Gå til innhold

Rengjøre Teak møbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det best å rengjøre Teak møbler? Kan jeg bruke grønnsåpe eller bare vann eller hva?

Anonymkode: a97e3...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om dagligrengjøring eller ned sliping/grovrengjøring av opp pussingsobjekt? 

Anonymkode: 3d3dd...78c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det best å rengjøre Teak møbler? Kan jeg bruke grønnsåpe eller bare vann eller hva?

Jeg trodde at teakolje både renser og beskytter, og at man ikke skal bruke annet på teak?

Anonymkode: a72d1...1ec

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at teakolje både renser og beskytter, og at man ikke skal bruke annet på teak?

Anonymkode: a72d1...1ec

Teakolje brukes etter at treverket er gjort rent. Er der flekker eller det er snakk om nedsliping så gjøres det med såpefri stålull til treet er gjevnt i fargen deretter settes det inn med teakolje i flere runder til treet er mettet. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om dagligrengjøring eller ned sliping/grovrengjøring av opp pussingsobjekt? 

Bare daglig rengjøring ja, og ikke sliping. Det kommer så mye støv på det. Er veldig redd for det så vil bruke riktig metode for å rengjøre det. Treverket er glinsende og fint så jeg trenger vel ikke teakspray? Har lest at det skal hjelpe med å få tilbake den skinnende fargen.

Skrevet

Jeg har kjøpt en møbelrens hos fargehandler for bruk på også vintage og antikke møbler. Mild rens og pleie. 

Hvis du bare skal tørke støv, så er en bomullsklut godt oppvridd i rent vann også helt fint. Pleiemidler kan du da bruke regelmessig, men ikke hver dag. 

Anonymkode: 51687...2fe

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare daglig rengjøring ja, og ikke sliping. Det kommer så mye støv på det. Er veldig redd for det så vil bruke riktig metode for å rengjøre det. Treverket er glinsende og fint så jeg trenger vel ikke teakspray? Har lest at det skal hjelpe med å få tilbake den skinnende fargen.

Til dagligrengjøring bruker du en myk bomullsklut, ikke microfiber. Hvor ofte du må pusse over med teakolje for å få mettet treet er umulig å svare på. Men begynn med noen dagers mellomrom så ser du hvor mye olje treet trekker. 

Teak olje og teak spray er samme sak. Sprayen er lite miljø og helsevennlig.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dagligrengjøring bruker du en myk bomullsklut, ikke microfiber. Hvor ofte du må pusse over med teakolje for å få mettet treet er umulig å svare på. Men begynn med noen dagers mellomrom så ser du hvor mye olje treet trekker. 

Teak olje og teak spray er samme sak. Sprayen er lite miljø og helsevennlig.

Okei, så oljen vil nære det og ikke bare få det til å skinne mer? Hvor ofte er det anbefalt å bruke det? Hvorfor skal jeg ikke bruke microfiberkluten?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en møbelrens hos fargehandler for bruk på også vintage og antikke møbler. Mild rens og pleie. 

Hvis du bare skal tørke støv, så er en bomullsklut godt oppvridd i rent vann også helt fint. Pleiemidler kan du da bruke regelmessig, men ikke hver dag. 

Har du prøvd det på et antikk møbel, gikk det bra isåfall? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd det på et antikk møbel, gikk det bra isåfall? 

Jeg bruker den på noen av mine vintage møbler, går helt fint. Prøvde først på et lite synlig sted, sånn i tilfelle, men det gikk greit. Vet ikke hva som er å få tak i i Norge, men jeg anbefaler at du går innom en skikkelig fargehandel eller tilsvarende sted. Den jeg har kan brukes på alle typer overflatebehandling. Spesielt med vintage møbler kan det være vanskelig å vite hva som har blitt brukt på overflatebehandlingene og det består en reell fare for å ødelegge møbel fordi man bruker feil produkt og får en uheldig kjemisk reaksjon med gammel lakk etc. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker den på noen av mine vintage møbler, går helt fint. Prøvde først på et lite synlig sted, sånn i tilfelle, men det gikk greit. Vet ikke hva som er å få tak i i Norge, men jeg anbefaler at du går innom en skikkelig fargehandel eller tilsvarende sted. Den jeg har kan brukes på alle typer overflatebehandling. Spesielt med vintage møbler kan det være vanskelig å vite hva som har blitt brukt på overflatebehandlingene og det består en reell fare for å ødelegge møbel fordi man bruker feil produkt og får en uheldig kjemisk reaksjon med gammel lakk etc. 

Så bra da :) Ja det er nettopp det.. Jeg vet jo ikke når forrige eier oljet Teak møbelet, men er det nødvendig å gjøre det selvom det skinner og har den perfekte fargen? Jeg leser at man bare bruker det når man pusser opp et Teak møbel som ikke har den typiske "etter fargen" men det skader vel kanskje ikke å gi det for mye olje heller? Jeg har jo vasket det med vann så det gjør det jo litt tørrere.

Skrevet

Vet du at det er oljet og ikke behandlet med noe annet, f.eks lakk?

• Liker 1
Skrevet

Liberon. 

Anonymkode: eb123...4d3

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så oljen vil nære det og ikke bare få det til å skinne mer? Hvor ofte er det anbefalt å bruke det? Hvorfor skal jeg ikke bruke microfiberkluten?

Olje beregnet for det treverket det er laget til metter treet med fett enten det er teak, (forhatt) furu, eller eik. Når treets porer er mettet med olje får du en hard glansig overflate der smuss ikke trenger ned. Men overflaten bør være støvfri før du oljer og kluten bør ikke loe da får du lo i oljen som trekker ned i treet. (Gamle, rene bomullsokker klare for søpla er utmerket til dette bruket.)

Microfiberkluter er nesten som fint sandpapir. De riper med små fine riper og skader både treet og oljen når treet begynner å bli mettet.

Hvor ofte du skal olje må du prøve deg frem med. I vårt teakbesteforeldre hjem, var møblene alltd oljet til helga. Da luktet det teakolje over hele huset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...