AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Hei Vi er en gjeng på 5 som skal seile fra oslo ned til sørlandet til helgen. Det er min båt som skal flyttes og vil derfor ta meg av mat handlingen, seilturen vil vare fra fredag til søndag så det er en del mat som må handles inn. Så lurte på om dere har noen tips til enkle men gode retter jeg kan servere 😊 Anonymkode: 6a330...b42
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #2 Skrevet 11. september 2016 Sikkert lettere å hjelpe om du forteller hvilke fasiliteter du har tilgang på ombord. Anonymkode: ca3d3...6b5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Ts her Så og si som et vanlig kjøkken, både steikeovn og kokeplater Anonymkode: 6a330...b42
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #4 Skrevet 11. september 2016 Spekemat med potetsalat og eggerøre er enkelt, godt og mettende. Potetsalaten kan lages ferdig på forhånd (eller kjøpes ferdig), og eggerøre er det raskt og enkelt å lage på stedet. En omelett kan fylles med masse godt. En bondeomelett med poteter og løk i servert med godt brød og rester av spekemat kan brukes til både middag og lunsj. Det samme kan omelett med brie, asparges og spekeskinke. Reker og krabber må vel være langt bortimot definisjonen på enkelt og godt. Krabbene skal visst være veldig bra på denne tiden. Baguetter med brie, bacon og ripsgele er snadder til lunsj. Anonymkode: ca3d3...6b5
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Jeg har riktignok ikke vært på seiltur med et crew på fem, men en venn og jeg dro på en ti-dager lang seiltur, så matmessig hadde vi omtrent like mye med som dere trenger. Kjølemulighetene ombord var heller dårlige (kjøleboks på ca. 10 liter og veldig ustabil temperatur), så vi tok med lite mat som måtte kjøles. Ikke var det ovn ombord heller, så "ovnsmat" utgikk. Menyen vår bestod også av relativ energitett mat siden vi kun var to ombord (mer kroppslig arbeid), og hadde flere nattseilaser. Men uansett, her er noen retter som er greie å servere ombord: - Pasta bolognese (bolognese-sausen kan du lage i stand hjemme på forhånd, evt. fryse ned, og så la den tine opp fra fredag til lørdag) - Speilegg sammen med "pytt i panne" (stek poteter, løk, og bacon sammen) - Biff med bakte poteter (du har jo tilgang til ovn ombord). Her kan du også lage en passende saus på forhånd og varme opp ombord - Hamburgere - her trenger du bare å steke kjøttdeig-lefsene og skjære opp salaten/grønnsakene dere vil ha til - Skalldyr - kjøp ferske reker, godt brød, sitron og majones. Blir neppe enklere enn det. "Lunsjmaten"/Mellommåltidene våre bestod av frukt som appelsiner, epler, druker, og salte kjeks, tomat i skiver (med urtesalt), i tillegg til tørkede frukter som dadler, fiken, rosiner, og aprikos og ulike nøtter. Og ta med et utvalg søte kjeks og sjokolade, samt sørg for å ha nok kaffe (og te) ombord. Blir det skitvær på turen hhv. dere har et nattseilas, så er det godt med litt energi og varm drikke.
Jerry Lee Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Signerer begge over meg. Mye fantastisk mat her. ☺
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 Ts her Tusen takk 😊 Føler liksom at jeg må servere mannfolka med litt med ordentlig mat enn lapskaus på boks og grandiosa. Så tusen takk for forslag 😊 Anonymkode: 6a330...b42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå