Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager skapte Gud en hest?

Anonymkode: 65490...187

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg kjenner jeg blir litt lei meg av denne tråden. Kjenner det norske skolesystemet virkelig har sviktet. 

Men kjenner det er bortkastet å prøve å "undervise" mennesker da uavhengig av hvor mye bevis materiale man kaster på dem er de for trangsynt til å ta det inn over seg. 

Ja vel Gud skapte jorden på 7 dager, Eva hadde seg med sønnene sine (for Adam og Eva fikk vel kun sønner?!) fossiler ble plassert på jorden så Gud kunne teste vår tro. Jorden er flat så pass på så du ikke seiler utafor. Menneskers utvikling er bare en illusjon. 

Anonymkode: d3228...ddd

• Liker 5
Skrevet

Jeg er interessert i beviser for guds eksistens. Har ikke fått noe "faktabaserte" bevis For at denne guden eksisterer. Gud er jo det ultimate produkt. Selger som hakka møkk og klagerett finnes ikke. Om man ikke får svar på sine bønner så er forklaringen "guds veier er uransakelige". 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, bondevett skrev:

Jeg er interessert i beviser for guds eksistens. Har ikke fått noe "faktabaserte" bevis For at denne guden eksisterer. Gud er jo det ultimate produkt. Selger som hakka møkk og klagerett finnes ikke. Om man ikke får svar på sine bønner så er forklaringen "guds veier er uransakelige". 

Skaff deg et mikroskop og ta en kikk på detaljrikdommen i cellene.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff jeg kjenner jeg blir litt lei meg av denne tråden. Kjenner det norske skolesystemet virkelig har sviktet. 

Men kjenner det er bortkastet å prøve å "undervise" mennesker da uavhengig av hvor mye bevis materiale man kaster på dem er de for trangsynt til å ta det inn over seg. 

Ja vel Gud skapte jorden på 7 dager, Eva hadde seg med sønnene sine (for Adam og Eva fikk vel kun sønner?!) fossiler ble plassert på jorden så Gud kunne teste vår tro. Jorden er flat så pass på så du ikke seiler utafor. Menneskers utvikling er bare en illusjon. 

Og du kaller andre uutdannede og trangsynte, wow

Skrevet

Legg merke til at om en avler griser så får en griser. Og om en avler hester får en hester. Dette er konsekvent med at Gud skapte dyrene etter sine slag. Ikke Darwins lære.

De genetiske lovene ble sågar formulert av kreasjonisten Mendel.

Så beholder vi genetikken fra Mendel og forkaster kreasjonismen fra samme mann, og så beholder vi evolusjonen og forkaster hypotesen om pangenesis fra Darwin. Så enkelt er det.

At Mendel hadde rett om genetikk, betyr ikke at han hadde rett om kreasjonismen. Det er like dumt som å avfeie evolusjon med "hvis menneskene stammer fra apene, hvorfor er apene fremdeles aper?"

Skrevet (endret)
5 minutter siden, draug 75 skrev:

Så beholder vi genetikken fra Mendel og forkaster kreasjonismen fra samme mann, og så beholder vi evolusjonen og forkaster hypotesen om pangenesis fra Darwin. Så enkelt er det.

At Mendel hadde rett om genetikk, betyr ikke at han hadde rett om kreasjonismen. Det er like dumt som å avfeie evolusjon med "hvis menneskene stammer fra apene, hvorfor er apene fremdeles aper?"

Nå er det ingen ting som støtter evolusjonen, med mindre du tar Mendels genetikk til inntekt for noe det ikke er.

btw: Aper er aper, fordi de er aper. Gikk det inn?

Endret av debatant
  • Liker 1
Skrevet
15 timer siden, debatant skrev:

Og du kaller andre uutdannede og trangsynte, wow

Du så ikke ironien i den Altsa :P 

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det blir umulig å diskutere evolusjon med mennesker som mangler grunnleggende naturfag kunnskaper og ikke skjønt hva evolusjonsteorien går ut på. Blir vanskelig å diskuterer da motargumenter er "hvorfor avler hester, hester" og "aper er aper." Evolusjonensteorien går ikke ut på at forskjellige arter har paret seg med hverandre. syns ikke man kan forkaste noe som man ikke engang har skjønt hva er. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det blir umulig å diskutere evolusjon med mennesker som mangler grunnleggende naturfag kunnskaper og ikke skjønt hva evolusjonsteorien går ut på. Blir vanskelig å diskuterer da motargumenter er "hvorfor avler hester, hester" og "aper er aper." Evolusjonensteorien går ikke ut på at forskjellige arter har paret seg med hverandre. syns ikke man kan forkaste noe som man ikke engang har skjønt hva er. 

Hva sier evolusjonsteorien, og hvor finner en den?

Hvem sier at forskjellige arter parrer seg?

Forskere er uenige i når, hvor, hvorfor, hvor fort evolusjonen skjedde. Samtidig som de er enige i at evolusjon er historie. Om alle legger forskjellige ting i evolusjon, er vel også alle versjonene av den forkasta av akademia.

Endret av debatant
Skrevet
19 timer siden, Chiyo skrev:

Men ettersom at man må tro at Jesus er Gud for at det skal være "logisk" betyr at det ikke er logisk i det hele tatt. Det gir ikke mening for noen som ikke har samme tro. Det er det jeg syns er så sinnssykt provoserende med religion, det gir bare mening for dem som tror på alt de leser. 

Mange av fortellingene i bibelen finnes i andre mytologier. Historien om Jesus er veeeeelding lik mange andre historier som man har fra før den tid. 

Poenget er... bare fordi noe står i din favorittbok gjør det ikke til orginalt og ekte. 

Enten er Jesus Gud eller så er han ikke. Enten kunne han utføre mirakler, eller så kunne han ikke. Poenget mitt er at det ikke er ulogisk at Jesus kunne gjennomføre mirakler dersom han faktisk var Gud. Det beviser ikke at Jesus er Gud, men legger et logisk grunnlag for hvorfor Jesus muligens kunne utføre mirakler.

Jeg har hørt mange varianter av halvguder som blir født av ei jomfru og korsfestet senere. Spørsmålet er ikke hvilken av disse historiene som er finest, men hvilken av dem som er sann. Ikke bare trodde apostlene at Jesus var stått opp igjen. Det var hundrevis av mennesker som påstod å ha sett Jesus etter sin død.

Mens det finnes mange myter om halvguder som døde på et kors, finnes det faktiske øyevitner og historiske dokumenter for ikke bare Jesu død, men også for hans oppstandelse.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, apologeten skrev:

Enten er Jesus Gud eller så er han ikke. Enten kunne han utføre mirakler, eller så kunne han ikke. Poenget mitt er at det ikke er ulogisk at Jesus kunne gjennomføre mirakler dersom han faktisk var Gud. Det beviser ikke at Jesus er Gud, men legger et logisk grunnlag for hvorfor Jesus muligens kunne utføre mirakler.

Jeg har hørt mange varianter av halvguder som blir født av ei jomfru og korsfestet senere. Spørsmålet er ikke hvilken av disse historiene som er finest, men hvilken av dem som er sann. Ikke bare trodde apostlene at Jesus var stått opp igjen. Det var hundrevis av mennesker som påstod å ha sett Jesus etter sin død.

Mens det finnes mange myter om halvguder som døde på et kors, finnes det faktiske øyevitner og historiske dokumenter for ikke bare Jesu død, men også for hans oppstandelse.

Disse historiske dokumentene er det nok veldig mange som kunne tenke seg å se. Har du link?

Anonymkode: e159f...a72

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse historiske dokumentene er det nok veldig mange som kunne tenke seg å se. Har du link?

Anonymkode: e159f...a72

Ja, de hadde Internett for 2000 år siden...

Anonymkode: 5f918...a56

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de hadde Internett for 2000 år siden...

:balltre: Om de finnes, finnes det scan.. obviously...

Jeg vil også se dem! 

Anonymkode: 502ac...626

Skrevet

Det er jo ikke slik at man plutselig går fra en art til en annen. Se på ulv for eksempel, som har utviklet seg fra ulv til en hund, men hvor man hoppet fra det ene til det andre er umulig å si.

Skrevet
Den 12. september 2016 at 11.53, AnonymBruker skrev:

Hvis vi er et resultat av en utvikling. Hvorfor har vi da slike egenskaper som kjærlighet og medfølelse? Det er egenskaper som får oss til å tenke på andre enn oss selv. For meg virker det ikke logisk at sånne egenskaper har blitt til ved en utvikling og et tilfeldig "uhell" der verden ble til. 

Vi er flokkdyr. Vi har vansklige fødsler, krevende og få avkom i forhold til andre dyr. I tillegg er kvinner svært sårbare som høygravide. Det sier seg selv at kjærlighet og medfølelse er obligatorisk for at arten vår skulle overleve. 

Anonymkode: a412e...5f0

• Liker 1
Skrevet
Den 13. september 2016 at 16.39, Mars Quirinus skrev:

Det er jo ikke slik at man plutselig går fra en art til en annen. Se på ulv for eksempel, som har utviklet seg fra ulv til en hund, men hvor man hoppet fra det ene til det andre er umulig å si.

Det er ikke umulig å si, og det var aldri et "hopp". Evolusjon er gradvis, og når det gjelder hunder har mennesker valgt ut individer med egenskaper de foretrakk. Bare se på bilder av eldre hunderaser og hvordan de ser ut idag.

---------------------------------

Det fantes heller aldri ville griser/kuer av den sorten som vi kjøper i kjøttdisken idag. De har blitt avlet frem til ønskede egenskaper, mer kjøtt og mer melk.

Evolusjon fungerer likt, bare at der vil de individene som er best tilpasset miljøet klare å få flest avkom. 2 grupper av samme art kan pga konkurranse velge å benytte seg av 2 forskjellige nisjer. De som er best tilpasset sin nisje vil få flest avkom. Disse 2 gruppene vil etter hvert få mer forskjellige egenskaper til at man til slutt har 2 forskjellige arter.

Evolusjon er ikke komplisert å forstå, og helt logisk om man tar seg tid til å lese om det. 

• Liker 1
Skrevet
Den 13. september 2016 at 11.37, debatant skrev:

Hva sier evolusjonsteorien, og hvor finner en den?

Hvem sier at forskjellige arter parrer seg?

Forskere er uenige i når, hvor, hvorfor, hvor fort evolusjonen skjedde. Samtidig som de er enige i at evolusjon er historie. Om alle legger forskjellige ting i evolusjon, er vel også alle versjonene av den forkasta av akademia.

Evolusjon sjer hele tiden. Den sjer nå, med oss, med alle artene på jorda. Evolusjon er ikke fortid. Det er en kontinuerlig prosess.

Og ja, forskjellige arter parrer seg. Seler voldtar pingviner, men det blir selvfølgelig ikke noe avkom. Hester og esler får avkom, men avkommet er sterilt. Isbjørn og grizzly får avkom (disse antas å være sterile, men om de ikke er det så er det jo rask evolusjon som skjer nå pga global oppvarming)

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Evolusjon sjer hele tiden. Den sjer nå, med oss, med alle artene på jorda. Evolusjon er ikke fortid. Det er en kontinuerlig prosess.

Og ja, forskjellige arter parrer seg. Seler voldtar pingviner, men det blir selvfølgelig ikke noe avkom. Hester og esler får avkom, men avkommet er sterilt. Isbjørn og grizzly får avkom (disse antas å være sterile, men om de ikke er det så er det jo rask evolusjon som skjer nå pga global oppvarming)

Jeg kan gå med på at mikro-evolusjon er aktuelt, fordi det er nemlig noe vi observerer. Små genetiske endringer fra generasjon til generasjon. Og en hund føder en hund, uansett. Alle hunder ser ikke like ut, men de er fremdeles hunder og holder seg innforbi sin art. Dette gjelder alle andre dyr, vi observerer det! Men makro-evolusjon derimot er den største skrøna jeg har hørt. Greit nok at det finnes likheter mellom mennesket og apene som gjør at enkelte tror at vi har en felles stamfar. Men jeg har en bedre teori, vi har felles skaper ;) 

og det finnes heller ingen empirisk vitenskap som motsier bibelen. 

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

og det finnes heller ingen empirisk vitenskap som motsier bibelen. 

Hvorfor skriver du som Anonymbruker debatant ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...