AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Datteren min har blitt kjent med en østeuropeisk jente i klassen. Veldig kjekk jente og foreldrene virker jo skikkelige de og, de jobber og ser i alle fall ordentlige ut. Men det var noe som hun sa som fikk meg til å bli litt undrende. "Jeg har to mammaer jeg, en ordentlig mamma, og en liksom-mamma" Da begynte jeg jo å tenke da... kan det være at hun f.eks. har avlastningsforeldre eller noe i den dur? Jeg kunne jo liksom ikke spørre så mye mer, men jeg begynte jo å tenke... Barn sier jo mye rart men... Jeg vet om en venninne til det andre barnet mitt, hun sier hun "har" to mammaer nå, men det er fordi faren har funnet seg ny kone. så vidt jeg forstår så bor denne jenta hos sine biologiske foreldre. Anonymkode: 0e88c...5a5
Gjest antbug Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Du må nok spørre henne Det kan være så enkelt som at moren måtte la noen ta seg av henne da hun var liten fordi hun selv måtte jobbe for å forsørge henne. Øst-europeerne har jo ikke like gode velferdsordninger som oss, så da kan det bli sånn.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 1 minutt siden, -Fiona- skrev: Når ble dette din business? Jeg ble bare litt nysgjerrig..l og forundret... for foreldrene virker så normale, de har hus, bil, jobb, snakker godt norsk osv... om denne liksommammaen bare er en fantasivenn, eller om det er noe avlastningsgreier... hmmmmmmmm men så kan man ikke spørre da, så ble bare nysgjerrig om dere hadde noen teorier Anonymkode: 0e88c...5a5
Sariou Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Når barn sier sånn, er det ofte en invitasjon til å spørre mer, f.eks. fordi de har lyst å fortelle. Hvorfor spurte du ikke videre?
GammelKaktus Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 Alt man skal legge seg opp i... 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #8 Skrevet 11. september 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Datteren min har blitt kjent med en østeuropeisk jente i klassen. Veldig kjekk jente og foreldrene virker jo skikkelige de og, de jobber og ser i alle fall ordentlige ut. Men det var noe som hun sa som fikk meg til å bli litt undrende. Anonymkode: 0e88c...5a5 Hvordan undrende? Er det noe som du er bekymret for? I så fall: Hvem er du bekymret for? Anonymkode: 36383...849 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #9 Skrevet 11. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble bare litt nysgjerrig..l og forundret... for foreldrene virker så normale, de har hus, bil, jobb, snakker godt norsk osv... om denne liksommammaen bare er en fantasivenn, eller om det er noe avlastningsgreier... hmmmmmmmm men så kan man ikke spørre da, så ble bare nysgjerrig om dere hadde noen teorier Anonymkode: 0e88c...5a5 ...Og så da? Hvilken betydning har det for deg hva den liksommammaen er? Har du for lite å gjøre om dagene? Anonymkode: 36383...849 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #10 Skrevet 11. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Datteren min har blitt kjent med en østeuropeisk jente i klassen. Veldig kjekk jente og foreldrene virker jo skikkelige de og, de jobber og ser i alle fall ordentlige ut. Men det var noe som hun sa som fikk meg til å bli litt undrende. "Jeg har to mammaer jeg, en ordentlig mamma, og en liksom-mamma" Da begynte jeg jo å tenke da... kan det være at hun f.eks. har avlastningsforeldre eller noe i den dur? Jeg kunne jo liksom ikke spørre så mye mer, men jeg begynte jo å tenke... Barn sier jo mye rart men... Jeg vet om en venninne til det andre barnet mitt, hun sier hun "har" to mammaer nå, men det er fordi faren har funnet seg ny kone. så vidt jeg forstår så bor denne jenta hos sine biologiske foreldre. Anonymkode: 0e88c...5a5 Diskuterer du slikt med venner og kjente også, i tillegg til å legge lett gjenkjennbare opplysninger på et åpent forum? Bygdedyret... Anonymkode: 36383...849 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #11 Skrevet 11. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Diskuterer du slikt med venner og kjente også, i tillegg til å legge lett gjenkjennbare opplysninger på et åpent forum? Bygdedyret... Anonymkode: 36383...849 Eh ja, hvor er dette lett gjenkjennbart? Her står ikke i hvilken by, Norge er stort, her er mange østeuropeiske familier og sikkert mange liksom-mammaer Jeg ble bare litt nysgjerrig bare, og tenkte kanskje ... vel siden barnet mitt er venn med barnet deres, OM det er noe sånn barnevernsgreier, om der er problemer hjemme - så er jeg kanskje skeptisk til å sende barnet mitt dit? Kanskje det var undertanken... men magefølelsen min når jeg møtte foreldrene er jo at de virker normale, hyggelig og snille... men hva en ikke vet... Om hun snakker mer om liksommammaen får jeg nok spørre hvor hun bor den liksommammaen... Anonymkode: 0e88c...5a5
Sirah Skrevet 11. september 2016 #12 Skrevet 11. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eh ja, hvor er dette lett gjenkjennbart? Her står ikke i hvilken by, Norge er stort, her er mange østeuropeiske familier og sikkert mange liksom-mammaer Jeg ble bare litt nysgjerrig bare, og tenkte kanskje ... vel siden barnet mitt er venn med barnet deres, OM det er noe sånn barnevernsgreier, om der er problemer hjemme - så er jeg kanskje skeptisk til å sende barnet mitt dit? Kanskje det var undertanken... men magefølelsen min når jeg møtte foreldrene er jo at de virker normale, hyggelig og snille... men hva en ikke vet... Om hun snakker mer om liksommammaen får jeg nok spørre hvor hun bor den liksommammaen... Anonymkode: 0e88c...5a5 Så av at jenta sa hun hadde en liksommamma så dro du konklusjonen at det kunne være noe barnevernsgreier og problemer hjemme? Liksommammaen kan være at fra en barnevakt, aupair, en venninne av moren som passer barna mye osv osv. Hvorfor spurte du ikke barnet? "Har du to mammaer? Så spennende! Hvem er denne andre mammaen da?" Problem solved.... 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #13 Skrevet 11. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eh ja, hvor er dette lett gjenkjennbart? Her står ikke i hvilken by, Norge er stort, her er mange østeuropeiske familier og sikkert mange liksom-mammaer Jeg ble bare litt nysgjerrig bare, og tenkte kanskje ... vel siden barnet mitt er venn med barnet deres, OM det er noe sånn barnevernsgreier, om der er problemer hjemme - så er jeg kanskje skeptisk til å sende barnet mitt dit? Kanskje det var undertanken... men magefølelsen min når jeg møtte foreldrene er jo at de virker normale, hyggelig og snille... men hva en ikke vet... Om hun snakker mer om liksommammaen får jeg nok spørre hvor hun bor den liksommammaen... Anonymkode: 0e88c...5a5 Er det ikke vanlig å bli kjent med foreldrene til sine barns venner uansett? Kanskje du kan gjøre mer for å bli kjent med foreldrene til alle vennene til dine barn? Inviter dem på besøk el.l.? Anonymkode: 36383...849 1
Rotemor Skrevet 11. september 2016 #14 Skrevet 11. september 2016 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh ja, hvor er dette lett gjenkjennbart? Her står ikke i hvilken by, Norge er stort, her er mange østeuropeiske familier og sikkert mange liksom-mammaer Jeg ble bare litt nysgjerrig bare, og tenkte kanskje ... vel siden barnet mitt er venn med barnet deres, OM det er noe sånn barnevernsgreier, om der er problemer hjemme - så er jeg kanskje skeptisk til å sende barnet mitt dit? Kanskje det var undertanken... men magefølelsen min når jeg møtte foreldrene er jo at de virker normale, hyggelig og snille... men hva en ikke vet... Om hun snakker mer om liksommammaen får jeg nok spørre hvor hun bor den liksommammaen... Anonymkode: 0e88c...5a5 Bygdedyr, det kan jo være en tante, bestevenninnen til moren, halvsøster...Det kan jo hende hun ikke forstår familieforholdene sine. Et barn sier "liksom-mamma" og du tenker barnevern. ... Du er fordumsfull. Du burde skamme deg. Jeg ville heller vært skeptisk til å sende barnet mitt hjem til deg om jeg visste hva de kunne lære av menneskesyn! Endret 11. september 2016 av Rotemor 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #15 Skrevet 11. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble bare litt nysgjerrig..l og forundret... for foreldrene virker så normale, de har hus, bil, jobb, snakker godt norsk osv... om denne liksommammaen bare er en fantasivenn, eller om det er noe avlastningsgreier... hmmmmmmmm men så kan man ikke spørre da, så ble bare nysgjerrig om dere hadde noen teorier Anonymkode: 0e88c...5a5 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh ja, hvor er dette lett gjenkjennbart? Her står ikke i hvilken by, Norge er stort, her er mange østeuropeiske familier og sikkert mange liksom-mammaer Jeg ble bare litt nysgjerrig bare, og tenkte kanskje ... vel siden barnet mitt er venn med barnet deres, OM det er noe sånn barnevernsgreier, om der er problemer hjemme - så er jeg kanskje skeptisk til å sende barnet mitt dit? Kanskje det var undertanken... men magefølelsen min når jeg møtte foreldrene er jo at de virker normale, hyggelig og snille... men hva en ikke vet... Om hun snakker mer om liksommammaen får jeg nok spørre hvor hun bor den liksommammaen... Anonymkode: 0e88c...5a5 Om det er avlastningshjelp som du var inne på, så kan det være avlastning grunnet fysisk sykdom f.eks. Dine tanker om avlastning, som igjen fører til dine tanker om "barnevernsgreier" og problemer hjemme... Tenker du alltid det verste om andre? Anonymkode: 36383...849 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #16 Skrevet 11. september 2016 Lillesøsteren min hadde epilepsi som liten og hun var i avlastningshjem en gang i måneden. Både jeg og søsteren min hadde en fin, god og trygg oppvekst og vi led ingen nød. Avlastningshjemmet var kort og greit fordi min lillesøster hadde flest anfall om natta noe som betydde mange våkennetter på mamma og pappa. Kort og greit så de skulle få slappe av å samle krefter til og være gode foreldre i hverdagen. Jeg husker var veldig misunnelig for at lillesøsteren min var en helg i måneden hos "tante og onkel" fordi de gjorde så mye morsomt når hun var der, så innimellom måtte de pent finne seg i å ta med meg også 😂 Det kan faktisk være noe sånt og hvem gir deg rett til å dømme? Anonymkode: ad4f2...549 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #17 Skrevet 11. september 2016 Mammas bestevenninne fikk en datter samtidig som henne, når vi var yngre var vi to også bestevenninner. Vi var hos hverandre så ofte at vi kalte hverandre liksomsøstre og delte på mødrene i tankene. Så hennes mamma var min ekstramamma og hun var min ekstrasøster. Det var de ordene vi brukte... Ikke noe galt i noen av de familiære forholdene. I tillegg har en yngre kusine av meg foreldre som jobber turnus og overnattet ofte hos oss når begge hadde kveldsvakt eller nattevakt. Vi bodde så nære at det var like lettvint som å bytte vakter for dem. Hun så på mine foreldre som et sett ekstra foresatte som hun brukte hele tenårene og nå i voksenlivet til å spørre om råd eller besøke. Denne tittelen ser jeg på som en sjanse for at hun har et sunt nettverk heller enn tegn på at noe er galt. Anonymkode: ff36c...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #18 Skrevet 11. september 2016 I nabolaget der vi bor bor det en øst-europeisk familie. De er utrolig hyggelige folk, med to små gutter. Far og mor jobber veldig mye. De driver et eget firma, og for å få alt til å gå rundt, har de "hentet inn" datteren til en venn av bestemoren. Hun disponerer et rom i huset, vasker, handler og rydder hjemme. Sender barna i bhg og henter på ettermiddagen. Hun holder på med en utdannelse i tillegg som disse betaler for henne. To mammaer... Anonymkode: 47586...5c0 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #19 Skrevet 11. september 2016 Det kan bety så mangt og er vel egentlig ikke din sak Jeg kalte bestevenninnen til moren min for reservemamma Anonymkode: e5716...32a 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #20 Skrevet 11. september 2016 Så du håper de har avlastningforeldre så du kan godte deg over at en familie har "problemer"? Altså, det er ikke 50-tallet dette her. Om noen har avlastningshjem eller et åpent forhold med en tredje elskerinne er innafor og ikke noe de fleste ville brydd seg om. Er bare mennesker med lavere intelligens som fortsatt syns slike ting er verdt å snakke om. Dere blir like glad når dere høres slike ting som barn blir når de får godterier. Anonymkode: c4dbc...823 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå