhold

Når slutter barn med beltestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde de måtte ha det til de var ca 10 år, 

men når jeg skal hente jenta mi og hun har med noen hjem, så insisterer de alltid på å slippe å bruke puten - for de pleier ikke å bruke det hjemme og sier at det er barnslig, og da vil ikke jenta mi heller ha beltestol!

Er jeg for streng? Jenta er 8 år, men de har insistert på dette siden de var 7 år!

Eller er det foreldrene deres som er for slacke? Eller bare lurer de meg?

Jeg har i alle fall holdt på mitt og sagt at når det er jeg som kjører så er det mine regler man skal følge.
Også har de blitt sure og gretne da, for de slipper å bruke beltestol når foreldrene deres henter.

Anonymkode: 85116...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Over 135 cm lang eller over 36 kilo. Dette skal du vite om du har førerkort og i tillegg barn. 

Anonymkode: bac4f...ed1

Hvis hun er litt "kraftig" - og er under 135, men veier over 36 kg? Det har jo litt med hvordan beltene går over skulderen og, at det kommer for høyt opp i forhold til skulderen, og da er det jo greit med beltestol? Jeg har kuttet ut den på ryggen, det er kun setet hun sitter i nå. jeg skrev litt feil, hva heter det - sånn man sitter på........ ikke vanlig bilstol altså, bare en sånn pute som gjør at de sitter høyere...

men som sagt så sier de i klassen at det er barnslig... og da lurer jeg på - er de andre foreldrene slacke, eller er det jeg som er for streng?

Det er vel bedre å sikre for mye enn for lite.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun er litt "kraftig" - og er under 135, men veier over 36 kg? Det har jo litt med hvordan beltene går over skulderen og, at det kommer for høyt opp i forhold til skulderen, og da er det jo greit med beltestol? Jeg har kuttet ut den på ryggen, det er kun setet hun sitter i nå. jeg skrev litt feil, hva heter det - sånn man sitter på........ ikke vanlig bilstol altså, bare en sånn pute som gjør at de sitter høyere...

men som sagt så sier de i klassen at det er barnslig... og da lurer jeg på - er de andre foreldrene slacke, eller er det jeg som er for streng?

Det står i linken du har fått at de skal sitte på pute til de er 150 cm høye. 

Anonymkode: 1605f...1ee

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i linken du har fått at de skal sitte på pute til de er 150 cm høye. 

Det ser ikke jeg noe sted. Derimot ser jeg 135 cm. 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du argumentere med at det er enda mer barnslig å få bot fordi du ikke følger reglene for sikring av barn i bil og i tillegg risikere å bli skadet i trafikken fordi hun mener sikringsutstyr er barnslig. Dette er nemlig din jobb som voksen å lære barnet ditt fornuften bak og at vi ikke alltid kan gjøre som vi vil, når det er lover og regler for sikring av barn i bil. 

Sikkerhetsselen kan i nyere biler reguleres opp og ned i veggfestet, slik at slenes utløpspunkt blir best mulig tilpasset personennsom bruker den. 

Dete r ikke snakk om å sikre for mye eller for lite, men å sikre etter bestemmelsene for sikring av barn i bil. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De skal ha puten for at selen skal ligge riktig over hofte/lår og ikke skli opp på magen, i tillegg til at selen skal ligge riktig over skulderen. Ligger selen over magen og det skjer noe, så kan det lage mye skade på indre organer - trenger ikke være front mot front i 80 km/t for at sammenstøtet skal være kraftig nok. 

Se på linken under, sjekk alle punktene og se om hun kan sitte uten pute. 

https://thecarseatlady.wordpress.com/boosters/5steptest/

Anonymkode: 03219...f69

Skrevet

Og ja, det er de andre foreldrene som er slacke, du gjlr helt rett i å kreve at barn i din bil bruker sete/pute. 

Anonymkode: 03219...f69

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du argumentere med at det er enda mer barnslig å få bot fordi du ikke følger reglene for sikring av barn i bil og i tillegg risikere å bli skadet i trafikken fordi hun mener sikringsutstyr er barnslig. Dette er nemlig din jobb som voksen å lære barnet ditt fornuften bak og at vi ikke alltid kan gjøre som vi vil, når det er lover og regler for sikring av barn i bil. 

Sikkerhetsselen kan i nyere biler reguleres opp og ned i veggfestet, slik at slenes utløpspunkt blir best mulig tilpasset personennsom bruker den. 

Dete r ikke snakk om å sikre for mye eller for lite, men å sikre etter bestemmelsene for sikring av barn i bil. 

Barnet mitt godtar jo puten da, men når hun vil ha med venner hjem så insisterer de på at det slipper de hjemme.... og da vil jo ikke hun heller, men jeg sier at i min bil er det mine regler som gjelder... det er bare den surmulingen etterpå - og jeg føler meg som en kjip mor...

men regler er jo regler. Kanskje jeg burde tatt det opp med de andre foreldrene? Det kan jo være at de andre ungene bare lurer meg.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt godtar jo puten da, men når hun vil ha med venner hjem så insisterer de på at det slipper de hjemme.... og da vil jo ikke hun heller, men jeg sier at i min bil er det mine regler som gjelder... det er bare den surmulingen etterpå - og jeg føler meg som en kjip mor...

men regler er jo regler. Kanskje jeg burde tatt det opp med de andre foreldrene? Det kan jo være at de andre ungene bare lurer meg.

Det spiller jo egentlig ingen rolle om de lurer deg eller om de faktisk sitter usikret i sin egen bil. Du er uansett ansvarlig for å sikre de når de sitter i din bil. De får blir så sure de bare vil. "Det er barnslig" er et like håpløst argument som "sveisen blir ødelagt" for de som ikke vil bruke sykkelhjelm. Det er ennå mer barnslig å måtte blir matet og skiftet bleie på, fordi de har blitt lam etter å ha knekt nakken en bilulykke.

Jeg tror også det er en del slacke foreldre til barn i den alderen. Min 8-åring sitter i beltestol, men jeg ser at andre barn på samme alder og som faktisk er mindre av vekst sitte usikret (jeg mener bare med bilbeltet uten pute, som en voksen.) Jeg er nok hysterisk, men jeg liker ikke tanken på å sende mine barn med i deres bil, når jeg vet at de ikke vil bli godt nok sikret...

Hvis du ringer til foreldrene, og det viser seg at de er slacke, kan du jo gi dem et lite "stikk" à la: "Du skjønner, jeg MÅTTE bare ringe og høre, for jeg var så sikker på at jentungen din prøvde å lure meg, jeg kunne ikke TROOO at hun pleier å sitte uten pute i bil, vi er jo tross alt i 2016! Hun er jo ikke 36 kilo ennå heller, vel, det er jo grensen. Men da vet jeg at hun faktisk ikke bruker det, da skjønner jeg hvorfor hun blir litt sur, men det er HEEELT uaktuelt at hun sitter uten pute i VÅR bil, for jeg vil jo ikke at hun blir skadet hvis vi blir påkjørt."

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Les om større barn.

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Skrevet

Fra de er 135 cm kan de rent lovlig sett sitte uten beltestol/pute (dog er det påbudt med slik sikring også for barn over 135 cm hvis utstyret finnes i bilen), men det er anbefalt at de fortsatt sitter i beltestol/på pute til de er minst 150 cm. Her er det også min bil - mine regler. Jeg sikrer alle barn jeg kjører best mulig og bryr meg ikke om foreldrene selv er slappe med bilsikring.

Skrevet
4 minutter siden, Arkana skrev:

Fra de er 135 cm kan de rent lovlig sett sitte uten beltestol/pute (dog er det påbudt med slik sikring også for barn over 135 cm hvis utstyret finnes i bilen), men det er anbefalt at de fortsatt sitter i beltestol/på pute til de er minst 150 cm. Her er det også min bil - mine regler. Jeg sikrer alle barn jeg kjører best mulig og bryr meg ikke om foreldrene selv er slappe med bilsikring.

Jeg bare lurer litt sånn rundt høyde.. Er det forskjell på meg som voksen som er 147 cm og ett barn på 147 cm? 

Anonymkode: 75ed9...e60

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer litt sånn rundt høyde.. Er det forskjell på meg som voksen som er 147 cm og ett barn på 147 cm? 

Det kommer an på. Man anbefales å sitte på pute fram til man har passert 150 cm fordi puten sørger for at bilbeltet ligger riktig og dermed beskytter slik det skal. Her har ikke alderen noe å si. En annen faktor er skjelettmodning, som kan være avgjørende for hvor godt kroppen tåler en kollisjon, hvor alder er en bedre indikator enn høyde. En 11-åring på 147 cm vil tåle en kollisjon dårligere enn en voksen på samme høyde, fordi den voksnes skjelett og muskelsystem er mer modent. 

Skrevet
31 minutter siden, Arkana skrev:

Det kommer an på. Man anbefales å sitte på pute fram til man har passert 150 cm fordi puten sørger for at bilbeltet ligger riktig og dermed beskytter slik det skal. Her har ikke alderen noe å si. En annen faktor er skjelettmodning, som kan være avgjørende for hvor godt kroppen tåler en kollisjon, hvor alder er en bedre indikator enn høyde. En 11-åring på 147 cm vil tåle en kollisjon dårligere enn en voksen på samme høyde, fordi den voksnes skjelett og muskelsystem er mer modent. 

Takk for svar :-) 

Skrevet

Du er pliktig til å sørge for at barn i bilen din er sikret, så dette er ikke noe du har lov til å gi etter for fordi du ikke vil være kjip, eller fordi de ikke sikres i foreldrenes bil. Du kan si at slik er trafikkreglene, og hvis de ikke respekterer det, så får de ikke sitte på.

Anonymkode: c625f...3ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...