AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Jeg har en flott bonusdatter og har vært i livet hennes siden hun var 11 år. Hun har bodd hos oss 50/50 og vi har stort sett alltid hatt et veldig godt forhold. Når hun har bodd hos oss har jeg fungert stort sett som mor for henne på lik linje med mine egne barn, hverdagslige ting har jeg tatt del i mens far og mor har seg i mellom (og så klart inkludert meg) bestemt større ting. Mor og jeg har god tone oss i mellom. Nå har bonusdatteren min fått en nydelig gutt, og vi gleder oss stort over dette alle sammen. Jeg har hele veien vært redd for å tråkke mormor og farmor på tærne, og skjønner jo at jeg bør holde meg litt i bakgrunnen. Jeg har etter beste evne forsøkt å behandle bonusdatter og egne barn likt, og lysten til å hjelpe til er stor. Husker selv hvor deilig det var når mor eller svigermor kom å trillet mine barn på tur, eller tok over feks kveldsstell slik jeg fikk slappe av litt. Jeg er redd jeg både kan gjøre for mye og for lite ut av dette. Jeg kunne godt tenke meg å sitte barnevakt eller hente i barnehagen når den tid kommer... Hvordan har du det som bonusbestemor? Anonymkode: ba6ba...df2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #2 Skrevet 11. september 2016 Jeg er bonusbestemor til 2. Jentene til mannen min har to forskjellige mødre. Hun ene behandler meg som bestemor (både datter og barn), og jeg behandler bonusbarnebarnet som mine egne barnebarn. Vi har mye kontakt og mormoren er ei herlig dame. Det andre bonusbarnebarnet behandler jeg også som de andre barnebarna, men her mener mormor at jeg ikke skal ha noe med barnebarnet hennes å gjøre. Jeg og morfar passet barnet en helg mor og far skulle i bryllup. Mormor hadde selv planer den helgen og sa derfor nei til pass. Da hun fikk vite at vi passet, ble det nesten månelyst. Innerst inne handler det nok om at hun ikke liker at jeg får bruke tid med barnebarnet. Foreldrene selv overser/overhører henne, men det har vært flere episoder der hun har sagt klart i fra at hun ikke liker at jeg gjør det og det, og sånn og sånn. Veldig synd, for jeg vil på ingen måte ta barnebarnet fra henne, men jeg ønsker å bli kjent med bonusbarnebarnet på lik linje med de andre barnebarna. Det kommer nok an på hvilken person mor og bestemødrene er, men mest sannsynlig får du ta del i livet til barnebarnet. De andre bestemødrene kan heller ikke diktere hvem barnebarnet skal ha i livet sitt. Anonymkode: 622ea...d19
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Kan svare fra den andre siden, da min datter har en bonusbestemor hun blir behandlet likt som de biologiske besteforeldrene, og får ta like stor del i barnebarnet som de andre Anonymkode: 6e790...207
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #4 Skrevet 11. september 2016 Mitt barn har en bonusbestefar (min stefar) og han er favorittmennesket i hele verden til guttungen bortsett fra oss foreldrene. Han har aldri blitt behandlet som noe annet enn et barnebarn, og de har et veldig sterkt bånd dem imellom. Anonymkode: 27e05...b91 1
Zienna Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Jeg er bonusfarmor til en gutt på 9 år. Det har jeg vært siden han var 2 år. For to år siden gikk stefar (min sønn) og moren fra hverandre. De hadde også felles barn, og de tre var og er som søsken. Som besteforeldre har man ingen rettigheter når det gjelder barnebarn. Det er samværsordninger mellom barn og foreldre, men vi besteforeldre kan lett bli glemt. Spesielt når det gjelder bonusbarnebarn. Vi har vært heldige. Mor forsto at kontakten med oss var viktig. Han kaller oss fortsatt farmor og farfar, selv om vet at han har farmor og farfar et annet sted. Faren synes det er greit. Også han har forstått at vi er viktige i livet til sønnen. Jeg behandler ham akkurat som jeg behandler mine andre barnebarn. De er søsken, og alt annet ville bli oppfattet som urettferdig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en flott bonusdatter og har vært i livet hennes siden hun var 11 år. Hun har bodd hos oss 50/50 og vi har stort sett alltid hatt et veldig godt forhold. Når hun har bodd hos oss har jeg fungert stort sett som mor for henne på lik linje med mine egne barn, hverdagslige ting har jeg tatt del i mens far og mor har seg i mellom (og så klart inkludert meg) bestemt større ting. Mor og jeg har god tone oss i mellom. Nå har bonusdatteren min fått en nydelig gutt, og vi gleder oss stort over dette alle sammen. Jeg har hele veien vært redd for å tråkke mormor og farmor på tærne, og skjønner jo at jeg bør holde meg litt i bakgrunnen. Jeg har etter beste evne forsøkt å behandle bonusdatter og egne barn likt, og lysten til å hjelpe til er stor. Husker selv hvor deilig det var når mor eller svigermor kom å trillet mine barn på tur, eller tok over feks kveldsstell slik jeg fikk slappe av litt. Jeg er redd jeg både kan gjøre for mye og for lite ut av dette. Jeg kunne godt tenke meg å sitte barnevakt eller hente i barnehagen når den tid kommer... Hvordan har du det som bonusbestemor? Anonymkode: ba6ba...df2 Dette er jo mormorens og farmorens privilegium, det er de som er familie. Anonymkode: 9bb18...c11 2
KatyP Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo mormorens og farmorens privilegium, det er de som er familie. Anonymkode: 9bb18...c11 Interessant holdning. Hva med å se det som positivt at barnet får flere omsorgspersoner i livet sitt? 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #8 Skrevet 11. september 2016 3 minutter siden, KatyP skrev: Interessant holdning. Hva med å se det som positivt at barnet får flere omsorgspersoner i livet sitt? Hvorfor er det positivt med flere? Er det positivt med 3 ektemenn da? Barnet har da mer enn nok med to og de er tross alt familie. Anonymkode: 9bb18...c11 2
KatyP Skrevet 11. september 2016 #9 Skrevet 11. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det positivt med flere? Er det positivt med 3 ektemenn da? Barnet har da mer enn nok med to og de er tross alt familie. Anonymkode: 9bb18...c11 En viss forskjell på tre ektemenn og en ekstra person som gir kjærlighet til barnet. Kanskje er det det siste du skriver der jeg er litt sliten av å lese. Situasjonen til Ts og familie er slik at den opprinnelige kjernefamilien er splittet av ukjente årsaker, og ny kjæreste med familie er kommet på banen. Det er absolutt ikke optimalt å ha mine/dine/våre, men livet er ikke alltid optimalt og man gjør det beste ut av en situasjon. Her er det en kvinne som har tatt til seg og tatt vare på et barn som igjen har fått sitt barn. Og hun ønsker å være der for dette barnet og sin bonusdatter. Hvorfor er dette negativt? 2
Gjest Magnifiq Skrevet 12. september 2016 #10 Skrevet 12. september 2016 Barna våre har to bonubesteforeldre. Og de er virkelig en bonus! Vi behandler de på lik linje som de andre besteforeldrene. Heldigvis reagere ingen av de på det, men er bare glad for at barna har mange rundt seg som er veldig glad i dem.
Gjest Magnifiq Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det positivt med flere? Er det positivt med 3 ektemenn da? Barnet har da mer enn nok med to og de er tross alt familie. Anonymkode: 9bb18...c11 Det er jo ikke sammenliknbart. Det er da aldri negativt at barnet har flere personer rundt seg som er glad i det.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 Tusen takk for svarene. Dette er alltså vårt förste barnbarn, og jeg har hatt ønske om å behandle alle barnabarna (som kommer) likt, dvs strikke klær til babyen, kjøpe kanskje stellebord ol, ta de med på tur osv, være barnevakt osv. Min mann er jo bestefaren og jeg kommer liksom litt inn på sidelinjen, men ønsker veldig å ta del i alle barnebarnas liv, på samme måte som han sier han ønsker å gjøre med mine fremtidige barnebarn. Som regel er det jo husmora i familien som ordner bla gaver, og er litt redd for at det kan virke som jeg trenger meg på om jeg feks kjøper stellebord. For meg er det viktig at mine fremtidige barnebarn føler jeg er der for dem uansett om jeg er mormor, farmor eller bonusbestemor. Jeg ønsker å gjøre for alle mine barnebarn det min egne foreldre gjorde for mine barn; ta de med på kino, bake boller, dra på fisketur, kjøpe skoleransel osv. Anonymkode: ba6ba...df2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svarene. Dette er alltså vårt förste barnbarn, og jeg har hatt ønske om å behandle alle barnabarna (som kommer) likt, dvs strikke klær til babyen, kjøpe kanskje stellebord ol, ta de med på tur osv, være barnevakt osv. Min mann er jo bestefaren og jeg kommer liksom litt inn på sidelinjen, men ønsker veldig å ta del i alle barnebarnas liv, på samme måte som han sier han ønsker å gjøre med mine fremtidige barnebarn. Som regel er det jo husmora i familien som ordner bla gaver, og er litt redd for at det kan virke som jeg trenger meg på om jeg feks kjøper stellebord. For meg er det viktig at mine fremtidige barnebarn føler jeg er der for dem uansett om jeg er mormor, farmor eller bonusbestemor. Jeg ønsker å gjøre for alle mine barnebarn det min egne foreldre gjorde for mine barn; ta de med på kino, bake boller, dra på fisketur, kjøpe skoleransel osv. Anonymkode: ba6ba...df2 Jeg synes virkelig du høres helt vidunderlig ut, og ville sett meg overlykkelig hvis mitt barn fikk en så god bestemor som deg (velger å ikke skrive bonus her, for barnet kan ikke få for mange besteforeldre synes jeg, og familie regnes ikke i like gener men kjærlighet). Anonymkode: 27e05...b91 4
Gjest Magnifiq Skrevet 12. september 2016 #14 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svarene. Dette er alltså vårt förste barnbarn, og jeg har hatt ønske om å behandle alle barnabarna (som kommer) likt, dvs strikke klær til babyen, kjøpe kanskje stellebord ol, ta de med på tur osv, være barnevakt osv. Min mann er jo bestefaren og jeg kommer liksom litt inn på sidelinjen, men ønsker veldig å ta del i alle barnebarnas liv, på samme måte som han sier han ønsker å gjøre med mine fremtidige barnebarn. Som regel er det jo husmora i familien som ordner bla gaver, og er litt redd for at det kan virke som jeg trenger meg på om jeg feks kjøper stellebord. For meg er det viktig at mine fremtidige barnebarn føler jeg er der for dem uansett om jeg er mormor, farmor eller bonusbestemor. Jeg ønsker å gjøre for alle mine barnebarn det min egne foreldre gjorde for mine barn; ta de med på kino, bake boller, dra på fisketur, kjøpe skoleransel osv. Anonymkode: ba6ba...df2 Spør de som skal ha barnet, tenker jeg er et fint sted å starte.
Gjest Birti Skrevet 12. september 2016 #15 Skrevet 12. september 2016 Som barnebarn vil jeg bare si at det ikke er noen ting som heter for mange besteforeldre! Besteforeldre er det fineste som finnes i hele verden - og kanskje de menneskene man er aller, aller mest glad i hele livet helt uavhengig av alder. Enda jeg fortsatt har fire, flotte besteforeldre i livet har jeg tatt til meg kjærestens bestefar også, for gamle, kloke mennesker er det fineste som finnes og det enkleste i verden å prioritere. Ettersom du har vært i livet til bonusdatteren din siden hun selv var liten, så antar jeg at du kan snakke med henne. Så jeg ville tilbudt meg å stille opp, tilbudt meg å sitte barnevakt og uttrykt et ønske om å være i barnets liv - det er jo det som er viktig her. Og så kan du jo spørre om det er noe de har oppdaget at de mangler / ønsker seg og så spørre om du kan få lov å gi dette i gave til den nye verdensborgeren? Lykke til! Det høres ut som om du blir en super bestemor!
ViljaH Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 Enig med siste taler, si til de kommende foreldrene i en stund hvor dere har en god samtale at du er klar over at barnet har to bestemødre allerede, og din rolle er kanskje uavklart i forhold til dem. Men du gleder deg til å bli kjent med barnet, du ønsker å stille opp sammen med Morfar til det som trengs. Å være besteforeldre som tar med barnet på ting, barnepass, om de trenger hjelp til å skaffe noe praktisk så vil dere gjerne få lov til det. Morfar er ditt alibi til å være bestemor her, selv om du kanskje tar deg av gavekjøp og slikt. Så får veien bli til mens dere går, hvor alle besteforeldre tar hensyn til hverandre. Det er ingen egentlig grunn til å skyve deg ut i kulden, som stemor har du vel lagt ned grunnarbeid i jenta som du også skal kunne nyte fruktene av nå.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #17 Skrevet 13. september 2016 Den Sunday, September 11, 2016 at 1.15, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det positivt med flere? Er det positivt med 3 ektemenn da? Barnet har da mer enn nok med to og de er tross alt familie. Anonymkode: 9bb18...c11 Hakk i den plata di. Anonymkode: 622ea...d19
atropos Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 Den 11. september 2016 at 10.57, AnonymBruker skrev: Jeg har en flott bonusdatter og har vært i livet hennes siden hun var 11 år. Hun har bodd hos oss 50/50 og vi har stort sett alltid hatt et veldig godt forhold. Når hun har bodd hos oss har jeg fungert stort sett som mor for henne på lik linje med mine egne barn, hverdagslige ting har jeg tatt del i mens far og mor har seg i mellom (og så klart inkludert meg) bestemt større ting. Mor og jeg har god tone oss i mellom. Nå har bonusdatteren min fått en nydelig gutt, og vi gleder oss stort over dette alle sammen. Jeg har hele veien vært redd for å tråkke mormor og farmor på tærne, og skjønner jo at jeg bør holde meg litt i bakgrunnen. Jeg har etter beste evne forsøkt å behandle bonusdatter og egne barn likt, og lysten til å hjelpe til er stor. Husker selv hvor deilig det var når mor eller svigermor kom å trillet mine barn på tur, eller tok over feks kveldsstell slik jeg fikk slappe av litt. Jeg er redd jeg både kan gjøre for mye og for lite ut av dette. Jeg kunne godt tenke meg å sitte barnevakt eller hente i barnehagen når den tid kommer... Hvordan har du det som bonusbestemor? Anonymkode: ba6ba...df2 Jeg har bonusbestemor til barnet mitt. Hun heter besta. Mormor og farmor har aldri sagt noe om besta i negativ retning, men de lurte på hva vi skulle kalle henne da sønnen vår ble født. Besta har vært i mitt liv siden jeg var tre, og hun er som en mor for meg selv om jeg ikke så ofte har vært hos faren min. Det var helt naturlig for oss at hun skulle inkluderes i besteforeldrepotten. Det er jo bare hyggelig med mange besteforeldre! Besta kan sitte barnevakt og hente i barnehagen. Det er nok dager i året til at alle kan få sin tid med barnebarnet. Men morfar er jo ofte med samtidig da. Så lenge alle parter har et godt forhold i utgangspunktet burde det være uproblematisk at alle får delta i besteforeldrerollen.
Rotemor Skrevet 13. september 2016 #19 Skrevet 13. september 2016 Det eneste rette er vel å være på tilbudssiden og å være naturlig. Det er sikkert bare du selv som føler deg sidesatt. Dette går jo helt av seg selv så sant du ikke "går i konkurranse" - hvilket det ikke er grunnlag for. Jeg er veldig glad for at mine barn har hatt mange, gode ressurpersoner rundt seg. Noen har bedre kontakt med visse familiemedlemmer enn adnre, det er halt naturlig ettersom det handler om interesser, kjemi m.m
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #20 Skrevet 13. september 2016 Men er det naturlig for en stebestemor å kalle seg bestemor når barnet allerede har to? Anonymkode: b99ac...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå