Gjest Sunhands Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Bestemte meg for en Caboo, og tror jeg blir fornøyd med det. Plutselig engasjerte samboer seg i bæringen, og han syntes at den så så "idrettslinje" ut. Etter å ha tittet på en del annet, ville han gå for et sjal. Ser ut som de elastiske er enklere å bruke for nybegynnere enn de vevde? Tenkte å kjøpe et på Finn til en litt rimeligere penge. Hvilken størrelse og type er best? Har dere merker å anbefale?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #2 Skrevet 11. september 2016 Elastisk er kjempefint til de aller minste, men begynner å sige allerede ved 6-8 kg. Slik sett har vevd sjal lengre brukstid. Anbefaler norsk bæregruppe på Facebook. Anonymkode: a081b...003 1
Aomame Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Jeg synes egentlig ikke elastisk er noe enklere å bruke enn vevd, men elastisk er jo tynnere og mykere og passer sånt sett litt bedre til nyfødte. Ulempen med elastisk er at bruksperioden er kort, og det begynner å sige fort. Vevd sjal er lettere å få stramt nok og avlastende og har mye lengre bruksperiode. jeg ville gått på gruppa "Kjøp og salg av bæretøy" på Facebook, det er der du finner utvalget av brukt bæretøy på nett. Finn har mye mindre. Og ikke bli sjokkert over noen av prisene, vevd sjal-verden er noe for seg selv, og det finnes heldigvis sjal i alle prisklasser. Men jeg ville nok investert minst en tusenlapp (og gjerne det dobbelte) i mitt første vevde sjal. Som startsjal er et rent bomullsjal i størrelse 6 bra. 1
Favole Skrevet 11. september 2016 #4 Skrevet 11. september 2016 Jeg synes Caboo er flott til den første tiden, har brukt det til begge mine og vil lett kjøpe det igjen om jeg skal ha flere barn. Men brukstiden er kort, som med alt elastisk. Jeg ville gjerne hatt det i tillegg til vevd fra starten av. Ellers enig i det @Aomame skriver. Vær forberedt på en litt avhengighetsskapende hobby
Gjest Sunhands Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Takk for svar! Puh, det var mye dyrt i den gruppa! Og det blir jo nesten umulig å vite hvor man skal starte.. Tror dere at man kan finne et vevd som kan passe både han og meg? Kan det lønne seg med en ullblanding siden baby kommer i november? Har lyst til å bære fra starten så han venner seg til det.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Elastisk er jo også mye billigere, spesielt brukte - de er mange brukte på finn. Vevd varer lengre, ja, men akkurat nå når du ikke vet om du kommer til å bære så mye, det er kanskje skummelt å bruke flere tusen på et sjal? Når brukt elastisk får du får et par hundrelapper, litter for Caboo. Caboo er kjempelett å starte med forresten, men ikke vent med å bruke den, begynn med engang. Så kan både baby og du bli vant til bæring fra starten av. Husk også at i den Norsk bæregruppe og i salgsgruppe er det mange spesielt interreserte, folk har vevde sjal som hobby og bruker flere tusen på å prøve spesiell merke eller blend, men det betyr ikke at du må ut med flere tusen for et sjal som er bra nok for nybegynner. Eller motsatt, å velge å bruke mange tusen, hvis det er det du vil prøve. Sjal i ullblandinger er smak-sak, noen liker de, andre ikke. De oppleves ofte mer "cushy" enn bare bomull for eksempel, og mange liker de for det. Samtidig er de vanskelige i vask, og du vil kanskje ikke ha ull til nyfødt - ihvertfall ikke brukt ullsjal, for du får ikke vasket den på mer enn 30 grader. Anonymkode: 1f58b...252 1
Pinkpashion Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 (endret) Er bæremamma til baby nr 2, og vil helt klart anbefale vevd. Først og fremst fordi jeg opplevde at elastisk var vanskelig å få stramt nok, nettopp fordi sjalet er elastisk og skal være veldig stramt for at det ikke skal sige. For det andre fordi jeg synes vevd puster mer og ikke blir like klamt som elastisk. Og for det tredje, et vevd sjal kan du bruke hele bæreperioden hvis du velger riktig blend og høy nok gsm Litt øving, så er vevd like lett å få til som elastisk. Sjal fra blant annet Ellevill er kjempegode å bruke på små babyer, og jeg bruker enda Ellevill til innendørs bæring av mini på 9 kilo, da det er tynt og vi ikke blir klamme i det Edit: du får brukte sjal fra Ellevill til 400 kr. Endret 12. september 2016 av Pinkpashion
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #8 Skrevet 12. september 2016 4 timer siden, Pinkpashion skrev: Er bæremamma til baby nr 2, og vil helt klart anbefale vevd. Først og fremst fordi jeg opplevde at elastisk var vanskelig å få stramt nok, nettopp fordi sjalet er elastisk og skal være veldig stramt for at det ikke skal sige. For det andre fordi jeg synes vevd puster mer og ikke blir like klamt som elastisk. Og for det tredje, et vevd sjal kan du bruke hele bæreperioden hvis du velger riktig blend og høy nok gsm Litt øving, så er vevd like lett å få til som elastisk. Kan du forklare en nybegynner hva dette er? :D Anonymkode: cd0e8...68a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå